شبكه اجتماعی

چند کشور استفاده از «تیک تاک» را ممنوع کرده‌اند؟

ایالات متحده و کانادا در این هفته دستور ممنوعیت های استفاده از نرم افزار «تیک تاک» را اجرایی می کنند. دلیل اصلی نگرانی آنها تجاوز به حریم خصوصی و امنیت سایبری در مورد برنامه اشتراک گذاری ویدیویی این نرم افزاراست.

به گزارش lastech از یورونیوز، تیک تاک یکی از رقبای اصلی اینستاگرام و فیس بوک در دنیای شبکه های اجتماعی، متعلق به شرکت چینی «بایت دنس» است.

مدیران این شرکت می گویند مدتهاست که داده ها را با دولت چین به اشتراک نمی گذارد با این حال بسیاری از کشورهای جهان به سخنان مدیران چینی اعتماد نمی کنند.

به جز کانادا و ایالات متحده، دولت هندوستان هم پیش تر در سال ۲۰۲۰ باز هم به دلیل تجاوز به حریم خصوصی و نگرانی های امنیت سایبری تیک تاک را ممنوع کرد. این ممنوعیت قرار بود موقتی باشد اما پس از درگیری ها میان سربازان چینی و هندی که به مرگ ۲۰ سرباز هندی انجامید، دائمی شد.

تایوان
در دسامبر سال ۲۰۲۲ و پس از هشدار «اف بی آی» درباره اینکه «تیک تاک» امنیت ملی را به خطر می اندازد، تایوان بخشهای اداری و دولتی این کشور برای استفاده از تیک تاک را ممنوع کرد. تایوان در سال های اخیر مرتبا از سوی پکن تهدید به اشغال می شود.

کاخ سفید در هفته جاری به تمامی سازمانهای دولتی فدرال اولتیماتوم داد و گفت که تنها ۳۰ روز فرصت دارند تا تیک تاک را به دلیل نگرانی های امنیتی از روی سرورها حذف کنند.

این ممنوعیت تنها برای ادارات دولتی است اما در برخی از ایالت ها قانونگذاران از ممنوعیت کامل تیک تاک حمایت کرده اند. بیش از نیمی از ۵۰ ایالت آمریکا استفاده از این نرم افزار را در محیط های اداری و دولتی ممنوع کرده اند.

در کانادا هم از این پس کارمندان دولت حق دانلود کردن تیک تاک را نخواهند داشت و این نرم افزار از رایانه های دولتی حذف می شوند.

اتحادیه اروپا
پارلمان، کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا، سه نهاد اصلی اروپایی، استفاده از تیک تاک را برای تمامی کارکنان ممنوع کرده اند.

ممنوعیت پارلمان اروپا روز سه شنبه صادر و از بیستم مارس اجرایی می شود. این قانون به نمایندگان پارلمان و کارکنان توصیه کرده است این برنامه را از دستگاه های شخصی خود نیز حذف کنند.

پاکستان
مقامات پاکستانی از اکتبر سال ۲۰۲۰ حداقل چهار بار تیک تاک را به طور موقت ممنوع کرده اند اما دلیل آن را نگرانی از تبلیغ محتواهای غیراخلاقی اعلام کرده اند.

طالبان در افغانستان هم به همین دلیل استفاده از نرم افزار تیک تاک را ممنوع کرده اند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا