امنيت

ماشین آلات کشاورزی طعمه هکرها

این هراس وجود دارد که هکرها بتوانند از حفره‌های امنیتی سخت افزار کشاورزی مورد استفاده برای کاشت و برداشت محصولات، بهره برداری کنند. غول تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی جان دیر می‌گوید اکنون روی ترمیم هر گونه نقطه ضعفی در نرم افزار خود کار می کند.

به گزارش lastech از ایسنا، تحقیقات اخیر دانشگاه کمبریج نشان داده که سمپاشهای خودکار زراعی، پهپادها و برداشت کنندگان رباتیک می توانند هک شوند.

دولت انگلیس و پلیس آمریکا (اف‌بی‌آی) هشدار داده‌اند که تهدید حملات سایبری رو به رشد است. جان دیر می گوید حفاظت از مشتریان، ماشین آلات و دیتای آنها، اولویت اصلی به شمار می رود.

فناوری هوشمند بیش از پیش برای کارآمدی و بهره وری بیشتر مزارع استفاده می شود. به عنوان مثال برداشت پر زحمت محصولات غذایی حساسی مانند مارچوبه پیش از این توسط ماشین آلات قابل انجام نبود اما جدیدترین نسل رباتهای کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده کرده و دخالت انسان را حداقل می کنند. آنها ممکن است کمک کنند کمبود نیروی کار برطرف شده یا بازده محصول افزایش پیدا کند اما ریسک امنیتی رشد کرده و به نگرانی نسبت به زنجیره تامین مواد غذایی که در حال حاضر با جنگ در اوکراین و پاندمی کووید تهدید شده، افزوده است.

حتی بزرگترین شرکتها هم در برابر تبهکاران سایبری در امان نیستند. بعضی از آنها از باج افزار برای رمزگذاری اطلاعات و قفل کردن سیستمها استفاده می کنند. شرکت صنایع گوشتی جی بی اس سال گذشته ۱۱ میلیون دلار باج برای پایان دادن به اختلال فعالیتش در پی یک حمله سایبری، پرداخت کرد. شرکت کشاورزی آمریکایی AGCO ماه جاری هدف حمله سایبری قرار گرفت که روی تولیدش تاثیر گذاشت.

گروهی از مقامات امنیت سایبری دولتی شامل مقامات انگلیس، آمریکا و استرالیا، در آوریل هشدار دادند که هکرهای تحت حمایت روسیه ممکن است زنجیره تامین را به عنوان بخش حیاتی از زیرساخت ملی غربی هدف قرار دهند.

یک هکر قانومند که با نام “سیک کد” شناخته می شود و مایل است ناشناس بماند، به شبکه خبری بی بی سی گفت: ضعفی در نرم افزار جان دیر کشف کرده است و راهی برای دسترسی به اطلاعات شرکت و دیتای ماشین از طریق وب سایتها و اپلیکیشنها پیدا کرده است.

“سیک کد” همچنین آسیب پذیریهایی در سیستمهای “سی ان اچ اینداستریال” پیدا کرده که ماشین آلات کشاورزی نیو هولاند را تولید می کند. وی از این واهمه دارد که طولی نکشد یک هکر پیشرفته آسیب پذیریهای مهمی را پیدا کرده و باعث اختلال بزرگی در زنجیره تامین غذایی شود که پیش از این هم آسیب پذیر بود.

جیمز جانسون، مدیر امنیت اطلاعات جهانی جان دیر به شبکه بی بی سی گفت: این شرکت با شماری از هکرهای قانونمند در خصوص آسیب پذیریهایی که شناسایی کرده اند، تماس گرفته است. آسیب پذیریهایی که تاکنون توسط “سیک کد” کشف شده اند، تهدیدی برای مشتریان یا ماشین آلات آنها ایجاد نمی کند. هیچ شرکتی از جمله جان دیر در برابر آسیب پذیریها مصون نیست اما ما عمیقا متعهد هستیم و برای حفاظت از مشتریانمان و نقشی که در زنجیره تامین غذای جهان ایفا می کنند، بی‌وقفه کار می‌کنیم.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا