تکنولوژی

اگر خریدهای نمایشگاه مجازی کتاب به دستمان نرسید، چه کنیم؟

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با بیان اینکه کتاب‌های فروخته شده یک روز بعد از خرید باید ارسال شوند، از عدم تحقق این موضوع و تخلف ۷۴ ناشر در نمایشگاه کتاب درباره ارسال کتاب‌ها خبر داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی رمضانی، اعلام کرده با وجود اینکه در ضوابط و مقررات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده که کتاب‌های فروخته شده در بخش مجازی باید یک روز پس از خرید ارسال شوند، ولی با این حال سفارش‌هایی هستند که با گذشت دو روز، ثبت ارسال نشدند.

بخش پشتیبانی نمایشگاه کتاب علت عدم ارسال و عدم ثبت درخواست خریدار را حجم زیاد سفارش‌های خریداران می‌داند.

آزاده نظر‌بلند، مسئول کمیته پاسخ‌گویی و راهنمایی مراجعان، درباره نرسیدن بسته‌ها به دست خریداران کتاب، گفت: «هر بسته‌ای که به دست خریدار نرسد، کمیته پشتیبانی نمایشگاه پیگیری می‌کند و اگر سفارش داده شده به شرکت پست هم ارسال نشده باشد به این معناست که بسته وارد سیستم پستی نشده است. در نهایت اگر ناشر بسته ارسالی را به دست خریدار نرساند، تخلف محسوب شده و تسویه حسابی با آنها انجام نمی‌شود.»

به گفته او در این دو مرحله که تسویه حساب شده، ناشرانی که بسته‌های ارسالی را به درب منزل خریدار نرساندند، واریزی به حسابشان نداشتند.

قانون درباره ارسال کتاب چه می‌گوید؟

طبق تبصره یک بند ۱۵ ضوابط اجرایی فروش، ناشر موظف است سفارش‌های دریافتی را حداکثر تا یک روز کاری ثبت و به شرکت پست تحویل دهد. اما از دیگر مصادیق تخلف، عدم پاسخگویی متصدی سامانه به ستاد و خریداران در ساعت مقرر است.

از سوی دیگر، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران گفته است که بعضی از ناشران موجودی کتاب‌های خود را به روز نگه می‌دارند، در حالی که این کتاب‌ها موجود نیست. در نهایت بعد از خرید کتاب و ثبت سفارش، محموله پستی به دست افراد نمی‌رسد و ناشر مرتکب تخلف می‌شود.

در بند ۶ ضوابط اجرایی فروش آمده است که ناشر ملزم است عرضه کتاب را بر اساس موجودی اعلام شده به دست خریدار برساند و اعلام غیر‌واقعی موجودی از سوی ناشر مصداق تخلف است.

مراتب تخلف ناشران بخش داخلی در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه بررسی خواهد شد و در صورت تایید تخلف، مبلغ شکایت شده از مطالبات ناشر کسر خواهد شد.

با وجود اینکه ساعت ۲۴ شب گذشته نمایشگاه مجازی کتاب به پایان رسید، هنوز محموله‌های سفارش شده به دست خریداران نرسیده است. اما مدیر پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران این اطمینان را داده که مرکز پاسخگویی به خریداران با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ تا دو ماه دیگر در دسترس خریداران است و تا زمان ارسال آخرین محموله پستی پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.  

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا