عمومی

بیلد امسال تمرکز عمیقی بر ویندوز آرم و قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید ویندوز داشت. رویداد ویژه‌ی سرفیس که یک روز پیش از بیلد برگزار شد نیز برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی مایکروسافت برای آغاز عصر جدیدی در بازار کامپیوترهای ویندوزی را به‌نمایش گذاشت؛ کامپیوترهای مجهز‌به تراشه‌های آرم کوالکام و قابلیت‌‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی که مایکروسافت آن‌ها را «Copilot+ PC» می‌نامد و قرار است جدی‌تر از هروقت دیگر، مک‌بوک‌ها را به چالش بکشند.

مایکروسافت مثل هر شرکت فناوری دیگر، مصمم است هوش مصنوعی کوپایلت را در هر محصول و سرویسی که تصورش را بکنید (یا نکنید!)، بگنجاند؛ مثلا هنگام بازی ماینکرفت به کمک‌تان می‌آید تا شمشیر مدنظرتان را بسازید یا شبیه کارمندان مجازی، در پایش ایمیل و واردکردن اطلاعات به کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

جنجالی‌تر از این‌ها، قابلیت Recall بود که فقط در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهزبه تراشه‌های جدید اسنپدراگون ایکس الیت دردسترس است. این قابلیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی که در بستر ویندوز پیاده‌سازی شده، از هر کاری که در ویندوز ۱۱ انجام می‌شود، اسکرین‌شات می‌گیرد و از مدل زبانی کوچکی برای جست‌وجو و بازیابی آن‌ها استفاده می‌کند.

مایکروسافت اطمینان داده که ریکال کاملا به‌صورت محلی اجرا می‌شود، اما عده‌ای این قابلیت را «کابوس حریم شخصی» می‌نامند. حتی ایلان ماسک هم طاقت نیاورد و در توییتی نوشت که ریکال شبیه یکی از اپیزودهای سریال دیستوپیایی ‌Black Mirror است و حتما این قابلیت را غیرفعال می‌کند.

درکل به‌نظر می‌رسد رویداد بیلد امسال مایکروسافت را بیشتر از هر وقت دیگری به تحقق رویاهای ساتیا نادلا نزدیک کرده است. اینکه این رویاهای هوش مصنوعی واقعا قرار است به‌نفع ما باشند یا سناریوی دلهره‌آور اپیزود بعدی Black Mirror را رقم بزنند، باید منتظر ماند و دید.

۹ اتفاق مهمی که در رویداد سرفیس و Microsoft Build 2024 افتاد

رویداد ویژه‌ی سرفیس و روز اول مراسم مایکروسافت بیلد ۲۰۲۴ روی هم بیش از چهار ساعت طول کشید و محصولات ریزودرشت زیادی در آن معرفی شد. در ادامه، خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاقات این مراسم را با هم مرور می‌کنیم.

سرفیس پرو ۲۰۲۴؛ فرمول شکست مک‌بوک

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا