تکنولوژی

کیفیت جاده‌های ایران روزبه‌روز افت می‌کند، مراقب جلوبندی خودرو خود باشید!

کیفیت جاده‌های ایران روزبه‌روز افت می‌کند، مراقب جلوبندی خودرو خود باشید!

اگر اهل گشت‌وگذار در فضای مجازی باشید، حتما ویدیوهای مختلفی را از وضعیت نامطلوب جاده‌ها و اتوبان‌های کشور دیده‌اید. کیفیت جاده‌های ایران روزبه‌روز درحال افول است و به نظر می‌رسد در این بین هیچ‌کس توجهی برای رسیدگی به این وضعیت ندارد. جاده‌های نامطلوب، یکی از عوامل افزایش استهلاک خودروها به شمار می‌روند. سیستم فنربندی و جلوبندی خودروها بر اثر برخورد با چاله‌ها و ناهمواری‌ها به شدت آسیب می‌بیند و لاستیک‌ها نیز در مدت کوتاه‌تری سایش پیدا می‌کنند.

افت کیفیت جاده‌های ایران در مسیرهای منتهی به پایتخت

بررسی کیفیت جاده‌های ایران را نخست با اتوبان قم – کاشان آغاز می‌کنیم. این اتوبان از محورهای مواصلاتی مهم کشور است که شهرهای مرکزی ایران را به پایتخت متصل می‌کند. با وجود دریافت عوارض تردد از خودروها در ابتدای این اتوبان، کیفیت مسیر به‌شدت نامطلوب است. چاله‌های فراوان، آسفالت پله‌دار و سطح ناهموار مسیر باعث آزار و اذیت رانندگان در اتوبان قم– کاشان شده‌اند. روکش آسفالت این اتوبان به‌طور کامل فرسوده شده است و باید نوسازی سراسری در آن صورت بگیرد؛ موضوعی که وقوع آن در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد.

جاده‌های ایران

یکی دیگر از جاده‌هایی که همواره رانندگان از کیفیت آن گله دارند، محور مواصلاتی اراک – بروجرد است. این جاده به‌دلیل تردد انبوه خودروهای سنگین، به رسیدگی منظم نیاز دارد. حال آن‌که سال‌هاست بخش‌هایی از این جاده رنگ آسفالت جدید را به خود ندیده‌اند! بازسازی روکش آسفالت جاده اراک – بروجرد از سال گذشته آغاز شد اما در کمال تعجب، شرکت پیمانکار بخش‌هایی از آسفالت جدید جاده را در زمستان گذشته تراشید! اکنون بار دیگر اجرای روکش این قسمت آغاز شده است که حاصل آن، ترافیک سنگین این محور مواصلاتی مهم کشور خواهد بود. وضعیت نابسامان جاده در بخش دیگر محور یعنی اراک – قم نیز ادامه دارد.

بودجه‌ای برای بازسازی موجود نیست!

 «داریوش امانی»، رئیس سازمان راهداری، طی گفتگو با خبرگزاری ایرنا در مردادماه سال گذشته، کمبود اعتبار را بزرگ‌ترین مانع در رسیدگی به جاده‌های کشور عنوان کرد. امانی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌های کشور که ۲۹۰ هزار کیلومتر است نیاز داریم. بااین‌حال فقط ۱۰ درصد این رقم دست سازمان راهداری را می گیرد.»

آسفالت بی کیفیت

به گفته رییس سازمان راهداری و براساس شاخص‌های استاندارد جهانی باید سالیانه چهار تا شش درصد قیمت روز یک کیلومتر راه برای نرخ استهلاک هزینه شود. بااین‌حال به‌دلیل کسری اعتبارات این رقم در ایران هزینه نمی‌شود.

با توجه به گفته‌های رییس سازمان راهداری در سال گذشته، مشاهدات امروزه رانندگان از وضعیت جاده‌های کشور و بودجه‌های انقباضی دولت، باید انتظار داشت که وضعیت جاده‌ها در آینده نزدیک از شرایط فعلی بازهم بدتر شود. بنابراین به مالکان خودروهای سواری شخصی توصیه می‌کنیم تا حد امکان از سفر با اتومبیل شخصی پرهیز کنید. اگر قصد سفر دارید، هزینه هنگفتی را برای تعمیر جلوبندی و فنربندی خودرو پس از پایان سفر خود کنار بگذارید!

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا