تکنولوژی

خرید کد ملی در نمایشگاه‌های خودرو رونق گرفت!

خرید کد ملی در نمایشگاه‌های خودرو رونق گرفت!

فروش و خرید کد ملی در بازار خودرو، موضوع جدیدی نیست. محدودیت‌هایی که برای عرضه خودرو به مشتریان طی سالیان اخیر در نظر گرفته شده، باعث شده است تا بازاری پیرامون خرید و فروش کدملی ایجاد شود. اگر به پلتفرم‌های آنلاین انتشار آگهی مراجعه کنید، تبلیغات بسیاری را برای خرید کد ملی جهت ثبت نام خودرو خواهید دید. این تبلیغات از سوی نمایشگاه‌های خودرو منتشر شده است. ارائه قیمت‌های جذاب در آگهی‌ها، افراد را برای فروش کد ملی به نمایشگاه‌ها وسوسه می‌کند. قیمت شماره ملی برای ثبت‌نام در طرح خودروهای وارداتی تا 13 میلیارد تومان هم می‌رسد.

خرید کد ملی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

باید توجه داشت که در حال حاضر امکان واردات شخصی خودرو به کشور فراهم نیست. بنابراین افراد حقیقی نمی‌توانند به صورت تک‌نفره اقدام به واردات خودرو کنند. بحث واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد نیز به صورت کاملا انحصاری پیگیری می‌شود. بنابراین خرید کد ملی توسط نمایشگاه‌ها و سایرین با یک هدف صورت می‌گیرد و آن ثبت معاملات به نام افراد است. بنابراین افراد بدون آن‌که بدانند، چند معامله خرید و فروش خودرو انجام داده‌اند و بایستی بابت این معاملات مالیات هنگفتی پرداخت کنند.

«سعید موتمنی» رئیس سابق نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفتگو با خبرگزاری شرق می‌گوید: «در حال حاضر واردات به آن صورت آزاد نیست و شخص حقیقی نیز نمی‌تواند خودرو وارد کند. خودروها از طریق 10 الی 15 شرکت که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات گرفته‌اند، وارد خواهند شد. با این حال استثناهایی هم وجود دارد مانند خودروهای جانبازی و برخی افراد خاص دیگر که هنوز آنها نیز تعیین تکلیف نشده است، با این حال ممکن است افرادی که سهمیه دارند مبلغ کافی در اختیار نداشته باشند و در نتیجه حواله خودشان را بفروشند که آن هم نیازی به کد ملی افراد دیگر ندارد».

خرید کد ملی

صحبت‌های موتمنی در گفتگو با خبرگزاری شرق، مهر تاییدی بر فرضیه ما می‌زند. نمایشگاه‌داران و دلالان هنگام خرید کد ملی از افراد، وکالت محضری نیز از آنها دریافت می‌کنند. با در دست داشتن این وکالت محضری، به راحتی می‌توان عملیات نقل‌وانتقال خودرو در نمایشگاه را به نام شخص دیگری ثبت کرد. از این رو افرادی که کدملی خود را فروخته‌اند، در پایان سال با بدهی مالیاتی هنگفتی مواجه خواهند شد. با این حال تورم و کاهش قدرت خرید باعث شده است تا برخی از افراد برای گذران زندگی بدون در نظر گرفتن عواقب و چالش‌‌ها دست به فروش اطلاعات هویتی خود بزنند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا