رمز ارز

رقابت بین پروژه‌های لایه دوم اتریوم شدت گرفت!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش پلتفرم تحلیلی L2beat، دو ارائه‌دهنده لایه دوم برتر اتریوم، یعنی آربیتروم (Arbitrum) و آپتیمیسم (Optimism)، در مجموع سهم 84 درصدی از بازار را دارند. آنها از فناوری rollup استفاده می‌کنند که تراکنش‌ها را خارج از شبکه اتریوم دسته‌بندی و پردازش می‌کند و سپس، یک نسخه فشرده را به زنجیره اصلی اتریوم بازمی‌گرداند که در نتیجه، زمان و هزینه تراکنش کاهش می‌یابد.
زنجیره One آربیتروم با مجموع ارزش دارایی‌های قفل‌شده (TVL) 3.38 میلیارد دلار، پیشرو است که به آن 53.7٪ سهم بازار را می‌دهد. آپتیمیسم نیز با 1.91 میلیارد دلار TVL و 30.5 درصد سهم از بازار لایه دوم در رتبه دوم قرار دارد.
علاوه بر این، آربیتروم اخیراً از لحاظ تراکنش‌های روزانه از اتریوم پیشی گرفت، اما طبق گفته Dune Analytics اکنون دوباره به پایین‌تر از آن رسیده است. در ماه دسامبر، گزارش شده بود که فعالیت تراکنش‌های ترکیبی در شبکه‌های لایه 2 از اتریوم پیشی گرفته است.
از طرفی، پس از پایان برنامه پاداش Galaxy Quests، تراکنش‌های آپتیمیسم به شدت کاهش یافته بود، اما تعداد این تراکنش‌ها به دلیل همکاری اخیر با کوین بیس و پلتفرم L2 جدید آن تقویت شده‌ است.
طبق گزارش‌ها، آربیتروم با وجود انجام تراکنش‌های بیشتر و داشتن کیف پول‌های فعال سه برابری، پیشرو در تراکنش‌های ارزان‌تر است. علاوه بر این، آربیتروم ارتقای Nitro را در آگوست 2022 راه‌اندازی کرد که باعث افزایش توان عملیاتی و کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تراکنش شد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!


شروع

آپتیمیسم نیز به‌روزرسانی Bedrock را در آوریل راه‌اندازی خواهد کرد که مقیاس‌پذیر بودن و سادگی را برای راه‌حل‌های L2 ارائه می‌دهد.
علاوه بر این، اکوسیستم‌های دیفای هر دو شبکه، سریع‌تر از هر زنجیره اصلی دیگری در حال رشد هستند.
آربیتروم در ماه گذشته 62% رشد کرد و پالیگان و اولانچ را پشت سر گذاشت. آپتیمیسم نیز یک رشد 35% را تجربه کرد و از فانتوم و کرونوس (Cronos) پیشی گرفت.
در نهایت می‌توان گفت رقابت آنها برای کاربران و تمام اکوسیستم دیفای عالی است؛ چون تجربه کاربری بهتری را برای فعالان بازار ارائه می‌دهند.
جدا از این دو شبکه پیشرو، dYdX سومین شبکه بزرگ لایه 2 از نظر TVL است که سهم بازار آن نزدیک به 6 درصد است.

منبع

بی این کریپتو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا