تکنولوژی

استارلاینر بوئینگ در دومین پرواز آزمایشی با موفقیت به زمین بازگشت [تماشا کنید]

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ پس از انتقال محموله‌ای از تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی، موفق به فرود در محدوده موشکی «White Sands» در نیومکزیکو شد. اگرچه همه چیز مغایرت‌هایی با برنامه طراحی شده برای فرود مشاهده شد، اما این فرود موفق می‌تواند بوئینگ را به عنوان دومین تامین کننده تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی کند.

استارلاینر پنجشنبه گذشته به فضا پرتاب شد و روز جمعه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. در طی این اتصال، خدمه غذا و سایر تجهیزات را از داخل کپسول تخلیه کردند و سیستم‌های آن را به صورت حضوری بررسی کردند.

استارلاینر بوئینگ

استارلاینر پس از جدایی از ایستگاه فضایی، ماژول سرویس خود را رها کرد که نیروی اولیه و نیروی محرکه را در طول پرواز فراهم می‌کرد. در مرحله بعد، استارلاینر زاویه قرارگیری سپر حرارتی خود را تغییر داد تا بتواند در برابر فشار جو دوام بیاورد.

فشار جو می‌تواند دمای سیستم را تا 3000 درجه در حین فرود افزایش دهد. در نهایت این سفینه موفق شد تا طبق برنامه در نقطه هدف (تنها یک سوم مایل دورتر از نقطه مورد نظر) در صحرای نیومکزیکو فرود آید. ویدئو این فرود را در زیر ببینید.

این فضاپیما در طول صعود خود در هفته گذشته دچار مشکل شد و دو موتور پیشران در ابتدای کار به دلیل وجود فشار خاموش شدند. اما به غیر از این مورد، همه چیز خوب پیش رفت. اگر بوئینگ بتواند ناسا را متقاعد کند که این مشکل مجددا تکرار نخواهد شد، می‌تواند به عنوان تامین کننده تجهیزات ایستگاه فضایی کار خود را ادامه دهد.

«اسپیس ایکس» رقیب استارلاینر بوئینگ است. با اینکه فضاپیمای «دراگون» اسپیس ایکس پروازهای موفقی به صورت منظم به ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد، اما دانشمندان عقیده دارند که نباید ریسک کرد و وجود یک فضاپیمای جایگزین با ویژگی‌های متفاوت جذاب است.

دانشمندان ناسا امیدوارند استارلاینر بتواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد و با رفع مشکلات و موانع، به یک جایگزین اصلی برای اسپیس ایکس تبدیل شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا