رمز ارز

چه عواملی باعث سقوط یک پروژه دیفای می‌شوند؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بازار رمزارزها امسال یک روند نزولی را تجربه کرده و سقوط چندین پروژه، تقریبا کل این بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

۲۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان

فقط با ثبت نام در صرافی پینگی میتونی ۲۰۰ میلیون واحد بیبی دوج هدیه بگیری!
دریافت جایزه

به گزارش سایت کوین تلگراف، این وضعیت هنوز به اتمام نرسیده است، اما نگاه کلی به جزئیات، این امکان را به تحلیلگران می‌دهد تا تصویری جامع از شرایط پیش آمده داشته باشند که خطرات سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و مدیریت ریسک ضعیف آن را بیش از پیش برجسته می‌کند.

در ادامه، نگاهی داریم به دلایل سقوط پروژه‌های دیفای (DeFi) از نگاه کارشناسان و راهکارهایی که آن‌ها برای برگشت این نوع پروژه‌ها پیشنهاد می‌دهند.

یکی از دلایل سقوط پروژه‌های دیفای، «عدم وجود درآمد پایدار» است. اغلب این پروژه‌ها در زمان جذب کاربران، بازدهی با نرخ بالا ولی ناپایدار را ارائه می‌دهند، ولی ورودی کافی برای بازپرداخت و ارائه ارزش واقعی به توکن بومی پلتفرم خود ندارند و این به معنای عدم وجود پشتوانه واقعی برای پرداخت سود بالا به کاربران بوده و افشا شدن این قضیه، باعث خارج کردن سرمایه توسط کاربران و به دنبال آن، افت ارزش این اکوسیستم‌ها می‌شود.

دلیل بعدی، «ساختار توکنومیک ضعیف» بسیاری از پروتکل‌های دیفای است که اغلب با نرخ تورم بالا برای جذب نقدینگی استفاده می‌شود. پاداش بالا بسیار جذاب است، اما اگر ارزش توکنی که به عنوان پاداش پرداخت می‌شود، واقعی نباشد، ریسک کاربران برای این پاداش‌ها بسیار بالا می‌رود و عملا از همان پاداش‌های با نرخ پایین ولی پایدار نیز بی‌بهره می‌مانند.

دلیل دیگر، «استفاده بیش از اندازه از اهرم‌های معاملاتی» می‌باشد که در ماه گذشته در پلتفرم‌های سلسیوس و 3AC آشکار شد.

با بررسی کلی به این نتیجه می‌رسیم که مسئولیت اصلی بر عهده کاربران این پلتفرم‌ها می‌باشد که با در نظر گرفتن نوسانات زیاد بازار رمزارزها، همیشه جوانب احتیاط را در نظر بگیرند و سناریوهای مختلف سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک را همیشه در پس‌زمینه ذهنی خود داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا