تکنولوژی

اپل چیپ M2 را معرفی کرد؛ نسل دوم اپل سیلیکون با عملکرد خارق‌العاده

اپل در رویداد WWDC 2022 چیپ M2 معرفی کرد. این چیپ ادامه دهنده مسیر پیشرفت عظیم اپل در زمینه پردازش سخت افزاری است؛ مسیری که با چیپ M1 شروع شد و دنیای کامپیوترها را به چالش کشید. اپل با معرفی چیپ M2 نشان داد که تنها با خودش رقابت می کند و دیگر شرکت ها برای نزدیک شدن به اپل کار بسیار دشواری پیش روی خود دارند.

خانواده چیپ M1 که هم اکنون چهار عضو دارد، اکنون به پایان راه خود رسیده است. پس از M1 اصلی و مدل‌های پرو و مکس و اولترا، حالا نوبت به چیپ M2 رسیده تا محصولات سخت افزاری اپل را به سطح تازه ای از کارآیی برساند. به گفته اپل، چیپ M2 همانند نسل قبل بر پایه معماری آرم ساخته شده اما اکنون فرایند ساخت این چیپ به ۵ نانومتری ارتقاء یافته است. این چیپ حدود ۲۰ میلیارد ترانزیستور دارد، یعنی ۲۵ درصد بیشتر از نسل قبل. بنابراین شاهد ۱۸ درصد افزایش کارآیی پردازشگر اصلی (CPU) و ۳۵ درصد افزایش کارآیی پردازشگر گرافیکی (GPU) هستیم.

مشخصات چیپ M2 اپل

اپل می گوید چیپ M2 حدود ۲ برابر قوی تر از جدیدترین چیپ ۱۰ هسته ای در کامپیوترهای شخصی است. البته اپل به مدل این پردازنده اشاره نکرده و نمی دانیم که پردازنده مورد بحث از محصولات اینتل است یا AMD. با این حال طبق تجربه قبلی می توان ادعای اپل را با کمی احتیاط، پذیرفت.

اپل برای دستیابی به کارآیی بهتر در چیپ M2 از ترکیب جدید هسته های قدرتمند و کم مصرف استفاده کرده است. این چیپ می تواند تا ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه و حداکثر ظرفیت حافظه ۲۴ گیگابایت را پشتیبانی کند. بنابراین پهنای باند حافظه در این چیپ نسبت به نسل قبل دو برابر شده است. در چیپ M2 از چهار هسته قدرتمند استفاده شده که مجموعا ۱۶ مگابایت حافظه کش در اختیار دارند. مقدار حافظه کش برای هسته های کم مصرف نیز به ۴ مگابایت می رسد.

چیپ M2 با نسل جدید حافظه ایمن و موتور پردازش عصبی مجهز شده و موتور پردازش محتوای این چیپ می تواند ویدیوهای 8K را با فرمت H.264 یا HEVC پشتیبانی کند. بدین ترتیب محصولات مجهز به این چیپ می توانند چندین محتوای 4K یا 8K را به شکل همزمان پخش کنند.

نسل جدید اپل سیلیکون در قالب محبوب ترین لپ تاپ های اپل یعنی مک بوک ایر و مک بوک پرو روانه بازار می شود. مشخصات مک بوک ایر 2022 و مک بوک پرو 2022 را می توانید در lastech بخوانید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا