رمز ارز

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر یک تریدر یا تحلیلگر بازارهای مالی هستید، احتمالاً تا امروز الگو‌ها و اندیکاتورهای زیادی را مطالعه و بررسی کرده‌اید. به کمک این ابزارها می‌توان فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کرد تا سود بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاران عادی به دست آورد. اساتید و کارشناسان حوزه تحلیل تکنیکال الگو‌ها و شاخص‌های زیادی را برای تشخیص روند بازار معرفی کرده‌اند. به کمک این ابزارها می‌توان آینده دارایی‌ها را تا حد زیادی پیش‌بینی کرد. در این میان برخی از الگوها شهرت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند؛ زیرا در موارد متعددی اثبات شده‌اند. اندیکاتور یا الگوی فنجان و دسته یکی از الگوهایی است که به تأیید کارشناسان مختلفی رسیده است.

الگوی فنجان و دسته یا C&H می‌تواند خبر شروع یک روند صعودی قدرتمند را به ما بدهد. البته کار به همین راحتی نیست و برای پیدا کردن و استفاده از این الگو باید صبر و دقت زیادی داشت. در این مقاله با جزئیات تشکیل این اندیکاتور آشنا می‌شویم و سپس چند مثال را برای درک بهتر مرور خواهیم کرد. با رمزارزنیوز همراه باشید.

الگوی فنجان و دسته چیست؟

۵۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی بیت لند، ۵۰۰ میلیون بیبی دوج جایزه بگیرید!


ثبت نام

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle) یک اندیکاتور تکنیکال است. در این الگو نمودار قیمت رمزارز یا سهام به شکل یک فنجان دسته‌دار درمی‌آید. فنجان حالت U شکل دارد و دسته دارای انحنایی به سمت پایین است. تشکیل این الگو، یک سیگنال صعودی محسوب می‌شود که در سمت راست آن حجم معاملات کمتری وجود دارد. مدت تشکیل الگوی فنجان و دسته ممکن است ۷ تا ۶۵ هفته زمان ببرد. پس معامله با این اندیکاتور نیازمند صبر زیادی است.

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

الگوی Cup and Handle چگونه تشکیل می‌شود؟

ویلیام جی اونیل (William J. O’Neil) اندیکاتور فنجان و دسته (C&H) را در سال ۱۹۸۸ معرفی کرد. این تحلیلگر آمریکایی توضیحات مفصلی در مورد چارچوب‌های زمانی و نوسان‌های این الگو ارائه کرده است.

الگوی C&H اوج‌های قدیمی نمودار را آزمایش می‌کند. بنابراین در این نواحی شاهد فشار فروش از سمت سرمایه‌گذارانی هستیم که قبلاً در این سطوح، سهام یا ارز دیجیتال را خریداری کرده‌اند. قبل از اینکه نمودار دوباره صعودی شود، فشار فروش سبب تثبیت قیمت به همراه روندی نزولی برای یک دوره ۴ تا ۲۸ روزه می‌شود. بنابراین این الگو فرصتی برای خرید به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کند.

هنگام تشخیص الگوهای فنجان و دسته باید به شکل‌ها و روند، دقت زیادی داشت. از نظر طول، فنجان‌هایی که کفی بلندتر داشته باشند یا به شکل U شباهت بیشتری دارند، سیگنال قوی‌تری ارائه می‌دهند. فنجان‌هایی که لبه‌های تیزی دارند (V شکل هستند) الگوی خوبی برای دریافت سیگنال صعودی محسوب نمی‌شوند. همچنین فنجان نباید بیش از حد عمیق باشد. دسته‌ها بهتر است در نیمه بالایی فنجان ترسیم شوند. دسته‌های عمیق نمی‌توانند سیگنال دقیقی به ما ارائه کنند.

با کاهش قیمت، حجم معاملات هم باید کمتر شود و در پایه فنجان به کمتر از حد متوسط برسد. زمانی که قیمت شروع به افزایش کرد، حجم معاملات نیز باید بیشتر شود تا بالاترین سطح گذشته را دوباره آزمایش کند. آزمایش مجدد یا عبور از سطح مقاومت قبلی برای تشکیل الگو اجباری نیست. با این حال، هر چه ناحیه بالای دسته از نقاط اوج نمودار دورتر باشد، احتمال شکست حد مقاومت بیشتر می‌شود.

چگونه با اندیکاتور فنجان و دسته سفارش باز کنیم؟

روش‌های متعددی برای استفاده از الگوی فنجان و دسته وجود دارد اما مهم‌ترین راهکار، باز کردن پوزیشن خرید است. در تصویر زیر الگوی C&H را مشاهده می‌کنید. سفارش خرید (stop buy) را کمی بالاتر از خطر روند بالای دسته تنظیم کنید. سفارش تنها در صورتی باید فعال شود که قیمت سطح مقاومت الگو را بشکند. تریدرها ممکن است در این نواحی نوسان زیادی را مشاهده و در نهایت با یک ورود تهاجمی (aggressive entry) شکست معاملاتی کاذب را تجربه کنند.

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

اگر خط روندی بالای دسته بسته شود، می‌توان یک سفارش محدود را کمی پایین‌تر از سطح شکست الگو باز و در صورت کاهش قیمت آن را فعال کرد. اگر هم قیمت به رشد خود ادامه دهد، خطر از دست دادن معامله وجود خواهد داشت. سود معامله (profit target) با اندازه‌گیری فاصله بین کف فنجان و سطح شکست الگو تعیین می‌شود.

مثالی برای الگوی C&H

در مثال زیر، سهام WYNN در بازار نزدک (Nasdaq) با قیمت ۱۳ دلار در سال ۲۰۰۲ عرضه شد و پنج سال بعد به ۱۵۴ دلار رسید. کاهش قیمت در دو ناحیه پس از عرضه اولیه (IPO) به پایان رسید. روند اصلاح جدیدی در سال ۲۰۱۱ شروع شده و نمودار به بالاترین قیمت خود رسید. دسته پس از اصلاح ۵۰ درصدی با سطح حمایتی برخورد کرد و ۱۴ ماه بعد برای دومین بار به بالاترین سطح بازگشت. از اکتبر ۲۰۱۳ ارزش این سهم تنها در ۵ ماه ۹۰ واحد افزایش یافته است.

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

محدودیت‌های اندیکاتور C&H

ممکن است مدتی زمان ببرد تا الگوی C&H کامل شود. بنابراین تصمیم‌گیری بر اساس این الگو نیازمند صبر زیادی خواهد بود. از طرفی استفاده از این الگو، مانند دیگر الگوها، باید با هماهنگی سایر اندیکاتورها صورت بگیرد.

گاهی فنجان کم‌عمق سیگنال صعودی محسوب می‌شود و گاهی فنجان عمیق سیگنالی نادرست ایجاد می‌کند. در بعضی موارد فنجان بدون دسته تشکیل می‌شود. به طور کلی الگوهای تکنیکال برای سهام و رمزارزهایی که نقدشوندگی پایینی دارند، غیرقابل‌اعتماد هستند.

الگوی فنجان و دسته در بازار رمزارزها

فرض کنید قیمت یک ارز دیجیتال پس از رشدی قابل‌توجه به بالاترین حد خود می‌رسد. سپس یک روند اصلاحی را طی کرده و سقوطی ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند. پس از آن قیمت رمزارز دوباره رشد می‌کند و برای شکستن سطوح مقاومت قبلی تلاش می‌کند. بعد از این یک روند نزولی جانبی آغاز می‌شود. در آخرین مرحله از تشکیل الگو، قیمت از سطوح مقاومت عبور می‌کند و به ۵۰ درصد بالاتر از بیشترین قیمت می‌رسد.

پس از تشکیل الگوی فنجان و دسته انتظار داریم قیمت در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت افزایش شدیدی داشته باشد. اگر هم الگو شکست بخورد، بعید است شاهد تشکیل بازار گاوی باشیم. تارگت قیمتی در الگوی C&H برابر با ارتفاع فنجان است که به نقطه شکست دسته اضافه می‌شود.

اندیکاتور Cup and Handle چند مرحله دارد؟

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

فنجان و دسته جزو الگوهای صعودی است. اونیل چهار مرحله اصلی این الگوی تکنیکال را این‌چنین معرفی می‌کند: ابتدا حدود یک تا سه ماه قبل از تشکیل فنجان، رمزارز در مسیر صعودی به نقطه اوج جدیدی می‌رسد. سپس روندی اصلاحی آغاز می‌شود و قیمت حداکثر ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. در چنین حالتی یک کف گرد (U شکل) تشکیل می‌شود. بعد از آن قیمت به اوج باز می‌گردد و پس از کاهش مجدد، دسته فنجان را تشکیل می‌دهد. در نهایت روند صعودی آغاز می‌شود.

خلاصه مطلب

الگوی فنجان و دسته یکی از اندیکاتورهای معتبر برای تشخیص روندهای صعودی قدرتمند است. البته تشکیل این الگو ممکن است هفته‌ها زمان ببرد. عمق، انحنای لبه‌ها و طول کف فنجان نقش مهمی در تعیین اعتبار این اندیکاتور دارد. باید دقت داشت که الگوی C&H نمی‌تواند به تنهایی رشد قیمت دارایی را تضمین کند اما راهنمای خوبی برای کسب سود در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا