شبكه اجتماعی

بازگشت تیک آبی رایگان برای برخی حساب‌ها در ایکس

بازگشت تیک آبی رایگان برای برخی حساب‌ها در ایکس

پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرد برخی از کاربران ایکس خدمات برتر یا «پریمیوم» دریافت خواهند کرد، بسیاری ناراحتی خود را از اضافه شدن مجدد تیک آبی به نمایه‌های خود ابراز کردند.

واقعیت آن است که تیک‌های آبی رایگان برای برخی از کاربران ایکس بازگشته و این تغییر غیرمنتظره‌ اکنون باعث سردرگمی زیادی در این بستر رسانه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک شده است.

سال‌ها بود که تیک آبی توییتر علامت تأیید صحت و اعتبار کاربر را نشان می‌داد، چیزی که در همه رسانه‌های اجتماعی رایج است و عمدتاً برای افراد مشهور، سیاستمداران و سایر حساب‌های تأثیرگذار در نظر گرفته می‌شود.

چند پس از اکتبر ۲۰۲۲، یعنی زمانی که ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در خرید، سیاست اختصاص دادن تیک آبی در آن نیز تغییر کرد.

سال گذشته، ایکس تیک آبی را پولی کرد و از آن پس این نشان تأیید را تنها به کسانی می‌داد که ۸ دلار در ماه پرداخت کنند. به این ترتیب نشان‌های تأیید از صفحه بسیاری افراد مشهور و حساب‌های معتبر حذف گردید.

این موضوع سبب سردرگمی و شکایت برخی کاربران شد، زیرا تعداد زیادی حساب جعلی با تظاهر به این که متعلق اشخاصی با تیک آبی هستند، ساخته شد.

اما اواخر شامگاه چهارشنبه و اوایل پنج‌شنبه، بسیاری از کاربران گزارش دادند که چک‌های آبی را مشاهده کرده‌اند که به حساب‌هایشان برگشته یا برای اولین بار ظاهر شده است، در حالی که آنها برای خدمات «پریمیوم» ایکس پول پرداخت نکرده‌اند.

 

بازگشت تیک آبی رایگان برای برخی حساب‌ها در ایکس

ماسک هفته گذشته گفت که در آینده، تمام اکانت‌های ایکس با بیش از دو هزار و ۵۰۰ دنبال‌کننده تأیید شده به صورت رایگان از امتیازات پریمیوم شامل علامت آبی بهره‌مند خواهند شد و اکانت‌های با بیشتر از ۵ هزار فالوئر نیز به صورت رایگان خدمات «پریمیوم پلاس» را دریافت خواهند کرد.

دلیل خاصی برای این سیاست جدید اعلام نشده و خبرگزاری آسوشیتدپرس که گزارش مربوط به این خبر را منتشر کرده، می‌گوید روز پنجشنبه به مسئولان ایکس برای پرسشگری دسترسی نداشته است.

«هرگز برای چنین چیزی پول نمی‌دهم»
واکنش‌ها به این تصمیم متفاوت بوده است. در حالی که تعداد انگشت شماری از کاربران با دیدن تأیید تیک آبی خود هیجان زده بودند، برخی دیگر از این موضوع ناراحت شدند.

ایوت نیکول براون، بازیگر که به نظر می‌رسد نامش در میان نام‌های برجسته‌ای بود که برگشت چک آبی را دیده‌اند، در فرسته‌ای که عصر چهارشنبه همرسان کرد نوشت: «چه اتفاقی افتاد؟ من که برای این پول نداده بودم. هرگز هم برای چنین چیزی پول نمی‌دهم.»

چند کاربر ناراضی دیگر حتی دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه حذف چک‌های آبی جدید از طریق تغییرات تنظیمات برای دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

برخی بر این باورند که تیک‌های آبی بازگردنده شده، در واقع سیگنالی برای دعوت و حمایت از مدل جدید مالکیت و اشتراک این بستر است.

این هفته، برخی از کاربرانی که تیک آبی آنها در ایکس بازگردانده شده، اعلانی را که در این پلتفرم دریافت و همرسان کردند که در آن گفته شده بود اشتراک رایگان پریمیوم را «به‌عنوان یکی از اعضای تأثیرگذار در شبکه ایکس» دریافت کرده‌اند.

چندین تن از کارکنان آسوشیتدپرس نیز از روز پنجشنبه پیام تأیید تیک آبی را دریافت کردند که برای آن پولی پرداخت نکرده یا اساسا درخواستی برای آن نداده بودند.

فراتر از موضوع بررسی‌های تیک آبی، شبکه ایکس در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تعدیل محتوا و همچنین انتشار اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز قرار دارد. برخی کارشناسان می‌گویند این گونه محتواها در دوران مالکیت ماسک در حال افزایش بوده و بی‌عملی در برابر آن با اعتراض کاربران و مشتریان تبلیغاتی مواجه شده است.

 

بازگشت تیک آبی رایگان برای برخی حساب‌ها در ایکس

برندهای معروف از جمله آی‌بی‌ام و ان‌بی‌سی یونیورسال و شرکت مادر آن کامکست پس از انتشار گزارشی از گروه ناظر رسانه‌ای آزاد «مدیا مَترز» آمریکا که نشان داد تبلیغات این شرکت‌ها در کنار مطالبی در ستایش نازی‌ها منتشر شده، در ماه نوامبر اعلام کردند که تبلیغات خود را در شبکه ایکس متوقف می‌کنند.

در حالی که این رویداد برای ایکس یک شکست محسوب شده و مسئولان آن تلاش می‌کردند دلارهای تبلیغاتی را که منبع اصلی درآمد این پلتفرم است بازگردانند، ایلان ماسک در واکنش، با لحنی توهین‌آمیز این شرکت‌ها را به «باج‌خواهی» متهم کرد و به آنها گفت که بروند پی کارشان.

ایکس از آن زمان همچنین سعی کرده است از کسانی که آن را به پخش سخنان نفرت‌انگیز و نژادپرستی متهم کرده‌اند، از جمله مدیا مترز و مرکز غیرانتفاعی مقابله با نفرت دیجیتال، شکایت کند.

یک قاضی فدرال هفته گذشته شکایت علیه این سازمان را رد کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا