تکنولوژی

پیشرفته‌ترین بمب‌افکن پنهان‌کار دنیا برای اولین بار در سال 2023 آزمایش می‌شود

آزمایش هواپیمای بی-21 از شرکت نورثروپ گرومن که انتظار می‌رود پیشرفته‌ترین بمب‌افکن پنهان‌کار دنیا باشد، به دلایل نامعلوم تا سال 2023 به تعویق افتاده است. این پرنده ابتدا قرار بود در سال 2022 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام دهد، اما حالا با حداقل 6 ماه تاخیر مواجه شده است.

به گزارش Air Force Magazine، نیروی هوایی آمریکا از تاخیر در آغاز آزمایش‌های هواپیمای بی-21 خبر داده اما اطلاعاتی درباره علت این تاخیر منتشر نکرده است. با این حال، حدس زده می‌شود که مشکل از سمت زنجیره تامین و کمبود نیروی کار یا ایرادات غیرمنتظره در فرآیند ساخت این بمب‌افکن بوده باشد.

یکی از سخنگویان نیروی هوایی آمریکا می‌گوید برنامه بی-21 اطمینان می‌یابد که اولین هواپیمای آزمایشی کیفیت ساخت کافی را دارد و نماینده درستی برای خط تولید است. این نماینده که هویتش مشخص نیست، متذکر شده که عدم اعلام علت دقیق این تاخیر تحت تاثیر حفاظت از اطلاعات سری این برنامه بوده، چون احتمال سوءاستفاده دشمنان مطرح است.

بمب‌افکن پنهان‌کار بی-21

اطلاعات کمی از بمب‌افکن پنهان‌کار بی-21 موجود است

از زمانی که توسعه بمب‌افکن بی-21 در اواخر سال 2015 به نورثروپ گرومن سپرده شد، جزئیات مربوط به وضعیت ساخت و توانایی‌های این هواپیما عمدتا به صورت محرمانه نگه داشته شد. با این حال، می‌دانیم که حداقل 6 نمونه از بی-21 در پایگاه این شرکت در کالیفرنیا در دست ساخت قرار دارد.

به گفته «کیتی واردن»، مدیرعامل نورثروپ گرومن تولید بی-21 همچنان اولویت اول وزارت دفاع و نیروی هوایی باقی مانده و نیروی هوایی می‌خواهد به فرآیند تولید این بمب‌افکن شتاب ببخشد. این بخش از ارتش آمریکا ابتدا قرار بود حداقل 100 بی-21 خریداری کند اما این عدد احتمالا تا 145 فروند بالا خواهد رفت.

بمب‌افکن پنهان‌کار بی-21 یکی از اجزای اصلی برنامه مدرن‌سازی هسته‌ای پنتاگون است. این پرنده دوربرد می‌تواند با یا بدون سرنشین پرواز کند و بدون شناسایی شدن به پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی وارد شود. بی-21 همچنین قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای است و می‌تواند به عنوان سیستمی برای کنترل سایر پرنده‌های بدون سرنشین استفاده شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا