عمومی

اپل محدودسازی پیشرفته‌ترین قابلیت چندوظیفگی iPadOS 16 به آیپد پرو M1 را چگونه توجیه می‌کند؟

اپل با انتشار iPadOS 16، تغییرات زیادی روی این سیستم‌عامل اعمال و تمرکز ویژه‌ای به قابلیت‌های چندوظیفه‌ای کرده است. این نسخه از iPadOS از ویژگی جدیدی موسوم به Stage Manager بهره می‌برد که البته فقط روی آیپد پرو و آیپد ایر مجهز به تراشه‌ی M1 دردسترس است. این موضوع باعث شده است بسیاری کاربران از اپل ابراز نارضایتی کنند.

به‌گزارش 9to5Mac، اپل سعی کرده است با ارائه‌ی توضیحاتی، محدودیت‌های Stage Manager را روی آیپدهای مجهز به تراشه‌ی M1 را شرح دهد. دو ارتقای اصلی برای بهبود امکانات چندوظیفه‌ای در iPadOS 16 عبارت‌اند از: Stage Manager و پشتیبانی بهتر از نمایشگرهای اکسترنال. درادامه خلاصه‌ای از قابلیت‌هایی را آورده‌ایم که Stage Manager در آیپد ایر و آيپد پرو M1 ارائه می‌دهد:

  • پنجره‌هایی با قابلیت تغییر ابعاد: اندازه‌ی پنجره‌های خود را تغییر دهید تا به‌ ابعاد مناسب برای کارتان تبدیل شوند.
  • برنامه‌ی مرکزی: روی برنامه‌ای که با آن کار می‌کنید، بدون نمایش تمام‌صفحه تمرکز کنید.
  • دسترسی سریع به پنجره‌ها و برنامه‌ها: پنجره‌های برنامه‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید، به‌طور برجسته در مرکز نمایش داده می‌شوند و سایر برنامه‌ها به‌ترتیب استفاده‌ی اخیر در سمت چپ مرتب شده‌اند.
  • پنجره‌های هم‌پوشانی: پنجره‌هایی با اندازه‌های مختلف را در نمایی واحد ایجاد و ترتیب فضای کاری ایدئال خود را کنترل کنید.
  • گروه‌بندی برنامه‌ها: پنجره‌ها را از کنار بکشید و رها کنید یا برنامه‌ها را از داک باز کنید تا مجموعه‌ای از برنامه‌ها ایجاد شود که همیشه می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد.
  • پشتیبانی از صفحه‌نمایش اکسترنال: iPadOS 16 از نمایشگرهای اکسترنال با حداکثر وضوح 6K پشتیبانی می‌کند و از رابط کاربری کاملاً بهینه‌شده برای دسکتاپ بهره می‌برد که با تکیه بر Stage Manager بهترین تجربه‌ی کاربری را ارائه خواهد داد.

قابلیت Stage Manager در iPadOS 16

پشتیبانی از نمایشگر اکسترنال و Stage Manager هر دو به جدیدترین آیپد ایر و آیپد پرو با تراشه‌ی M1 محدود می‌شوند و همه‌ی مدل‌های نسل قبلی آیپد ایر و آیپد پرو نمی‌توانند از این دو قابلیت استفاده کنند.

اپل در پاسخ به این محدودیت‌ها، به وب‌سایت DigitalTrends اعلام کرده است که دلیل آن ویژگی جدید تعویض حافظه در iPadOS 16 است. همان‌طورکه این شرکت در رویداد WWDC امسال اعلام کرد، تعویض حافظه در iPadOS 16 به این سیستم‌عامل اجازه می‌دهد تا از حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیپد به‌عنوان رم استفاده کند.

DigitalTrends توضیح داد:

با اپل تماس گرفتیم تا بپرسیم چرا Stage Manager به آیپدهای مجهز به M1 محدود شده است. به‌گفته‌ی این شرکت، قابلیت اشاره‌شده عمدتاً به‌دلیل قابلیت تعویض سریع حافظه‌ی جدید iPadOS 16 که از آن به‌طور گسترده استفاده می‌کند، به تراشه‌های M1 محدود می‌شود. این ویژگی به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا از فضای ذخیره‌سازی دستگاه به‌عنوان رم استفاده کند و هر اپلیکیشن می‌تواند حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه درخواست کند.

از‌آن‌‌جا‌که Stage Manager به شما اجازه می‌دهد حداکثر هشت برنامه را هم‌زمان اجرا کنید و به‌دلیل اینکه هر برنامه می‌تواند ۱۶ گیگابایت حافظه درخواست کند، عملکرد صحیح این ویژگی به منابع سخت‌افزاری زیادی نیاز دارد. به‌همین‌دلیل، ویژگی مدیریت پنجره جدید این سیستم‌عامل فقط به آیپد‌هایی محدود شده است که از تراشه‌ی M1 بهره می‌برند.

مقاله‌های مرتبط:

  • بهترین قابلیت‌های iPadOS 16 فقط در آیپدهای مجهز به تراشه M1 دردسترس خواهد بود
  • iPadOS 16 برای کدام مدل از آیپدهای اپل منتشر می‌شود؟

طبق اعلام وب‌سایت شرکت اپل، قابلیت تعویض حافظه در مدل‌های زیر ارائه شده است:

  • آیپد ایر (نسل چهارم) با حداقل ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی
  • آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی (نسل پنجم)
  • آیپد پرو ۱۱ اینچی (نسل سوم)

وب‌سایت 9to5Mac به‌روزرسانی iPadOS 16 را روی آیپد ایر M1 با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی نصب کرده است. اگرچه این مدل از تعویض حافظه پشتیبانی نمی‌کند، هنوز‌هم می‌توان از قابلیت Stage Manager و ویژگی‌های صفحه‌نمایش اکسترنال روی این دستگاه استفاده کرد.

گفتنی است آیپد ایر ۴ با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی از تعویض حافظه پشتیبانی می‌کند؛ اما نمی‌تواند از Stage Manager یا ویژگی‌های نمایشگر اکسترنال بهره ببرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا