بازی

هر آنچه باید درباره chat GPT بدانید

هر آنچه باید درباره chat GPT بدانید

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هوش مصنوعی هر روز با ارمغانی جدید ما را شگفت‌زده می‌کند. هوش مصنوعی که می‌توان آن را ادغام سخت‌افزار و نرم‌افزارهای پیشرفته دانست، در حال تسخیر بخش‌های مهمی از زندگی ماست. هوش مصنوعی به شکل‌های مختلفی جلوه‌گر می‌شود. ربات‌ها یکی از این اشکال است که احتمالا بسیاری از ما با انواعی از آن‌ها آشنا هستیم. اما ما قصد معرفی یک ربات جدید و پیشرفته به نام Chat GPT را داریم که احتمالا تا به حال نام آن را نشنیده‌اید. این ربات محصول 2022 است و کارکرد بسیار جالبی دارد.

ربات Chat GPT چیست؟

ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی قدرتمند است که توسط OpenAI توسعه یافته است. OpenAI یک آزمایشگاه تحقیقاتی پیرامون هوش مصنوعی در آمریکا است. این شرکت از یک شرکت غیرانتفاعی OpenAI Incorporated و شرکت تابعه انتفاعی آن OpenAI Limited Partnership تشکیل شده است. سازندگان Chat GPT، آلتمن، ماسک و چندین سرمایه‌گذار دیگر هستند که کار خود را در سال 2015 آغاز کردند. این افراد تاکنون ربات‌های متنوعی را معرفی کرده‌اند که Chat GPT یکی از جالب‌ترین آن‌ها است. Chat GPT یک ربات هوش مصنوعی قدرتمند است که می‌تواند گفتار انسان را درک کند، آن را به نوشتار تبدیل کند و پاسخ سوالات مختلف را بدهد. به عبارتی شما می‌توانید سوالات مختلفی را Chat GPT بپرسید و پاسخ آن‌ها را دریافت کنید.

آنچه که Chat GPT از سایر ربات‌ها متمایز می‌کند

Chat GPT از ویژگی‌های منحصر و متفاوتی نسبت به بسیاری از ربات‌ها برخوردار است. جفری وانگ، مدیر ارشد نوآوری جهانی در شرکت خدمات حرفه‌ای EY در رابطه با کارکرد این ربات به CNBC گفته است: آنچه که باعث شده است تا این ربات هیجان‌انگیز شود این است که اکثر پاسخ‌ها بیشتر و بیشتر شبیه پاسخ‌های انسان هستند. به عبارتی پاسخ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک هستند. این ویژگی به دلیل برخورداری Chat GPT از داده‌های عظیم است. قابلیتی که پیش از این در سایر ربات‌ها یا یارانه‌ها وجود نداشت.

ربات Chat GPT،  از لحاظ پردازش زبان نیز ویژگی متفاوتی نسبت به سایر ربات‌ها دارد. چنانچه این ربات  با 175 میلیارد پارامتر، لقب بزرگترین و قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی را از نظر پردازش زبان از آن خود کرده است. یکی دیگر از مواردی که ChatGPT را متمایز می‌کند این است که این ربات توانایی ثبت و پاسخ‌دهی سوالات را به صورت منظم در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف دارد.

آیا Chat GPT یک ربات معتبر و بدون نقص است؟

واقعیت این است که ربات‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. تلاش محققان این عرصه تا جایی پیش رفته است که توانسته‌اند تا حدودی عنصر «حس» را نیز به ربات‌ها اضافه کنند. اما علیرغم این پیشرفت‌ها، ربات‌ها هنوز مسیر بلندی را تا رسیدن به مقصد نهایی در پیش دارند. این موضوع در مورد Chat GPT نیز صادق است. گرچه Chat GPT ربات پیشرفته و قدرتمندی است؛ اما قدرت درک آن کامل نیست. در واقع Chat GPT برای تشخیص الگوها در بخش‌های وسیعی از متن‌های موجود در اینترنت برداشت شده؛ سپس در برخی از قسمت‌ها توسط محققان تکمیل شده است. بنابراین گرچه ممکن است پایه بسیاری از سوالات کاملا درست و معتبر باشد؛ اما احتمال پاسخ‌های اشتباه نیز کم نیست.

هر آنچه باید درباره chat GPT بدانید - lastech

چه سوالاتی می‌توانید از Chat GPT بپرسید؟

سوالاتی که می‌توانید از Chat GPT بپرسید در سه دسته قرار دارند. البته شما می‌توانید هر سوالی را بپرسید؛ اما ممکن است برای برخی از سوالات پاسخی دریافت نکنید؛ زیرا ممکن است ربات در آن زمینه فاقد داده‌های مناسب باشد و یا آنکه سوال شما را به خوبی درک نکرده باشد. با این حال سوالات در  دسته‌های مختلفی مانند سوالات فیزیک، ایده‌های جشن تولد و سوالات مربوط به برنامه‌نویسی قرار دارند. مثلا می‌توانید از این ربات سؤالات دایره‌المعارفی مانند قوانین حرکت نیوتن را بپرسید.، سپس پاسخ مناسب را دریافت کنید. یا می‌توانید از آن درخواست کنید «برایم شعر بنویس» و وقتی این کار را کرد، بگویید شعری با همان محتوا یا هم محتوای متفاوت‌تر برایتان تهیه کند.

آیا ChatGPT رایگان است؟

بله، در حال حاضر استفاده از ChatGPT رایگان است. البته در ماه ژانویه یک نسخه پولی از آن نیز اضافه شد که ظاهرا از لحاظ سرعت و قدرت پردازش، پیشرفته‌تر از نسخه قبلی است.

محدودیت‌های ChatGPT چیست؟

زرگ‌ترین محدودیت ChatGPT احتمال پاسخ‌های اشتباه است. ChatGPT ممکن است با پاسخ‌های اشتباه، ذهن مخاطب را گمراه کند. در مواقعی نیز ممکن است در هنگام استفاده از ChatGPT ممکن است با پیام‌های محدودیت ظرفیت و یا خطای 1020 را نشان دهد. وقتی با پیام «ChatGPT ظرفیت دارد» مواجه می‌شوید به این معناست که تعداد زیادی از افراد سعی می‌کنند از ChatGPT بیش از ظرفیت سرور استفاده کنند و در نتیجه ممکن است دسترسی به سرور علیرغم امکان دسترسی کاربران با مشکلاتی همراه باشد. کد خطای 1020 نیز به معنای آن است که شبکه در دسترس نیست.

علاوه بر اینها نیاز است که شما به دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد (مانند لپ تاپ، موبایل و…) دسترسی داشته باشید. اگر به این دستگاه‌ها دسترسی ندارید می‌توانید از طریق خرید قسطی لپ تاپ یا موبایل، دستگاه مورد نظر خود را تهیه کنید و هزینه اقساط آن را در مدت معین و از روش‌های گوناگون مانند انتقال وجه پایا و… پرداخت کنید. البته در کنار خرید اقساطی می‌توانید از سایر روش‌های اقساطی مانند الان بخر بعدا پرداخت کن (BNPL) نیز برای خرید سایر کالاهای خود استفاده کنید.

چگونه می توانید به ChatGPT دسترسی پیدا کرد؟

برای دسترسی به ChatGPT می‌توانید از مرورگر کامپیوتر، تلفن همراه، لپ تاپ یا هر دستگاه دیگری که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، استفاده کنید. استفاده از ChatGPT بسیار آسان است. برای این کار می‌توانید مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: برای شروع وارد سایت https://chat.openai.com/auth/login شوید.

مرحله دوم: در سایت ثبت‌نام کنید

مرحله سوم: حساب کاربری خود را از طریق کدهای ارسال شده به تلفن همراه یا ایمیل خود فعال کنید

مرحله چهارم: این مرحله، مرحله نهایی است. یعنی ثبت نام شما به پایان رسیده است و می‌توانید از ربات به راحتی استفاده کنید.

سخن نهایی

بسیاری معتقدند ChatGPT می‌تواند یک رقیب قدرتمند برای گوگل باشد. البته برای اینکه ChatGPT را رقیب کنونی گوگل بدانیم کمی زود است. اما انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق محقق شود. هر چند که در حال حاضر نیز استفاده از ChatGPT می‌تواند بسیار جالب و کاربردی باشد. با این حال باید توجه داشته باشید که اگر سوالات شما جز سوالات مهم است، بعد از جستجو در ChatGPT جواب سوال خود را در منابع معتبر نیز بررسی کنید تا از پاسخ‌های دریافتی مطمئن شوید.  

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا