عمومی

پردازنده پرقدرت Intel Gaudi 3 معرفی شد؛ خط‌و‌نشان برای انویدیا در بازار هوش مصنوعی

پردازنده پرقدرت Intel Gaudi 3 معرفی شد؛ خط‌و‌نشان برای انویدیا در بازار هوش مصنوعی

سلطه‌ی انویدیا بر بازار تراشه‌ها و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، مدت‌ها است که پابرجا مانده است. باوجود این، اینتل و ای‌ام‌دی به‌شدت در تلاش‌اند تا با توسعه‌ی تراشه‌هایی جدید، به رقیب بهتری برای انویدیا تبدیل شوند و بخشی از سهم بازار را دراختیار بگیرند. Gaudi 3 نمایانگر جدی‌ترین تلاش اینتل برای دستیابی به این هدف مهم است.

پردازنده اینتل Intel Gaudi 3 ویژگی ها و مشخصات

سومین نسل از پردازنده‌های پرقدرت سری Gaudi قرار است در فصل سوم ۲۰۲۴ وارد تولید انبوه شود. این پردازنده در دو فرم‌فکتور تولید خواهد شد و به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی HBM2e با پهنای باند ۳٫۷ ترابایت‌برثانیه مجهز خواهد بود. پردازنده‌ی جدید اینتل ۲۴ واحد ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه‌ایِ Ethernet RDMA NIC دارد و توانش به ۹۰۰ وات می‌رسد و قدرت ۱٬۸۳۵ ترافلاپس در فرمت FP8 ارائه می‌دهد.

طبق گفته‌ی اینتل، قدرت Gaudi 3 در فرمت FP8 و BF16 به ترتیب دو و چهار برابر بیشتر از نسل قبل است. پیشرفت نسلی مهم دیگر به دو برابر شدن پهنای باند شبکه و ۱٫۵ برابر شدن پهنای باند حافظه مربوط می‌شود.

دل و لنوو و سوپرمایکرو سیستم‌های مجهز به Gaudi 3 را دردسترس شرکت‌ها قرار خواهند داد. مدل‌هایی از Gaudi با سیستم خنک‌کننده‌ی هوا تولید شده‌اند و به‌زودی تولید سیستم‌های مجهز به خنک‌کننده‌ی مایع نیز آغاز خواهد شد.

پردازنده اینتل Intel Gaudi 3 در اسلاید رسمی اینتل

پردازنده‌ی Gaudi 3 از همان معماری نسل قبل استفاده می‌کند؛ اما مبتنی‌بر لیتوگرافی پیشرفته‌ی ۵ نانومتری TSMC است؛ درحالی‌که Gaudi 2 از لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC بهره می‌گیرد.

یکی از مشخصه‌های مهم برای پردازنده‌های هوش مصنوعی، مقیاس‌پذیری آن‌ها است. هرچه مقیاس‌پذیری بیشتر باشد، می‌توان دیتاسنترهای پرقدرت‌تری تولید کرد. پردازنده‌های Gaudi اینتل رویکرد متفاوتی با سیستم‌های B200 NVL72 انویدیا دارند و از اتصال ۲۰۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای اترنت بهره می‌گیرند.

پردازنده اینتل Intel Gaudi 3 و مقایسه با H100
نمودار مقایسه پردازنده اینتل Intel Gaudi 3

پردازنده‌ی Gaudi 3 به‌لطف دو برابر شدن پهنای باند شبکه می‌تواند کلاسترهایی با حداکثر ۱٬۰۲۴ نود (سرور) تشکیل دهد و قدرت پردازشی چشمگیری تولید کند. هر سرور از ۸ پردازنده‌ی Gaudi 3 تشکیل می‌شود که با یکدیگر در ارتباط هستند.

اینتل در مراسم امروز پردازنده‌ی جدید Gaudi 3 را با H100، پرچمدار نسل قبل انویدیا‌، مقایسه کرد؛ درحالی‌که تیم سبز اخیراً پردازنده‌ی B200 را رونمایی کرده است. در اسلایدهای اینتل، شاهد مقایسه‌ی Gaudi 3 با AMD Instinct MI300 نیز نبودیم.

مقاله‌های مرتبط

یکی از بخش‌های مهم اسلایدهای جدید اینتل، به مصرف انرژی ارتباط دارد؛ جایی که تیم آبی ادعا می‌کند تا تراشه‌ی جدیدش در پردازش‌های استتناج‌محور به‌میزان ۲٫۶ درصد مصرف انرژی کمتری از رقیب هم‌رده‌اش دارد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا