عمومی

میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی کاهش درخورتوجهی یافته است

SMIC اعلام کرد محدودیت‌های شدید ناشی از قرنطینه‌های اخیر در چین همراه با ادامه‌یافتن جنگ در اوکراین باعث شده است تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی کاهش درخورتوجهی یابد. حتی بحران جهانی کمبود تراشه‌ها نیز تأثیری روی این شرایط نمی‌گذارد؛ زیرا کارخانه‌های این شرکت در شانگهای مجبور هستند با ظرفیت کاهش‌یافته کار کنند.

ژائو هایجون، مدیرعامل SMIC، به تحلیلگران گفت که تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی و لوازم خانگی کاهش چشمگیری یافته است. درحال‌حاضر، SMIC بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی تراشه در چین و پنجمین تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه در جهان است که سال گذشته ۵٫۳ درصد از سهم بازار را دراختیار داشته است.

به‌گزارش TechSpot، ژائو ادعا می‌کند جنگ در اوکراین تا حدودی دلیل به‌وجودآمدن این رکود است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرده‌اند؛ درحالی‌که شهروندان اوکراینی نیز هزینه‌های غیرضروری خود را کاهش داده‌اند.

ساخت تراشه

بااین‌حال، قرنطینه‌های شدید در چین بیشترین تأثیر را روی مشتریان SMIC گذاشته است؛ به‌طوری‌که مدیرعامل این شرکت مدعی شده است فروشندگان گوشی‌های هوشمند چینی میزان تولید محصولات خود را در سال جاری تا ۲۰۰ میلیون دستگاه کاهش خواهند داد و درنتیجه، میزان سفارش‌های آن‌ها برای ساخت تراشه کاهش خواهد یافت. تراشه‌های گوشی‌های هوشمند فقط ۲۹ درصد از کل ظرفیت تولید کارخانه‌ی SMIC را ازآنِ خود کرده است؛ درحالی‌که این رقم در سال گذشته ۵۰ درصد بود.

مقاله‌های مرتبط:

  • سامسونگ هزینه تولید تراشه‌ را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد
  • افزایش سهم AMD در بازار با وجود افت شدید فروش پردازنده‌های دسکتاپ

قرنطینه‌های چین بر میزان تولید SMIC نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ زیرا این شرکت چندین کارخانه در شانهگای دارد که فقط به‌لطف سیستم بسته‌ی خاص خود توانسته است آن‌ها را همچنان فعال نگه دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است حدود ۶۰ درصد از کارگران این کارخانه‌ها در محیط کار می‌خوابند و همان‌جا زندگی می‌کنند. اگرچه SMIC در حال انجام اقداماتی است تا تأثیر قرنطینه‌ها و قیمت مواد اولیه را کاهش دهد، این شرکت همچنان انتظار دارد میزان تولیدش در سه‌ماهه‌ی دوم ۵ درصد کاهش یابد.

شایان‌ ذکر است با‌‌توجه‌‌به تحریم‌هایی که ایالات متحده برای SMIC در نظر گرفته است، این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول نتایج مالی درخورتوجهی به‌دست آورد. این شرکت موفق شد در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ به درآمد ۱٫۸۴ میلیارد دلاری دست یابد که درمقایسه‌با سال گذشته ۶۷ درصد رشد کرده است. سود خالص این تراشه‌ساز نیز در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی ۴۴۷ میلیون دلار بوده است که درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته ۱۸۲ درصد افزایش یافته است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا