رمز ارز

پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال کدامند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

این روزها شاهد توسعه ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌های بسیار زیادی هستیم. تعداد زیادی از این پروژه‌ها هیچ قابلیت ممتازی ندارند. شناخت پرکاربردترین بلاکچین‌ها دید ما را نسبت به پروژه‌های ارزشمند شفاف‌تر می‌کند. بسیاری از شبکه‌های قدیمی صرفاً به خاطر حواشی و تکنیک‌های مارکتینگ مطرح شده‌اند و از طرفی برخی پروژه‌های جدید بسیار قدرتمند و کارآمد هستند. در این مقاله چند مورد از پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال را به شما معرفی خواهیم کرد.

بلاکچین و تحول دنیای تکنولوژی

از سال ۲۰۰۹ فناوری بلاکچین بر سر زبان‌ها افتاد. همزمان با ظهور و رشد بیت کوین، توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان و افراد فعال در حوزه تکنولوژی به  فناوری بلاکچین جلب شد. حالا این فناوری یکی از مهم‌ترین مباحث روز در دنیای تکنولوژی است و پیوند عمیقی با بازار ارزهای دیجیتال دارد. تا به امروز بلاکچین‌های متعددی توسعه داده شده‌اند که برخی از آنها محبوبیت و شهرت زیادی به دست آورده‌اند. در ادامه پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی ارز پلاس ۳۰,۰۰۰ شیبا هدیه بگیر!
دریافت جایزه

آشنایی با پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال

فناوری بلاکچین محدود به ارزهای دیجیتال نیست اما در این مقاله پرکاربردترین بلاکچین‌ها در حوزه کریپتوکارنسی را معرفی می‌کنیم.

ترون

ترون (Tron) یک سیستم‌عامل بر پایه بلاکچین محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان در این بستر برنامه‌های غیرمتمرکز خود را طراحی و اجرا می‌کنند. ارز دیجیتال TRX توکن بومی شبکه ترون است. هدف اصلی این بلاکچین، کمک به تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان در جهت بهبود درآمدزایی است. این افراد در ازای برنامه‌ها و محصولاتشان توکن TRX دریافت خواهند کرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین ترون می‌توان به مقیاس‌پذیری بالا (پردازش ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه) و توانایی از بین بردن زنجیره‌های تقلبی اشاره کرد.

استلار

استلار (Stellar) یکی دیگر از پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال است. این شبکه روزانه میلیون‌ها تراکنش را پردازش می‌کند و امکان پرداخت برون‌مرزی را با سرعت بسیار بالایی فراهم کرده است. کاربران در این شبکه می‌توانند معاملات مالی و رمزارزی متنوعی انجام دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های استلار می‌توان به غیرمتمرکز بودن، کارمزد اندک، پردازش سریع تراکنش‌ها، پذیرش تراکنش‌های چندامضایی و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند اشاره کرد. ارز دیجیتال بومی این شبکه با نماد XLM نمایش داده می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین توکن‌های کریپتوکارنسی است.

تزوس

پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال

بلاکچین تزوس (Tezos) با هدف ایمن‌سازی دارایی‌های دیجیتال توسعه یافته است. این بلاکچین متن‌باز است و تمام فرآیندها را به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا (P2P) مدیریت می‌کند. رمزنگاری تراکنش‌ها در بلاکچین تزوس قواعد خاص خودش را دارد و همین موضوع سبب متمایز شدن این شبکه از سایر بلاکچین‌ها می‌شود. پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، حاکمیت زنجیره‌ای و استفاده از پروتکل‌ خود-اصلاحی مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین تزوس است. ارز دیجیتال XTZ توکن بومی شبکه Tezos به حساب می‌آید.

کوردا

کوردا (Corda) از دیگر بلاکچین‌های پرکاربرد در دنیای ارزهای دیجیتال است. این شبکه می‌تواند سیستم‌های بلاکچینی یکپارچه‌ای را ایجاد کند. به کمک این شبکه‌ها امکان انجام تراکنش‌هایی ایمن و محرمانه فراهم خواهد شد. بدین ترتیب کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند کانال‌های ارتباطی متعددی با یکدیگر ایجاد کنند. افزایش امنیت اطلاعات، انعطاف‌پذیری و چابکی بالا و همچنین متن‌باز بودن، مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه بلاکچین است.

اتریوم

پرکاربردترین بلاکچین

اتریوم (Ethereum) یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین بلاکچین‌ها محسوب می‌شود. به کمک اتریوم توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) متعددی را طراحی کرده‌اند. بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های رمزارزی روی این بستر توسعه یافته است. شعار اتریوم غیرمتمرکزسازی همه چیز است. در حال حاضر اتریوم دارای بزرگ‌ترین جامعه رمزارزی در جهان است. از ویژگی‌های کلیدی این بلاکچین می‌توان به استقرار سریع، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، تورینگ کامل (Turing Complete)، امکان توسعه توکن، پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مثل پایتون و c++ و … اشاره کرد. توکن بومی این شبکه با نماد ETH در صرافی‌ها لیست شده است و دومین رمزارز برتر کریپتوکارنسی محسوب می‌شود.

مولتی چین

مولتی چین (MultiChain) نسخه‌ای از بیت کوین است. از این پلتفرم برای توسعه بلاکچین‌های خصوصی و سفارشی بهره گرفته می‌شود. بهبودهای تجاری و رفع برخی نواقص بیت کوین مهم‌ترین مزیت‌های شبکه مولتی چین است. یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه برخورداری از دارایی‌های تأییدشده عظیم است که می‌توان از آنها برای انجام تراکنش‌های چندطرفه استفاده کرد. پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی C، C++، جاوا اسکریپت و پایتون دیگر قابلیت مهم شبکه مولتی چین است. این بلاکچین بستر مناسبی برای انتقال، اشتراک و ذخیره داده‌های رمزگذاری‌شده محسوب می‌شود. ضمناً مولتی چین از گیت‌هاب (Github) هم پشتیبانی می‌کند. توکن MULTI رمزارز بومی این پروژه است.

ایاس

پرکاربردترین بلاکچین

ایاس (EOS) یکی دیگر از پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال است. هدف اصلی این شبکه، توسعه بستری مقیاس‌پذیر و قدرتمند برای میزبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند بوده است. علاوه بر این، امکان ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت غیرمتمرکز در این شبکه وجود دارد. ارز دیجیتال بومی این شبکه با نماد EOS نمایش داده می‌شود. توانایی بالا در پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، انعطاف‌پذیری، غیرمتمرکز بودن، اخذ مجوز از سازمان‌های قانونی و قابلیت ارتقا توسط کاربران، مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین EOS است.

دیگر گزینه‌های پرکاربردترین بلاکچین

به جز موارد ذکرشده، بلاکچین‌هایی مانند کورم (Quorum)، هایپرلجر فابریک (Hyperledger Fabric)، اپن چین (Open-chain)، هایپرلجرساتوس (Hyperledger Sawtooth) و IBM جزو شبکه‌های پرکاربرد و تأثیرگذار در حوزه فناوری و بلاکچین محسوب می‌شوند. البته این شبکه‌ها دارای ارز دیجیتال اختصاصی نیستند اما هر کدام پیوندها و اشتراکاتی با دنیای ارزهای دیجیتال دارند. برای مثال IBM‌ یکی از بهترین بسترها برای توسعه پروژه‌ها یا ذخیره‌سازی اطلاعات است یا بلاکچین Hyperledger Sawtooth یکی از بهترین بسترها برای کدنویسی و اجرای برنامه‌های فنی است.

اهمیت بلاکچین در دنیای ارزهای دیجیتال

هر روز شاهد افزایش تعداد کاربران پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین هستیم. تعداد توسعه‌دهندگان این فناوری نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. مزیت‌های مختلف مثل رمزنگاری، سرعت بیشتر و هزینه کمتر، غیرمتمرکز بودن و … باعث شده محبوبیت فناوری بلاکچین دائماً بیشتر شود. در مقایسه با سایر بازارهای مالی، سرعت رشد کریپتوکارنسی و بیت کوین نیز خارق‌العاده بوده است. به کمک این فناوری‌ها می‌توان واسطه‌ها را حذف و فرآیندهایی شفاف، کم‌هزینه و کارآمد در وسعت جهانی طراحی کرد.

خلاصه مطلب

برخی از پرکاربردترین بلاکچین‌ها را شناختیم. با توجه به سرعت رشد این فناوری، احتمالاً ظرف مدت کوتاهی مواردی به این لیست اضافه خواهند شد یا برخی از شبکه‌ها دچار افت می‌شوند. ترون، تزوس، استلار، اتریوم و … هر کدام با اهداف و روش‌های خاصی مسیر توسعه خود را آغاز کردند و حالا جایگاه مهمی در بین فعالان حوزه بلاکچین و کریپتو دارند. شبکه‌هایی مثل سولانا، کاردانو، پولکادات یا پروژه‌های جدید در آینده‌های دور و نزدیک جایگاه پرکاربردترین بلاکچین های ارز دیجیتال را تهدید خواهند کرد. این رقابت در نهایت به سود کاربران خواهد بود؛ زیرا موجب می‌شود بهترین و ارزان‌ترین خدمات را دریافت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا