عمومی

iPadOS 16 اپل با تمرکز بر بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی و بهره‌وری آیپد معرفی شد

اپل در رویداد WWDC 2022، در کنار iOS 16 برای آیفون، از سیستم‌عامل iPadOS 16 برای خانواده‌ی آیپد نیز پرده برداشت. چندوظیفگی پیشرفته‌تر با قابلیت‌هایی همچون Stage Manager، پشتیبانی کامل از مانیتورهای اکسترنال و به‌روزرسانی‌های بزرگ اپلیکیشن Mail و Safari از جمله‌ی مهم‌ترین تغییرات iPadOS 16 درمقایسه‌با نسخه‌ی گذشته‌ی سیستم‌عامل آیپد به‌شمار می‌آید.

کریگ فدریگی، قائم‌مقام ارشد اپل در واحد مهندسی نرم‌افزار، سیستم‌عامل iPadOS 16 را چنین توصیف می‌کند:

آیپد چندمنظوره‌ترین دستگاه ما به‌شمار می‌آید؛ از همین‌رو برای ارتقای قابلیت‌های آن با iPadOS 16 هیجان‌زده هستیم. با Stage Manager، چندوظیفگی در آیپد به سطوح جدیدی دست می‌یابد. از طرف دیگر باید به راهکارهای جدید همکاری افراد بر بستر Messages، Safari و اپلیکیشن جدید Freeform اشاره کرد. قابلیت‌های حرفه‌ای جدیدی همچون Reference Mode و Display Zoom نیز کاربری آیپد را افزایش می‌دهد.

راهکارهای جدید برای اشتراک‌گذاری و پیوند با افراد در Messages

به‌روزرسانی اپلیکیشن Messages، همکاری با افراد و مدیریت محتوای اشتراک‌گذاری‌شده را در اپلیکیشن‌های Files، Keynote، Numbers، Pages، Notes، Reminders، Safari و اپلیکیشن‌های متفرقه آسان‌تر می‌کند. هنگامی‌که کاربران بر بستر Messages، دعوت‌نامه‌ای را برای همکاری ارسال می‌کنند، تمام افراد دعوت‌شده به‌طور خودکار به اسناد یا پروژه‌ی موردنظر اضافه می‌شوند؛ بدین‌ترتیب هرگاه کسی در فایل اشتراک‌گذاری‌شده تغییری ایجاد کند، دیگران در گروه داخل Messages، به‌روزرسانی‌ها را مشاهده خواهند کرد. هریک از کاربران درحال کار روی پروژه، به‌سادگی می‌تواند به گفت‌وگوی مرتبط دسترسی داشته باشد یا با افراد گروه تماس تصویری برقرار کند.

اپلیکیشین messages در iPadOS 16

نسخه‌ی جدید iPadOS مکالمات روزمره را نیز بهبود می‌دهد؛ کاربران اکنون می‌توانند پیام‌های اخیر را ویرایش یا حذف کرده و پیام‌های حذف‌شده را بازیابی کنند. از سوی دیگر امکان Unread-کردن پیام‌ها نیز دراختیار کاربران خواهد بود. با iPadOS 16 امکان استفاده از قابلیت SharePlay برای تجربه‌ی هم‌زمان یک فعالیت، نظیر تماشای فیلم، ورزش یا بازی بر بستر اپلیکیشن Messages فراهم خواهد بود.

همکاری بی‌درنگ بر بستر اپلیکیشن Freeform

اپلیکیشن جدید Freeform به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از ابعاد یا چینش صفحات، در صفحه‌ای مشترک، ایده‌ها و نظراتشان را با همکارانشان به‌اشتراک بگذارند. Freeform از قلم اپل پنسل هم به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند تا امکان یادداشت‌برداری ساده‌تر فراهم باشد. کاربران می‌توانند هم‌زمان با مشاهده‌ی یادداشت و محتوای دیگران، به‌طور بی‌درنگ یادداشت‌های خودشان را نیز به فضای همکاری اضافه کنند. با Freeform امکان آغاز جلسه‌ی اشتراک‌گذاری ایده‌ها هنگام برقراری تماس‌های تصویری بر بستر اپلیکیشن Messages نیز دردسترس قرار دارد. اپلیکیشن Freeform امسال به iPadOS 16 اضافه می‌شود.

ابزار‌های هوشمندتر در اپلیکیشن Mail

اپلیکیشن Mail در iPadOS 16

با نسخه‌ی جدید اپلیکیشن Mail، کاربران امکان لغو ارسال یک پیام پیش‌از ورود آن به inbox مخاطب را خواهند داشت؛ امکان زمان‌بندی ایمیل‌ها، انتقال پیام‌های ارسالی به صدر ایمیل‌های دریافتی مخاطب، قابلیت Remind Later برای یادآوری به کاربر جهت ایجاد تغییر در متن، ضمیمه یا مخاطبان ایمیل ارسالی و در نهایت جست‌وجوی پیشرفته‌تر با امکان اصلاح غلط‌های تایپی در جست‌وجوها و ارائه‌ی نتایج غنی‌تر شامل جزئیات مربوط به مخاطب و متن اشتراک‌گذاری‌شده از جمله‌ی ویژگی‌های جدید Mail به‌شمار می‌آیند.

بازیابی خاطرات با پوشه‌ی عکس‌های مشترک در iCloud

قابلیت Shared Photo Library در iPadOS 16

قابلیت جدید Shared Photo Library در iCloud امکان اشتراک‌گذاری ساده و خودکار عکس‌ها با ۶ عضور خانواده را فراهم می‌کند تا بدین‌ترتیب تمام اعضای خانواده امکان استفاده از این عکس‌ها در بخش‌های Memories، Featured Photos و ویجت اپلیکیشن Photos را دراختیار داشته باشند. افراد می‌توانند تمام عکس‌های گذشته یا برخی از آن‌ها را براساس تاریخ ثبت عکس یا افراد داخل آن در Shared Photo Library به‌اشتراک بگذارند. هرگاه یکی از کاربران تغییری را در پوشه‌ی ایجاد کنند، مانند اضافه‌کردن، حذف یا ویرایش عکس، کاربران دیگر نیز تغییر اِعمال‌شده را تجربه خواهند کرد.

قابلیت‌های جدید Safari برای ارتقای امنیت و بهبود تجربه‌ی همکاری

قابلیت Shared Tab Groups به کاربران اجازه می‌دهد تا روی مجموعه‌ای از تب‌ها با دوستانشان همکاری کرده و هنگام اشتراک‌گذاری تب‌ها و بوکمارک‌ها و آغاز گفت‌وگو از درون مرورگر سافاری، به‌صورت بی‌درنگ، تغییرات را مشاهده کنند. Tab Group-‌ها صفحه‌ی استارت اختصاصی خود را دارند؛ صفحاتی که در آن‌ها امکان سفارشی‌سازی تصویر پس‌زمینه، بوکمارک‌ها و بخش‌های دیگر دراختیار کاربر قرار می‌گیرد.

قابلیت Shared Tab Group در iPadOS 16

با passkey-ها، وب‌گردی در سافاری امن‌تر از گذشته خواهد بود؛ passkey راهکاری ساده و امن برای ورود به صفحات وب و اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به رمزهای عبور است. passkey-ها داخل آیپد ذخیره شده و هرکدام از سوی خود کاربر و منحصرا برای ورود به یک وب‌سایت به‌خصوص ایجاد می‌شوند . ذخیره‌سازی passkey-ها داخل خود دستگاه، بدون نیاز به انتقال به وب، دسترسی هکرها را قطع می‌کند. کاربران برای ورود به وب‌سایت‌ها یا اپ‌ها روی دستگاه‌های خود اپل یا سایر شرکت‌ها، می‌توانند کد QR را با آیپد اسکن کرده و با Face ID یا Touch ID احراز هویت کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • iOS 16 با قابلیت‌های جدید برای آیفون 8 به بعد معرفی شد

اپلیکیشن Weather به آیپد اضافه شد

اپلیکیشن Weather اپل با طراحی سازگار با صفحه‌نمایش بزرگ آیپد به iPadOS 16 اضافه شد. دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به وضعیت جوی، امکان کاوش نقشه برای اطلاع از بارش برف و باران، کیفیت هوا و دما، انیمیشن‌های ویژه‌ی آیپد و ارسال اعلانات درباره‌ی تغییرات شدید جوی از جمله‌ی قابلیت‌های اپلیکیشن آب‌وهوای iPadOS 16 هستند.

قابلیت‌های Live Text و Visual Look Up‌ پیشرفته‌تر

قابلیت Live Text با بهره‌گیری از قدرت موتور پردازش عصبی تراشه‌های اپل، علاوه‌بر تصاویر، اکنون در سراسر محیط سیستم‌عامل از ویدئوهای مکث‌شده نیز می‌تواند متن‌ها را استخراج کند. از سوی دیگر Visual Look Up‌ در نسخه‌ی جدید iOS و iPadOS امکان برش سوژه‌ای از داخل تصویر، حذف پس‌زمینه و انتقال سوژه‌ی دوربُری‌شده به اپلیکیشن‌های دیگر را دراختیار کاربر می‌گذارد. Visual Look Up اکنون امکان شناسایی پرندگان، حشرات و مجسمه‌ها را نیز دارد.

قابلیت Live Text در iPadOS 16

قابلیت‌های پیشرفته برای کاربری‌های حرفه‌ای

با iPadOS 16 چند قابلیت پیشرفته نیز دراختیار کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرد. Reference Mode به صفحه‌نمایش Mini LED آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی اجازه می‌دهد تا خود را با فضای رنگی موردنیاز در کارهایی همچون تصحیح رنگ و تدوین، تطبیق دهد.

قابلیت Reference Mode در iPadOS 16

به‌لطف قدرت پردازشی تراشه‌ی M1، قابلیت Display Zoom‌ امکان افزایش تراکم پیکسلی نمایشگر را فراهم می‌آورد تا بدین‌ترتیب هنگام استفاده از قابلیت‌هایی همچون Split View، کاربر در هر لحظه، محتوای بیشتری را روی صفحه‌نمایش مشاهده کند.

قابلیت Virtual Memory Swap امکان استفاده از فضای ذخیره‌سازی آیپد به‌عنوان رم مجازی تا ظرفیت بالغ‌بر ۱۶ گیگابایت را فراهم می‌آورد تا بدین‌ترتیب هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های سنگین، تجربه‌ی چندوظیفگی بهتری دراختیار کاربر قرار گیرد.

چندوظیفگی پیشرفته با Stage Manager و پشتیبانی کامل از مانیتور اکسترنال

قابلیت Stage Manager به‌طور خودکار اپلیکیشن‌ها و پنجره‌ها را سازمان‌دهی می‌کند تا دسترسی به آن‌ها و جابه‌جایی بین‌شان به‌سادگی صورت گیرد. برای نخستین‌بار در دنیای آیپد، کاربران امکان اجرای پنجره‌های روی هم با ابعاد متفاوت را در یک قاب خواهند داشت؛ بدین‌ترتیب قابلیت Drag and Drop بین پنجره‌ها دردسترس خواهد بود، از طرف دیگر اجرای اپ‌های روی داک برای اجرای گروهی سریع‌تر اپ‌ها ممکن خواهد شد. پنجره‌ی مربوط به اپلیکیشنی که کاربر استفاده می‌کند، در مرکز تصویر قرار خواهد داشت؛ درحالی‌که اپلیکیشن‌ها و پنجره‌های باز دیگر به‌ترتیب زمان اجرا در سمت چپ به‌نمایش درخواهند آمد.

قابلیت Stege Manager در iPadOS 16

به‌موجب قابلیت Stage Manager، آیپد به‌طور کامل از مانیتورهای اکسترنال با وضوح بالغ‌بر 6K پشتیبانی خواهد کرد؛ بدین‌ترتیب کاربر می‌تواند پنجره‌ها را به‌طور بهینه‌تری سازمان‌دهی کند و در نهایت با چهار اپلیکیشن روی خود آیپد و چهار اپلیکیشن دیگر روی مانیتور اکسترنال کار کند. توجه داشته باشید که قابلیت Stage Manager صرفاً روی آیپد پرو و آیپد ایر با تراشه‌ی M1 دردسترس خواهد بود.

امکان استفاده از نمایشگر خارجی در iPadOS 16

گذشته از انبوه قابلیت‌های جدید اختصاصی iPadOS 16، تمام ویژگی‌های جدید iOS 16 نیز دردسترس کاربران آیپد خواهد بود. نسخه‌ی بتای iPadOS 16 هم‌اکنون به‌موجب Apple Developer Program دردسترس قرار دارد؛ اما نسخه‌ی رسمی آن پاییز امسال برای آیپد نسل پنجم به بعد، آیپ مینی نسل پنجم به بعد، آیپد ایر نسل سوم به بعد و تمام مدل‌های آیپد پرو منتشر خواهد شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا