تکنولوژی

کارشناسان در خصوص طرح عرضه خودرو در بورس کالا چه می‌گویند؟

دولت به دنبال آن است که طرح عرضه خودرو در بورس کالا را عملیاتی کرده و چیزی نیز تا مرحله اجرایی شدن نهایی این طرح نمانده است. اما کارشناسان در خصوص طرح عرضه خودرو در بورس کالا چه می‌گویند؟

یکی از کارشناسان صنعت خودروی کشورمان می‌گوید تنها در حالتی می‌توان انتظار کاهش التهاب بازار خودرو را داشت که خودرو به‌صورت مداوم در بورس کالا عرضه شود.

براساس گفته‌های وی اگر خودرو به‌صورت مداوم در بورس کالا عرضه نشود نمی‌توان انتظار داشت که این اقدام جدید دولت بتواند تأثیری بر روی بازار خودروی کشورمان داشته و سبب کاهش التهاب بازار شود.

فردین آقابزرگی در این خصوص گفت: «با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان از بین برود.»

در طرف مقابل تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمت‌ها در بازار ندارد.

در همین خصوص چندی پیش فربد زاوه، اظهار کرد: «دولت حاضر نیست ساز و کار قیمت‌گذاری در بازار را به رسمیت بشناسد و فکر می‌کند که می‌تواند با تصمیماتی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک خواهد بود. ضمن اینکه قیمت‌‌های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی‌‌توان انتظار داشت که بورس از آنها تبعیت کند.»

کارشناسان طرح عرضه خودرو در بورس کالا معتقد هستند که تنها راهکار مدیریت و بهبود شرایط بازار خودرو عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا در بازار است.

اما در همین رابطه، برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، عرضه خودرو در بورس را مصداقی از آزادسازی قیمت گذاری خودرو در کشور می دانند و معتقدند که این روش به کاهش زیان خودروسازان و کاهش دلالی در بازار منجر خواهد شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا