بازی

راهنمای جامع مسیر اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا

راهنمای جامع مسیر اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تصور کنید که چقدر تلخ و سخت است متوجه شوید که همه تلاش‌هایتان برای اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا دیر و ناقص انجام شده‌ است. با این کار فرصت طلایی حضور در دانشگاه‌های آمریکا از دستتان می‌رود. باید قبل از هر اقدامی از مسیر و روند انجام کار آگاه شوید. برای این هدف باید بدانید که اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا چه مراحلی دارد و برای آن به چه مدارکی نیاز دارید.

برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا چه مراحلی را طی کنیم؟

به‌منظور اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا باید چند مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید. از همین ابتدا بگوییم که این مراحل زمان‌بر هستند. حتی ممکن است تا یک ساعت طول بکشد تا جواب موافقت با ویزا یا رد شدن آن به شما برسد. پس، اول از همه صبور باشید و بعد از آن، حتما کارها را با نهایت دقت و آگاهی انجام دهید تا هیچ بهانه‌ای برای رد شدن درخواستتان نداشته‌ باشید.

پذیرش گرفتن از دانشگاه معتبر آمریکا

اولین قدم برای اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا پذیرش‌ گرفتن از موسسات معتبر این کشور است. منظور از معتبر آن است که دانشگاه یا موسسه آموزشی که قصد تحصیل در آن را دارید، تاییدیه SEVP را داشته ‌باشد. این عبارت کوتاه ‌شده Student and Exchange Visitor Program است. این کار باعث می‌شود که راحت‌تر ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید.

در زمان ثبت درخواست حتما به این نکته مهم هم توجه داشته ‌باشید. آیا این دانشگاه دانشجوی بین‌المللی را می‌پذیرد یا خیر. اگر جواب مثبت است، اگر فرد مورد نظر از اتباع ایرانی باشد، چطور. شما با این بررسی در همان ابتدا متوجه می‌شوید آیا در مسیر درستی قدم گذاشته‌اید؟ در صورت عدم چک ‌کردن بعد از به پایان رسیدن مسیر، متوجه می‌شوید که اشتباه کرده‌اید؛ چراکه بعد از ثبت درخواست، نمی‌توانید موسسه آموزشی خود را تغییر دهید.

ثبت اطلاعات خود در سامانه SEVIS

حالا که با درخواست تحصیل در دانشگاه آمریکا شما موافقت شد، یک قدم جلوتر می‌روید. در این زمان باید در سامانه SEVIS ثبت نام کنید. این واژه مخفف Student and Exchange Visitor Information System است. شما به این سایت می‌روید و فرم I-901 آن را پر می‌کنید. کارمزد این کار ۳۵۰ دلار است که باید هنگام ثبت بپردازید. بعد از به پایان رسیدن حتما از آن پرینت بگیرید و نگه دارید؛ چرا که در مراحل بعدی به آن نیاز پیدا می‌کنید.

ثبت درخواست ویزای تحصیلی آمریکا

در قدم بعدی اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا باید یک درخواست دیگر هم ثبت کنید. در این مرحله برایتان پرونده‌ای تشکیل می‌شود که فرمی به نام DS-160 دارد. نیاز است این فرم را به‌طور کامل و به‌درستی پر کنید. انجام این مرحله هم مانند مراحل قبلی به‌ صورت آنلاین است. البته این مرحله رایگان نیست و لازم است ۱۶۰ دلار بابت تشکیل پرونده برای درخواست ویزا بپردازید.  

دریافت وقت سفارت آمریکا و مصاحبه حضوری 

تمام مراحل بالا برای اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا را که به‌صورت آنلاین پشت سر گذاشتید، نوبت به حضور فیزیکی می‌رسد. در این مرحله باید به سفارت‌خانه یا کنسول‌گری کشور امریکا بروید. آن‌ها در ایران نیستند و برای مراجعه باید به شهرهای کشورهای همسایه مانند ابوظبی، آنکارا و اسلام‌آباد بروید. در آن‌جا مدارک شما از نو بررسی و انگشت‌نگاری هم انجام می‌شود.

مدارک لازم اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا

تمام مدارک لازم اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا را برایتان نام می‌بریم اما ممکن است با توجه به مقطع تحصیلی و رشته‌ای که در آن قصد ادامه دادن درس را دارید، به مدارک بیشتری نیاز داشته ‌باشید؛ بنابراین حتما قبل از حضور در سفارت تمام جزئیات را بررسی و با افراد آگاه این حوزه مشورت کنید. به هر حال باید به یک کشور دیگر بروید، اگر اشتباه کنید و مجبور به بازگشت شوید بدون آنکه نتیجه گرفته باشید، ممکن است فرصت بزرگ تحصیل در آمریکا را از دست بدهید.

مدارک مورد نیاز:

  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • رسید کارمزد SEVIS
  • مدرک زبان تافل یا آیلتس
  • توصیه‌نامه‌ از طرف چند استاد
  • عکس پرسنلی دیجیتال و چاپ‌شده
  • رسید ثبت پرونده آنلاین ویزا DS-160
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه ترجمه‌شده
  • مدارک تمکن مالی و فرم پرینت‌شده I-20
  • پاسپورت معتبر به همراه تمام پاسپورت‌های قدیمی
  • گواهی تحصیلات مانند ریزنمرات و گواهی‌نامه‌های ترجمه‌شده
راهنمای جامع مسیر اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا - lastech

شرط بورسیه تحصیلی و تمکن مالی برای تحصیل در آمریکا

در میان مدارکی که در بالا برای اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا معرفی کردیم، مدارک تمکن مالی هم بود. هنگام ثبت درخواست باید با مدرک و سند مانند گردش حساب و اسناد ملکی نشان دهید که می‌توانید یک سال تحصیلی از پس هزینه‌های زندگی در این کشور مانند شهریه دانشگاه، محل زندگی، بیمه سلامت، خوراک و پوشاک بربیایید.

برای این منظور فرمی آماده کرده‌اند که به I-20 معروف است و روی آن مبلغ مشخص شده‌ است. مقدار مخارج در این فرم برای هر دانشگاه و موسسه با سایر آن‌ها تفاوت دارد و شما باید با توجه به رشته، مقطع و دانشگاه خودتان این فرم را تهیه کنید. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر شما بورسیه تحصیلی شوید و فول‌فاند دانشگاه را دریافت کنید، نیازی به این فرم نیست اما به مدرکی نیاز دارید که این مساله را تایید کند.

انواع ویزا برای دانشگاه‌های آمریکا

زمان اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا باید بدانید که چند نوع ویزا برای آمریکا وجود دارد و دانشگاه مقصد و هدف شما در کدام گروه قرار دارد. با این آشنایی درست تصمیم می‌گیرید و برای ویزای مناسب اقدام می‌کنید. ویزای تحصیلی آمریکا در دو دسته‌بندی کلی شامل ویزای تحصیلی کمتر از 6 ماه و بیشتر از آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای تحصیلی آمریکا به این صفحه مراجعه کنید به ویزای کمتر از 6 ماه ویزای B گفته می‌شود. ویزای تحصیلی که برای بیشتر از مدت ۶ ماه به دانشجویان داده می‌شود، با توجه به رشته‌ای که در آن درس می‌خوانند به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • ویزای تحصیلی F
  • ویزای تحصیلی M
  • ویزای تحصیلی J

مدارس و بیشتر دانشگاه‌های آمریکایی در گروه ویزای F قرار می‌گیرند اما اگر می‌خواهید در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای درس بخواهید، لازم است که ویزای M را دریافت کنید. همین‌طور، اگر قصد داشته ‌باشید که در تحقیقات و فرصت‌های مطالعاتی شرکت کنید، باید ویزای J را بگیرید.

راهنمای جامع مسیر اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا - lastech

زندگی بعد از موافقت با درخواست ویزا

اگر تمامی مراحل را به‌خوبی و درست بگذرانید، ویزای تحصیلی آمریکا در دستان شما خواهد بود. فقط یادتان باشد که حتما چند ماه قبل از شروع کلاس‌ها برای اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا اقدام کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. در نهایت، به اندازه مدت زمان درس خواندن، مهمان این کشور می‌شوید و اقامت موقت این کشور را به‌دست می‌آورید.

موفقیت در اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا

گفته شد که باید در زمان مناسب به اخذ ویزا برای تحصیل در امریکا اقدام کنید تا فرصتتان از دست نرود؛ اما این تمام ماجرا نیست. زمان مصاحبه کوتاه و محدود است، ممکن است شانستان را در آن‌جا از دست بدهید. همین‌طور، دلایل مختلفی مانند گپ تحصیلی می‌تواند باعث کم شدن این شانس شود. به همین خاطر، حتما آگاهانه برای آن اقدام کنید. برای این منظور مای آرمان موسسه‌ای است که می‌توانید به آن اعتماد کنید و با راهنمایی آن مسیرتان را به‌درستی و بدون سختی طی کنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا