عمومی

بسیاری از قابلیت‌های معرفی‌شده برای اندروید ۱۵، به‌ویژه قابلیت آخر، مرا یاد ویژگی Now on Tap می‌اندازند که حدود ۱۰ سال پیش در اندروید ۶ ظاهر شد و به‌ کاربر اجازه می‌داد با نگه‌داشتن دکمه‌ی هوم یا فرمان صوتی، اطلاعات خاصی مثل نام اشخاص یا عناوین فیلم را در متن نمایش‌داده شده،‌ جستجو کند. این قابلیت بعدا به گوگل اسیستنت تغییرشکل داد. حالا، تمام آن قابلیت‌ها مبتنی‌بر مدل‌های زبانی بزرگ هستند که طی ۱۰ سال گذشته درحال بهبود و آموزش بوده‌اند.

دیو برک، معاون مهندسی اندروید، درباره‌ی اینکه چطور برخی از قابلیت‌های قدیمی دارند با پوشش هوش مصنوعی دوباره به گوشی‌ها برمی‌گردند، گفت:

واقعا هیجان‌انگیز است که ما حالا تکنولوژی‌ای در اختیار داریم که بتوانیم تمام این دستیارهای شگفت‌انگیز را با آن توسعه دهیم. ما به سیستم کامپیوتری نیاز داشتیم که بتواند آنچه را که می‌بیند، درک کند و فکر نکنم تکنولوژی آن موقع هنوز به جایی رسیده بود که بتواند این کار را به‌خوبی انجام دهد؛ اما حالا این اتفاق افتاده.

سمیر سامات، رییس اکوسیستم اندروید، پس از معرفی قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی گفت: «اما در اندروید، این قابلیت‌ها بسیار بیشترند.» او همچنین در گفتگویی در حاشیه‌ی مراسم گفت:

هوش مصنوعی فرصت بسیار بزرگی برای بازتعریف اکوسیستم اندروید است. ما برای اینکه این فرصت را از دست ندهیم، با سرعت فوق‌العاده‌ای حرکت خواهیم کرد. این لحظه‌ای است که فقط یک‌بار در هر نسل برای اختراع قابلیت‌های جدید برای گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد.

حتی باوجود حضور اپلیکیشن جمنای در iOS، گوگل هوش مصنوعی را در سطح سیستم‌عامل اندروید پیاده‌سازی کرده است و قابلیت‌های اصلی در گوشی‌های اندرویدی به‌ویژه پیکسل خودنمایی خواهند کرد. بااین‌اوصاف، شاید بتوان گفت رقابت هوش مصنوعی برای گوگل (برخلاف OpenAI) درواقع رقابت گوشی‌های هوشمند است؛ به‌ویژه چون اپل نیز دارد خود را برای رویداد AI-محور بزرگی در WWDC آماده می‌کند.

درکل، مراسم Google I/O امسال پر بود از قابلیت‌های کم‌وبیش جذابی که خبر از تحولی بزرگ در اکوسیستم اندروید می‌دهند. البته برای من تکان‌دهند‌ه‌ترین چیزی که در مراسم اعلام شد این بود که هر روز بیش از ۶ میلیارد عکس در گوگل فوتوز آپلود می‌شود؛ برای شما چطور؟

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا