تکنولوژی

دانشمندان: کبد انسان با پیر شدن فرد کماکان جوان می‌ماند

براساس تحقیقات جدید، کبد انسان حتی زمانی که بقیه اعضای بدن پیر می‌شوند، جوان می‌ماند. این عضو به طور متوسط کمتر از سه سال سن دارد و سن آن وابسته به سن فرد نیست.

دانشمندان با استفاده از مدل‌سازی ریاضی و تکنیکی به نام «سن‌یابی رادیوکربنی»، دریافته‌اند که کبد با نوسازی خود در برابر پیر شدن مقاومت می‌کند و این مسئله ارتباطی به سن بقیه ارگان‌های بدن ندارد.

این تیم برای اطمینان از یافته‌های خود، نمونه‌های بافت پس از مرگ بیش از 50 فرد 20 تا 84 ساله را بررسی کرد. آن‌ها دریافتند کبد ما به طور مداوم در تلاش برای جایگزینی سلول‌های پیر خود با سلول‌های جوان است.

اما می‌دانیم با افزایش سن، بدن ما کمتر قادر به تولید سلول‌های جدید است. جالب است بدانید این نکته در مورد سلول‌های کبد صدق نمی‌کند. کبد قادر است مواد سمی را از بدن دفع کند. پس این نوسازی برای عملکرد صحیح آن نیاز است. به عبارتی می‌توان این نوسازی را کلید اصلی عملکرد کبد دانست.

«اولاف برگمان»، زیست‌شناس مولکولی از دانشگاه فنی «درسدن» آلمان می‌گوید: «فرقی نمی‌کند 20 ساله باشید یا 84 ساله. کبد شما به طور متوسط کمتر از سه سال سن دارد.»

کبد

با این‌حال، همه سلول‌های کبد از نظر سرعت تجدید یکسان نیستند. محققان دریافتند بخش کوچکی از سلول‌ها می‌توانند سنی در حدود ده سال داشته باشند. به نظر می‌رسد سن این تعداد محدود از سلول‌ها وابسته به مجموعه کروموزم‌هایی است که قادر به حمل آن هستند.

برگمان می‌گوید: «زمانی که سلول‌های کبد را باهم مقایسه کردیم، تفاوت‌های اساسی در ساختار آن‌ها مشاهده کردیم. سلول‌های معمولی تقریبا سالی یکبار تجدید می‌شوند. در حالی که سلول‌های غنی‌تر – مجموعه کروموزوم‌های بیشتری را حمل می‌کنند – می‌توانند تا یک دهه عمر کنند.»

این نکته یک بینش جدید در مورد مکانیسم عملکرد کبد برای دانشمندان و پزشکان فراهم می‌کند. آن‌ها عقیده دارند هرچه بیشتر در مورد اعضای بدن بدانیم، راحت‌تر می‌توانیم آن‌ها را سالم نگه داریم و یا برای درمان امراض مرتبط با آن‌ها بکوشیم.  

محققان در تحقیقات جدیدتر در تلاش برای بررسی سلول‌های قلب هستند تا سرعت تجدید آن‌ها در بدن را دریابند. این یکی از بهترین روش‌ها برای پی بردن به سن بافت کلی بدن انسان است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا