بازی

علت استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ

علت استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شاید برایتان عجیب باشد اما جالب است بدانید، نشاسته به عنوان ماده‌ای که ما معمولا از آن در صنایع غذایی استفاده می‌کنیم، در زمینه تولید و تهیه کاغذ نیز کاربرد دارد. در واقع اگر از نشاسته در صنعت کاغذ سازی استفاده نشود، محصول نهایی بی کیفیت می شود. اگر قصد دارید به صورت کامل علت استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ را بدانید، با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی دلایل استفاده از این ماده در کاغذ سازی پرداخته و در مورد نقش این محصول در زمینه تولید کاغذ اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

دلایل استفاده از نشاسته در کاغذ سازی

علت استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ - lastech

پیش از بررسی دلایل استفاده از نشاسته در کاغذ سازی، اگر بخواهیم در مورد این ماده توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، باید به این نکته توجه داشته باشید که نشاسته در گیاهانی که دارای کلروفیل هستند، به شکل دانه‌های ریز و متراکم یافت می‌شود. در واقع از نظر فیزیکی و ظاهری، نشاسته پودری سفید رنگ است و به دلیل مزایایی که دارد، این ماده در خوراک انسان، جانوران و همچنین در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، از نظر زیست شیمی، نشاسته نوعی پلی ساکارید متشکل از دو نوع بسپار کربوهیدرات به نام آمیلوز و آمیلوپکتین است.

از مهم ترین منابعی که می‌توان از آن نشاسته تولید کرد، غلاتی نظیر ذرت و گندم است. در کنار این غلات، می‌توانید نشاسته را از منابع دیگری همچون سیب زمینی و تاپیوگا نیز بدست آورد. امروزه مجموعه‌های مختلفی در حوزه تهیه نشاسته فعالیت دارند و به همین دلیل برای خرید این دسته از محصولات نیاز است تا به پارامترهای مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید ماده ای مناسب برای استفاده در صنعت کاغذ سازی تهیه کنید و بدون مشکل و چالش از نشاسته‌ برای تهیه کاغذ بهره ببرید.

پس از آن که شما را با نشاسته آشنا کردیم، در راستای بررسی دلایل استفاده از نشاسته در کاغذ سازی باید به این نکته اشاره کرد که این ماده نقش مهمی در صنعت ایفا می‌کند. از مهم ترین دلایل استفاده از این ماده در صنعت کاغذ سازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.آهار دهی کاغذ

یکی از مهم ترین مزایا و کاربرد نشاسته در صنعت تولید کاغذ، آهاردهی آن است که از طریق آن کیفیت کاغذ بهبود پیدا می‌کند و سطح محصول نهایی صاف می شود. برای انجام این کار نیاز است، نشاسته در آب سرد حل شود و سپس تحت حرارت ملایم قرار گیرد و قوام پیدا کند. پس از آن که نشاسته قوام قابل توجهی پیدا کرد، آن را با استفاده از مواد دیگر به سطح کاغذ می‌زنند تا فرآیند آهار صورت گیرد.

موضوع مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در هنگام آهار زدن با استفاده از نشاسته، کاغذ موج پیدا می‌کند اما پس از خشک شدن، صاف می‌شود. در واقع می‌توان گفت که نشاسته‌ها به واسطه داشتن سلولز برای مقاوم سازی کاغذ و همچنین جلوگیری از فرسودگی نقش مهمی را ایفا می کنند.

2.اندود کاغذ

علت استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ - lastech

نقش دیگری که نشاسته در فرآیند تهیه و تولید کاغذ ایفا می‌کند، استفاده از آن به عنوان اتصال دهنده اصلی اندود کاغذ است. در واقع این ماده به شکل یک اتصال دهنده و به صورت ترکیب شده با اتصال دهنده‌های سنتزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که قصد دارید از نشاسته برای اندود کاغذ استفاده کنید، باید به سراغ محصولاتی بروید که وزن مولکولی مشخصی داشته باشند.

توجه به این نکته به شما کمک می‌کند، نشاسته‌ای تهیه کنید که خواص رئولوژیکی مناسبی برای انتشار یکنواخت اندود داشته باشد. امروزه با پیشرفت صنعت تهیه و تولید کاغذ، از ترکیبات‌های شیمیایی مختلفی برای اندود کردن این محصول استفاده می‌ کنند تا کاغذ از نظر سفیدی، صافی، رنگ و درخشش بهبود پیدا کند. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه در صنعت تهیه کاغذ، فرآیندهای اندود سازی را به دو دسته اندود سازی رنگ دانه‌ای و عاملی تقسیم بندی می‌کنند.

در کنار نشاسته‌ها برای انجام فرآیند اندود سازی از مواد دیگری نظیر پروتئین‌ها و مواد سنتزی استفاده می‌شود. یکی از مهم ترین نکاتی که به منظور استفاده از این ماده برای اندود سازی باید به آن توجه کرد، این است که این ماده باید گرانروی کمتری نسبت به دیگر نشاسته‌های مورد استفاده در صنعت کاغذ داشته باشد. چرا که برای اندود و جهت ایجاد یک اتصال قوی برای رنگ دانه‌ها نیاز است تا از حجم بیشتری از ماده استفاده شود.

3.چسب

یکی دیگر از کاربردهای نشاسته به عنوان یک کربوهیدرات طبیعی در صنعت تهیه کاغذ، استفاده از آن به عنوان چسب است. چسب تولید شده از این ماده نقش مهمی در افزایش مقاومت کاغذ و بهبود عملکرد آن خواهد داشت. از مهم ترین دلایلی که باعث شده، نشاسته به عنوان یک چسب در صنعت کاغذ مورد استفاده قرار گیرد، ارزان قیمت بودن آن است.

 همچنین، نشاسته‌ها به نحوی هستند که قابلیت تخریب پذیری بیولوژیکی دارند و از منابع تجدید شونده می‌توان این ماده را بدست آورد. برای تولید چسب با استفاده از این ماده باید پس از ترکیب، مواد را با استفاده از کاغذ پی اچ میزان اسید بودن و یا قلیایی بودن ترکیب را چک کرده تا مطمئن شوید که محصول از نظر اسیدیته میزان مناسبی داشته باشد.

نکات مهم در مورد نشاسته

علت استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ - lastech

پس از آن که شما را در مورد کاربرد و اهمیت استفاده از نشاسته در صنعت کاغذ آشنا کردیم، حال نیاز است تا چند نکته مهمی که در مورد این ماده باید بدانید را به شما ارائه دهیم. یکی از نکات جالبی که باید به آن توجه داشته باشید، بزرگترین کاربرد غیر غذایی نشاسته در سطح جهان در صنعت تولید و تهیه کاغذ است.

این ویژگی باعث شده تا سالانه میلیون‌ها تن نشاسته برای تهیه کاغذ مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که برای تهیه و تولید یک برگه کاغذ، ممکن است تا 8 درصد از این ماده استفاده شود.

قیمت نشاسته

یکی از سوالات مهمی که افراد به منظور خرید و استفاده از نشاسته در تهیه کاغذ مطرح می‌کنند این است که قیمت این ماده چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قیمت نشاسته به پارامترهای مختلفی وابسته است و این عوامل در کنار هم باعث می‌شود تا قیمت این ماده تغییر پیدا کند. شرکت‌های تولید کننده، نوسانات ارزی، میزان واردات و صادرات، میزان عرضه و تقاضا، زمان خرید، حجم خرید، تورم و… از مهم ترین عوامل اثر گذار بر قیمت نشاسته به حساب می‌آید.

خرید نشاسته

از آنجایی که نشاسته در انواع مختلفی تولید می شود و هر یک کاربردی جداگانه در صنایع مختلف دارند، شما باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به نیاز این ماده را تهیه کنید. به عنوان مثال، نشاسته ای در صنعت کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد با نشاسته ای که برای مواد غذایی کاربرد دارد، بسیار متفاوت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع نشاسته و کاربرد هر یک اینجا را کلیک کنید.

از آن جایی که مرغوبیت نشاسته نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت کاغذ دارد شما باید علاوه بر نوع ماده، کیفیت و درصد خلوص این ماده را بررسی کنید. به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که برای خرید این دسته از محصولات، از مجموعه‌های معتبر مانند تدارک صنعت کاغذ کرمان کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید نشاسته صنعتی برای تولید کاغذ به سایت این مجموعه به نشانی https://kepsico.com/ مراجعه نمایید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا