عمومی

افشاگران OpenAI از این استارتاپ اخراج شدند

افشاگران OpenAI از این استارتاپ اخراج شدند

OpenAI، شرکت مادر ChatGPT، دو تن از محققان خود به نام‌های لئوپولد آشنبرنر و پاول ایزمایلوف را به اتهام افشای اطلاعات اخراج کرده است؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ماه‌ها پیش شایعاتی از اختلافات داخلی شدید در مجموعه‌ی یادشده شنیده می‌شد.

به‌ گزارش The Information، آشنبرنر، متحد نزدیک ایلیا ساتسکیور (‌دانشمند ارشد و هم‌بنیان‌گذار OpenAI) به‌همراه ایزمایلوف در تیم امنیت OpenAI کار می‌کردند.

اخیراً اشنبرنر درگیر تلاش‌های این شرکت برای ایجاد سوپر الاینمنت (یک هوش مصنوعی برای نظارت بر عملکرد سایر هوش‌های مصنوعی‌ پیشرفته) شده بود. در‌همین‌حال، ایزمایلوف روی تحقیقات استدلالِ هوش مصنوعی کار می‌کرد.

ماهیت دقیق اطلاعات فاش‌شده همچنان نامشخص است؛ با‌این‌حال، اخراج‌های اخیر نشان از تلاش‌های روزافزون OpenAI برای مقابله با نشت اطلاعات حساس این شرکت دارند. به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های جدیت غول فناوری یادشده، باید به آگهی منتشرشده در اواسط ژانویه (دی و بهمن ۱۴۰۲) برای استخدام یک «بازرس ریسک داخلی» اشاره کرد.

این اخراج‌ها تنها کمی پس از دوره‌ی پرآشوب OpenAI صورت می‌گیرند؛ ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان و آذر ۱۴۰۲) شاهد برکناری کوتاه‌مدت سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت و سپس بازگشت او به جایگاهش بودیم.

ایلیا ساتسکیور آن زمان از اخراج سم آلتمن حمایت کرده بود. طبق گزارش‌های داخلی، پس از بازگشت سم آلتمن به کرسی مدیرعاملی، ساتسکیور به حاشیه رفته و در نوعی برزخ قرار گرفته است و معلوم نیست چه آینده‌ای در این شرکت خواهد داشت.

با اینکه آلتمن پس از برگشتن به OpenAI اعلام کرد که «هیچ‌گونه احساس بدی» نسبت به ساتسکیور به‌خاطر تلاشش برای کودتا ندارد؛ اما اخراج آشنبرنر، با توجه به روابط نزدیکش با این هم‌بنیان‌گذار، چیز دیگری را نشان می‌دهند.

کودتای نافرجام علیه مدیرعامل OpenAI که کارمندان مایکروسافت از آن با عبارت «کشتار روز شکرگزاری» یاد می‌کنند، به افشای اطلاعات جالب توجهی از درون این شرکت منجر شد؛ از جمله ادعاهایی مبنی بر اینکه برکناری آلتمن، به یک مدل هوش مصنوعی مخفی و قدرتمند به نام کیو استار (*Q) مرتبط بوده است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا