تکنولوژی

کشف فسیل «اژدهای مرگ» در آرژانتین؛ یکی از ترسناکترین موجودات ماقبل تاریخ

دایناسوری به اندازه یک اتوبوس مدرسه را تصور کنید که می‌تواند پرواز کند و با سایه‌اش، ترس برای اندامتان بیندازد. این موجود که البته خزنده بالدار است، «پتروسور» یا خزندگان بالدار نام دارد که ده‌ها میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده و زمانی که بال‌هایش باز می‌شده، اندازه‌ای تا 9 متر داشته است! دانشمندان در آرژانتین فسیل یکی از گونه‌های آن‌ها را پیدا کرده‌اند و به آن لقب «اژدهای مرگ» داده‌اند.

این خزنده بالدار در دوره تریاس پسین تا آخر کرتاسه پسین روی زمین زندگی می‌کرده و کشف اخیر دانشمندان اهمیت بالایی دارد. در حقیقت دانشمندان یکی از بزرگترین گونه‌های پتروسور و بزرگترین گونه در آمریکای جنوبی را پیدا کرده‌اند.

اژدهای مرگ، خزنده‌ای غول‌پیکر و ترسناک

«لئوناردو اورتیز»، سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید اندازه بزرگ این خزنده ترسناک است:

«این گونه قدی شبیه به زرافه داشته و طول بال‌هایش هم درک بیولوژیکی محدود ما را به چالش می‌کشد.»

فسیل این خزنده بالدار در میان صخره‌ها در کوه‌های «Andes» برای مدت 86 میلیون سال باقی مانده که به معنای پرواز آن در میان دایناسورهاست.

پروفسور اورتیز یکی از دیرینه‌شناسانی بود که فسیل این خزنده را در آرژانتین پیدا کرد. اورتیز برای این گونه نام «Thanatosdrakon amaru» را انتخاب کرد چرا که ترکیب دو کلمه اژدها و مرگ است:

«نام مناسبی به نظر می‌رسد. این خزنده اژدهای مرگ است.»

به باور دیرینه‌شناسان، پتروسور یکی از اولین شکارچیان زمین بود که از بال‌هایش برای شکار استفاده می‌کرد. با این وجود، به گفته اورتیز این شکارچی بیشتر زمانش را روی زمین سپری می‌کرده است.

اورتیز در کنار مدل گونه جدید پتروسور با اندازه واقعی

درباره سبک زندگی این شکارچی اطلاعات کمی داریم، اما پیدا کردن دو گونه این خزنده با اندازه‌های مختلف با یکدیگر نشان از آن دارد که این موجودات بالدار به صورت گروهی زندگی می‌کردند.

این موجودات ترسناک نزدیک به 20 میلیون سال پیش از اینکه دایناسورها با برخورد سیارک به زمین منقرض شوند، روی سیاره ما زندگی می‌کردند.

این اولین باری نیست که با فسیل یک پتروسور روبه‌رو می‌شویم. دیرینه‌شناسان در سال 2017 توانسته بودند یک فسیل قدیمی‌تر با قدمت 170 میلیون سال را در جزیره «اسکای» اسکاتلند پیدا کنند که البته طول بال‌هایش تنها 2.5 متر بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا