رمز ارز

جزییات ابلاغیه جدید وزارت نیرو برای ماینرهای ارز دیجیتال!

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مصوبه وزارت نیرو ابلاغ شد. این مصوبه که در راستای اجرای مصوبه آبان‌ماه هیئت وزیران ابلاغ شده، می‌خواهد با پیشبرد سه محور ایجابی، شفافیت و بازدارنده، مراکز مجاز استخراج‌کننده رمزارز را از مراکز غیرمجاز تمیز دهد تا آن‌ها بتوانند در محیطی امن و بدون محدودیت فصلی فعالیت کنند.

۵۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی بیت لند، ۵۰۰ میلیون بیبی دوج جایزه بگیرید!


ثبت نام

به گزارش سایت راه‌ پرداخت، طبق گفته‌ محمد خدادادی، مجری طرح تأمین برق رمزارزهای شركت توانیر، در همین راستا مدت ‌زمان توقف فعالیت مراکز استخراج رمزدارایی‌ها به سه ماه کاهش پیدا کرده و تا ۳۰ درصد تخفیف تعرفه برای این مراکز در نظر گرفته شده است.

خدادادی می‌گوید:

سبد تأمین انرژی استخراج رمز دارایی‌ها نسبت به مصوبه قبلی هیئت وزیران که در سال ۹۸ به تصویب رسیده بود، متنوع‌تر شده است. در مصوبه قبلی وزارت نیرو که براساس تصویب‌نامه سال ۹۸ هیات وزیران تنظیم شده بود، انرژی مراکز استخراج رمز دارایی‌ها به یک انرژی مشخص محدود بود و مرکزی که از برق استفاده می‌کرد، حق استفاده از انشعاب گاز را نداشت. اما بر اساس مصوبه وزارت نیرو، از این به بعد انرژی این مراکز می‌تواند هم‌زمان گاز و برق و گاز فلر، انرژی تجدیدپذیر و حتی ترکیبی از تمام این انرژی‌ها باشد. به این واسطه، مراکز استخراج رمزدارایی‌ها، می‌توانند در چهار ماه گرم سال، انرژی خود را از منبع دیگری به غیر از شبکه سراسری برق تأمین کنند و مدت‌زمان توقف فعالیت آنها به ماه‌های سرد سال کاهش پیدا کند.

در مقررات جدید، خرید برق در فصول سرد و گرم برای مراکزی که فقط به شبکه مبتنی هستند، ممنوع اعلام شده و تنها مراکزی که با شبکه تجدیدپذیرها قرارداد دوجانبه دارند (یا مالک آن هستند، یا با سرمایه‌گذار بر انرژی تجدیدپذیر توافق دارند) مشمول قطعی فصل سرد نخواهند شد.

او در ادامه گفته که هزینه تأمین مانند گذشته میانگین برق صادراتی (معادل ۲،۵۳۰ تومان) است که هر فصل با توجه ‌به نوسانات ارز و تغییرات قیمتی برق صادراتی به‌روز می‌شود.

این مصوبه در راستای تشکیل مزارع استخراج بزرگ‌مقیاس برای ارائه خدمت به خرده ماینرها هم تمهیداتی اندیشیده که بر اساس آن، تعرفه این مراکز که معمولاً دارای ظرفیتی بالای ۷ مگاوات هستند، وابسته به مقیاس مرکز استخراج شامل تخفیف ۱۲ تا ۲۰ درصدی می‌شود. اگر هم ارز خود را به چرخه اقتصادی بازگردانند، با تأیید بانک مرکزی تخفیفی ۱۰ درصدی دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، بر اساس مصوبه وزارت نیرو، تمام صاحبان ماینر باید از سال آینده نام مالک و مکان استقرار دستگاه‌ها را به سامانه جامع تجارت وزارت صمت اعلام کنند. اطلاعات هر ماینر برای وزارت نیرو، پلیس امنیت اقتصادی و سایر دستگاه‌های ذی‌نفع با مجوز وزارت صمت رویت‌پذیر خواهد شد.

به گفته خدادادی، این اقدام از این جهت است که دستگاه‌های وارداتی یا مونتاژ داخلی وارد فضای غیرمجاز نشوند. برای ایجاد شفافیت، بازدیدهای دوره‌ای و تصادفی هم انجام خواهد شد. هرگونه عدم مطابقت اطلاعات، از نام‌ گرفته تا تفاوت محل استقرار ماینر به مثابه تخلف است و با مرکز خاطی مطابق قانون قاچاق کالا و ارز برخورد می‌شود. ماینرهایی هم که قانونی وارد کشور شده‌اند، اما اطلاعاتشان در سامانه ثبت نشده، هم به‌عنوان دستگاه غیرقانونی شناخته خواهند شد و علاوه بر مشمولیت قانون مذکور، باید جریمه استفاده از برق غیرمجاز را هم پرداخت کنند. همچنین، واحدهای تولید و مونتاژ هم موظف‌اند اطلاعات دستگاه‌های فروخته‌شده را در این سامانه ثبت کنند.

خدادادی تصریح کرد:

لایحه افزایش جریمه‌های مراکز غیرمجاز هم در حال تصویب است و مقرر شده جریمه‌ها از سقف برق صادراتی به ۵ برابر میزان برق صادراتی افزایش پیدا کند.

او در خصوص نحوه انتقال ماینرها نیز توضیح داد:

به هر ماینر کد رهگیری اختصاص‌ داده ‌شده و امکان انتقال از طریق سامانه فراهم است.

به گفته مجری طرح تأمین برق رمزارزهای شركت توانیر، امکان ثبت ماینرهای جدید در سامانه فراهم است و وزارت صمت برای ماینرهایی که پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کشور شده‌اند، فراخوان خواهد داد. او معتقد است این سخت‌گیری‌ها به شفافیت و ایجاد بستری امن برای آن‌دسته از استخراج‌کنندگان که قصد فعالیت قانونی دارند، منجر خواهد ‌شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا