بازی

نقش چت بات ها در افزایش سود فروشگاه های اینترنتی

نقش چت بات ها در افزایش سود فروشگاه های اینترنتی

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فروشگاه‌های اینترنتی یا آنلاین‌شاپ‌ها یکی از جوان‌ترین کسب و کارها در اقتصاد امروز جهان‌اند که در فضای دیجیتال پدید آمده و به سرعت در حال رشد هستند. فروشگاه‌های اینترنتی توانسته‌اند با حذف موانعی چون محدودیت‌های مکانی، جغرافیایی و سرمایه‌ای، خود را تبدیل به رقبا و جایگزین‌های جدی برای فروشگاه‌های فیزیکی و سنتی کنند. در این میان، ابزارهای فناورانه‌ای مثل چت‌بات‌ها، توانسته‌اند یک گام دیگر به کارآمدی و سودآوری فروشگاه‌های اینترنتی بیفزایند. اما چگونه؟ در این نوشته، به این می‌پردازیم که چت‌بات‌های هوشمند چگونه می‌توانند عملکرد آنلاین‌شاپ‌ها را به سطح بالاتری، ارتقا دهند:

کمک به پیدا کردن محصول مورد نظر کاربر

اگر به دنبال یک محصول خاص در یک فروشگاه اینترنتی باشید، به جز جستجو در سایت، چه می‌کنید؟ احتمالا به پشتیبانی سایت زنگ می‌زنید و خواهان راهنمایی و توضیح می‌شوید. یک چت بات هوشمند می‌تواند این نقش را بر عهده بگیرد. کاربر می‌تواند کالای مورد نظر و یا حتی مشخصات تقریبی آن را به چت بات هوشمند بگوید و چت‌بات، بر اساس پایگاه داده خود، نزدیک‌ترین کالاها به خواسته کاربر را به او ارائه دهد و او را به سوی انتخاب محصول مورد نظرش هدایت کند. 

شکل رایج‌تر عملکرد چت‌بات‌ها، پاسخ به پرسش‌های پرتکراری است که کاربران در اولین مرحله آشنایی با یک فروشگاه آنلاین، آن را مطرح می‌کنند. پرسش‌هایی مانند مدت زمان ارسال سفارش، هزینه پست و چیزهایی از این دست. در این میان، چت‌بات باید بتواند غلط‌های نگارشی، تفاوت‌های لحنی یا ویرایشی را متوجه شده و بر اساس اطلاعاتی که آموزش دیده، پاسخ درست را به کاربر ارائه دهد و او را به سمت مشتری‌شدن هدایت کند. چت‌بات فارسی هوشمند چاتا، به دلیل آنکه ویژه کاربر فارسی‌زبان و بر اساس پیچیدگی‌های زبان فارسی طراحی شده است، از پس این چالش فنی برآمده است و بر خلاف نسخه‌های خارجی کپی‌شده، می‌تواند منظور کاربر را به خوبی متوجه شود. 

نقش چت بات ها در افزایش سود فروشگاه های اینترنتی - lastech

ارائه مشاوره خرید با کمک چت‌بات‌های هوشمند

گام بعدی و عمیق‌تر معرفی محصول، مشاوره خرید است. فرض کنید شما در زمان خرید گوشی تلفن همراه، بین دو مدل خاص دچار تردید هستید. در اینجا نیاز به یک مشاور خرید دارید تا تصمیم شما را به نقطه پایانی برساند. چت‌بات‌های هوشمند، علاوه بر اینکه به داده‌های بیشتر مجهز هستند به کمک فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند سطح تعامل بالاتری با کاربر پدید بیاورند. این چت‌بات‌ها بر اساس واکنش‌های قبلی کاربران و رفتار خرید مشتریان، توصیه‌های کاربردی به مشتریان بالقوه ارائه داده و آنها را تا مرحله پرداخت همراهی کنند. 

خودکارسازی دریافت سفارش

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی، در زمینه تولید اقلام سفارشی فعالیت می کنند. برای نمونه دوخت لباس، طراحی شخصی‌سازی‌شده یک قاب گوشی یا سفارش کیک تولد برای یک فرد خاص. ارسال و دریافت دقیق سفارش‌ها همیشه یکی از چالش‌های عملیاتی این گروه از آنلاین‌شاپ‌ها بوده است. یک چت بات می‌تواند ساختارهای سنتی مثل فرم‌های اینترنتی غیرتعاملی، پیام‌های متنی غیر دقیق و پرغلط و تماس‌های تلفنی را جایگزین کند. کاربر می‌تواند درخواستش را در پاسخ به مجموعه‌ای از پرسش‌های چت بات به صورت مرحله به مرحله ارائه داده و در هر بخش، جزئیات سفارش خود را چک کند. مثلا در مثال آنلاین‌شاپ تولید کیک تولد، مواردی مانند وزن، طراحی کیک، اسم کسی که باید نامش روی کیک نوشته شود و نشانی و زمان تحویل کیک، همه توسط یک چت‌بات دریافت‌شده و ابتدا به بخش آشپزخانه و سپس واحد ارسال سفارش منتقل می‌شود و هیچ خطای انسانی هم در کار نخواهد بود. 

ارائه خدمات پیگیری ارسال سفارش

بخش بزرگی از امور پشتیبانی فروشگاه‌های آنلاین، پاسخ به پیگیری مشتریان است. زمان ارسال، زمان تحویل، تغییر آدرس و زمان تحویل، بخشی از این دست پیگیری ها هستند. چت‌بات‌ها می‌توانند با وصل شدن به سامانه ارسال‌های پستی و باقی پایگاه‌های داده مرتبط با سفارش‌ها، بار پاسخگویی به این بخش را از روی واحد پشتیبانی بردارند. چت‌بات‌ها درخواست پشتیبانی کاربر را دریافت و اطلاعات مورد نیاز را در چند ثانیه به او ارائه می‌دهد. به این ترتیب مشتری در صف انتظار پاسخگویی تلفنی یا اینترنتی معطل نمی‌شود و با دریافت سریع پاسخ، حس رضایتمندی زیادی را تجربه می‌کند. 

نقش چت بات ها در افزایش سود فروشگاه های اینترنتی - lastech

عرضه خدمات پس از فروش 

شاید این جمله را شنیده باشید که خرید آغاز یک تعهد است، یا عبارت‌هایی شبیه آن! عملکرد چت‌بات‌ها هم تنها تا مرحله فروش ختم نمی‌شود و در زمان خدمات پس از فروش هم ادامه دارد. درخواست مرجوعی، تعمیر، توضیحات درباره استفاده یا درخواست کاتالوگ‌های راهنمای نصب، از جمله درخواست‌های مشتریان در دوران پس از خرید است که چت‌بات‌ها می‌توانند آنها را به صورت خودکار و بدون درگیر کردن نیروی انسانی به انجام برسانند. هر کدام از این درخواست‌ها می‌تواند وقت نیروی انسانی را بگیرد و این برای فروشگاه دارای هزینه است. اما یک چت بات هوشمند می‌تواند درخواست مشتری را دریافت، به آن پاسخ داده و فرایندهای مرتبط را تا مراحل پایانی به انجام برساند. 

چگونه فروشگاه اینترنتی خود را به چت بات هوشمند مجهز کنیم؟

فروشگاه اینترنتی شما یک سایت اینترنتی است و این تمام زیرساختی است که شما برای پیاده‌سازی یک چت‌‌بات هوشمند مانند چاتا نیاز دارید. چت‌بات‌ها روی سایت‌های اینترنتی جای می‌گیرند و زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود با کادر آغاز گفتگو (چت) با ربات روبرو می‌شود. چت‌باتی مانند چاتا چون روی فضای ابری (cloud) جای می‌گیرند، نیازی به زیرساخت‌هایی مثل فضای سرور ندارند و به راحتی روی سایت شما پیاده‌سازی می‌شوند. پس چه از دید سرمایه‌گذاری و چه از دید زمان پیاده‌سازی، چالش خاصی پیش روی ما نیست. برای امتحان تجربه کار با چت بات چاتا و استفاده ازنسخه دموی چت بات چاتا آن، می‌توانید با مشاوران ما در شرکت نرم‌افزاری دلفین تماس بگیرید. 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا