عمومی

موارد سرطان پروستات تا ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد

موارد سرطان پروستات تا ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد

براساس گزارش اخیری از مجله لنست، تعداد موارد جدید سرطان پروستات در سراسر جهان طی دو دهه آینده بیش از دو برابر خواهد شد. نویسندگان مقاله می‌نویسند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد تعداد موارد جدید، از ۱٫۴ میلیون مورد در سال ۲۰۲۰ به ۲٫۹ میلیون مورد در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید.» پژوهشگران می‌گویند این افزایش با افزایش امید به زندگی و تغییر هرم سنی در سراسر جهان ارتباط دارد.

به‌گزارش ساینس آلرت، سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در میان مردان است و حدود ۱۵ درصد موارد سرطان را شامل می‌شود. این سرطان عمدتا پس از ۵۰ سالگی ظاهر می‌شود و با افزایش سن مردان شیوع آن بالاتر می‌رود.

به گفته پژوهشگران، با افزایش امید به زندگی در کشورهای درحال توسعه تعداد موارد سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند. نویسندگان تاکید می‌کنند که برخلاف سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی، سیاست‌های بهداشت عمومی بر تغییر شیوع سرطان پروستات تاثیر چندانی ندارد. برای مثال، عوامل ارثی نسبت به عاملی مانند سیگار کشیدن که در ابتلا به سرطان ریه نقش دارد، بسیار کمتر کنترل‌پذیر است. همچنین ارتباط سرطان پروستات با وزن مشخص شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا وزن به‌طور مستقیم موجب سرطان پروستات می‌شود یا خیر.

پژوهشگران می‌گویند باید غربالگری زودهنگام در کشورهای درحال توسعه رواج پیدا کند، زیرا این بیماری اغلب به قدری دیر تشخیص داده می‌شود که درمان موثری برایش وجود ندارد.

علائم سرطان پروستات می‌تواند شامل تکرر ادرار خصوصا در شب، عجله برای رفتن به توالت، مشکل در شروع ادرار، احساس عدم تخلیه کامل مثانه و وجود خون در ادرار یا منی باشد. البته، این علائم همیشه به معنای ابتلا به سرطان پروستات نیست.

پروستات بسیاری از مردان با افزایش سن به دلیل نوعی بیماری به نام بزرگ‌شدن خوش‌خیم پروستات (هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات) بزرگ می‌شود. علائم سرطان پروستات می‌تواند گسترش یافته و شامل درد بیضه، کمر یا استخوان، از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناخواسته باشد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا