عمومی

تعدیل ۱۰ درصدی نیروی کار در تسلا؛ ایلان ماسک استخدام کارکنان جدید را متوقف کرد

ورج به نقل از رویترز می‌نویسد ایلان ماسک پنج‌شنبه‌ی گذشته در ایمیلی به مدیران تسلا گفته این شرکت باید استخدام نیروهای جدید را در سراسر دنیا متوقف و حدوداً ۱۰ درصد از نیروی کار خود را تعدیل کند. تسلا در پرونده‌ای در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد ۹۹٬۲۹۰ کارمند در سراسر دنیا دارد. ظاهراً ایلان ماسک در ایمیل خود دلیل توقف استخدام و تعدیل نیروی کار را «احساس فوق‌العاده بد» نسبت‌ به وضعیت اقتصاد اعلام کرده است.

تعدیل گسترده‌ی نیروی کار اقدام جدیدی از سوی ایلان ماسک و تسلا نیست. تسلا در اکتبر سال ۲۰۱۷ (مهر و آبان ۱۳۹۶) صدها نفر از کارکنان و سپس در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد و تیر ۱۳۹۷) ۹ درصد از آن‌ها را را اخراج کرد. در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ (دی و بهمن ۱۳۹۷) شاهد اخراج حدوداً هفت درصد از نیروهای تسلا بودیم. در آوریل ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹) تسلا اعلام کرد حقوق برخی کارکنان را کاهش می‌دهد و برخی دیگر از کارکنان را به‌طور موقت تعلیق می‌کند.

رویترز در گزارش جدیدش به این موضوع اشاره نکرده که تسلا قصد دارد تعدیل نیروها را در کدام بخش از سازمان خود انجام دهد.

ایلان ماسک چند روز پیش در ایمیلی خطاب به کارکنان تسلا گفته بود باید دورکاری را کنار بگذارند و هر کسی که کمتر از ۴۰ ساعت در هفته به‌صورت حضوری کار کند از این شرکت اخراج می‌شود. ماسک خطاب‌ به افرادی که به‌صورت حضوری در محل کار حاضر نمی‌شوند گفته بود: «فرض ما این است که شما از کار خود استعفا داده‌اید.»

تعدیل نیرو در تسلا در حالی انجام می‌گیرد که ظاهراً روند قرارداد خبرساز بین ایلان ماسک و توییتر برای تصاحب این شبکه‌ی اجتماعی در حال پیش‌روی است.

رویترز می‌گوید تقاضا برای خودروهای الکتریکی همچنان بسیار بیشتر از حجم تولید است و تسلا توانست در فصل اول سال جاری میلادی سه میلیارد دلار سود به جیب بزند. بااین‌حال در هفته‌های اخیر به دلیل بالا رفتن آمار ابتلا به ویروس کرونا در چین، تسلا مجبورشده شماری از کارخانه‌های خودروسازی خود را تعطیل کند و فعالیت شماری از آن‌ها را به‌شکل محدود ادامه دهد.

تحلیلگر مؤسسه‌ی Wedbush Securities می‌گوید تعطیلی‌های اخیر در چین احتمالاً آثار منفی محسوسی روی تعداد خودروهای تحویل‌شده توسط تسلا به مشتریان خواهد گذاشت. با در نظر گرفتن این موضوع تلاش تسلا برای کاهش هزینه‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد.

مقاله‌های مرتبط:

  • تسلا، ۹ درصد از کارکنان خود را اخراج می‌کند
  • شرط ایلان ماسک برای دورکاری کارکنان تسلا: حداقل ۴۰ ساعت کار حضوری در هفته

به غیر از این موارد رمزارز محبوب ایلان ماسک یعنی دوج کوین در ۶ ماه اخیر حدوداً ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. قیمت بیت کوین نیز در همین بازه‌ی زمانی افت کرده است. تسلا در اوایل سال ۲۰۲۱ از خرید ۱٫۵ میلیارد دلار بیت کوین خبر داده بود.

تسلا در آخرین گزارش سالانه‌ی خود اعلام کرد ارزش دارایی بیت کوینش در روز پایانی سال ۲۰۲۱ به ۱٫۹۹ میلیارد دلار رسیده است. در آن زمان قیمت بیت کوین ۴۶٬۲۲۲ دلار بود و اکنون در زمان نوشته شدن این مقاله هر بیت کوین با قیمت ۲۹٬۸۰۳ دلار معامله می‌شود، یعنی تقریباً ۳۵ درصد کمتر.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا