بازی

پهنای باند و سرعت اینترنت چه تفاوتی با هم دارند؟

پهنای باند و سرعت اینترنت چه تفاوتی با هم دارند؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

زندگی انسان امروزه در ارتباط تنگاتنگی با اینترنت و دنیای دیجیتال قرار دارد. در دنیای تکنولوژی، روزانه با کلمات جدید و پیچیده‌ای مانند پینگ، تاخیر، سرعت اینترنت و پهنای باند روبه‌رو می‌شویم که برخی از آن‌ها ممکن است به اشتباه یکسان تلقی ‌شوند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سرعت اینترنت و پهنای باند را به‌جای یکدیگر استفاده کنید و این دو اصطلاح را هم معنی بدانید؛ در‌صورتی که تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت در موارد بسیاری است که می‌خواهیم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. اگر هنوز تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت را نمی‌دانید، این مقاله بهترین راهنما برای شما خواهد بود.

پهنای باند یا Bandwidth؛ انتقال داده با سرعت بالا

پهنای باند، ظرفیت انتقال داده یک شبکه کامپیوتری بر حسب بیت در ثانیه (Bps) است. اصطلاح پهنای باند، به انتقال داده با سرعت بالا گفته می‌شود که در یک کابل، مقدار قابل‌توجهی داده را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌کند. به‌طور معمول، پهنای باند به تعداد بیت، کیلوبیت، مگابیت یا گیگابیت نمایش داده می‌شود که ممکن است در مدت زمان ۱ ثانیه منتقل شود. در حقیقت پهنای باند، معیاری برای سنجش سرعت شبکه نیست و این یک تصور اشتباه است که در میان مردم رواج دارد.

پهنای باند را می‌توان با مقدار آبی که از طریق یک لوله آب جریان دارد، مقایسه کرد. هرچه لوله بزرگ‌تر باشد، آب بیشتری در آن واحد از لوله عبور می‌کند. پهنای باند نیز به همین صورت است؛ هرچه پهنای باند شما بیشتر باشد یا از پهنای باند اختصاصی استفاده کنید، سرعت انتقال اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگر سریع‌تر خواهد بود. به عبارتی، پهنای باند یا Bandwidth به ظرفیت انتقال داده روی شبکه اشاره دارد و عامل مهمی در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه است.

سرعت اینترنت یا speed به چه معناست؟

سرعت اینترنت در واقع با اندازه گیری سرعت بارگیری داده یا سرعت بارگذاری داده در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. در واقع سرعت اینترنت ثابت و همراه با تعداد بیت یا بایت قابل انتقال در یک ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. از این رو بیت در ثانیه یا بایت در ثانیه، سرعت بارگیری میزان انتقال سریع اطلاعات از اینترنت به دستگاه شما را اندازه‌گیری می‌کند. سرعت هرگز بیشتر از پهنای باند نخواهد بود. سرعت یک ارتباط نیز با واحد بیت در ثانیه یا همان bps اندازه‌گیری می‌شود.

سرعت دانلود، میزان انتقال سریع اطلاعات از اینترنت به دستگاه ما را اندازه‌گیری می‌کند. سرعت دانلود ما تعیین می‌کند که فیلم‌ها، موسیقی و فایل‌های شما با چه سرعت در کامپیوتر بارگیری می‌شوند. سرعت آپلود نیز به ما می‌گوید سرعت انتقال داده‌های ما از دستگاه به اینترنت چقدر است. یک جاده یک طرفه دو لاینه را تصور کنید. ترافیک در هر دو لاین همزمان وجود خواهد داشت. اما اگر دو لاین دیگر اضافه شود، ماشین‌ها با سرعت دو برابر حرکت می‌کنند. پهنای باند نیز به همین صورت است. وقتی پهنای باند شما ۴ مگابایت است، ۱۲۰ میلیون بیت در یک ثانیه حرکت می‌کند. اما اگر سرعت شما ۲۰ مگابایت باشد، ۱۲۰۰ میلیون بیت در هر ثانیه حرکت خواهد داشت. اینجا باید دقت کنید که سرعت انتقال یک داده، ربطی به کم یا زیاد بودن پهنای باند ندارد. یعنی اگر ما همچنان 120 میلیون بیت را بتوانیم انتقال دهیم، ولی به جای ۱ ثانیه، ۲ ثانیه زمان صرف انتقال هر داده شود، سرعتمان کند می‌شود.

تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت؛ این دو به‌هم مرتبط‌اند اما یکسان نیستند

تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت adsl، td lte یا پوینت تو پوینت در موارد بسیاری است که در این مقاله به شرح همه این موارد می‌پردازیم. اساسا سرعت، به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد، در‌حالی‌که تعریف پهنای باند ظرفیت آن سرعت است. در اینجا به برخی از تفاوت‌های اساسی که بین سرعت پهنای باند و سرعت اینترنت وجود دارد می‌پردازیم:

  • پهنای باند میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می‌کنید، در حالی که سرعت این است که این اطلاعات با چه سرعتی دریافت یا بارگیری می‌شوند. خوب است آن را با پر کردن وان مقایسه کنیم. اگر شیر آب وان دهانه وسیعی داشته باشد، آب بیشتری می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به باریک بودن لوله جریان داشته باشد. آب را به عنوان پهنای باند و سرعت جریان آب را به عنوان سرعت در نظر بگیرید.
  • پهنای باند به‌طور معمول و در مصارف خانگی، به صورت اشتراکی بین مشترکین تقسیم می‌شود. یعنی پهنای باند یا همان میزان ظرفیت شبکه به تعداد کاربران آنلاین بستگی دارد. هر چه تعداد کاربران آنلاین بیشتر باشد، داده‌ها با سرعت کمتری آپلود و دانلود می‌شوند.
  • به هیچ عنوان ممکن نیست سرعت یک رسانه ارتباطی، از میزان پهنای باند آن رسانه بیشتر باشد.

اصطلاحات پهنای باند و سرعت معمولا به جای هم استفاده می‌شوند اما این کار کاملا اشتباه است. دلیل این اشتباه رایج تا حدی به دلیل تبلیغات عرضه‌کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) است که این دو را با اشاره به سرعت بیشتر ترکیب می‌کنند، در حالی که منظور آن‌ها پهنای باند است.

سرویس اینترنتی با پهنای باند اختصاصی را از چه شرکتی تهیه کنیم؟

از همراهی شما در این مقاله سپاسگذاریم؛ در این مقاله، با موضوع تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت، آموختیم که این دو اصطلاح به‌هیچ‌عنوان هم معنی نبوده و کاربران به اشتباه، این دو را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. هرچه پهنای باند بیشتر باشد، بسته‌های بیشتری را می‌توان در یک زمان ارسال کرد. در مقابل سرعت اینترنت، حداکثر سرعتی است که اینترنت شما بارگیری بسته‌ها را انجام می‌دهد.

یک کسب‌وکار برای امور روزانه خود به اینترنتی با سرعت آپلود و دانلود بالا نیاز دارد. البته این مورد تنها محدود به شرکت‌ها و کسب‌وکارها نمی‌شود، بلکه هر فردی که برای کار در منزل یا حتی بازی آنلاین به اینترنتی با سرعت بالا و پینگ پایین نیاز داشته باشد، پیشنهاد ما به او تهیه سرویس پهنای باند اختصاصی ماهان نت است. این سرویس ویژه شرکت ماهان نت هیچ محدودیتی ندارد و در همه ساعت‌های شبانه‌روز اینترنتی پایدار را برای مشترکین فراهم می‌آورد. در سرویس پهنای باند اختصاصی، کل پهنای باند خریداری شده مختص همان کاربر است؛ بنابراین در ساعات اوج مصرف و با افزایش تعداد کاربران آنلاین، افت سرعت نخواهد داشت. برای خرید این سرویس اختصاصی از ماهان نت به سایت mahannet.ir مراجعه کرده یا با شماره سراسری ۱۵۱۴ تماس بگیرید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا