عمومی

AMD سرانجام از فناوری Smart Access Storage رونمایی کرد

شرکت AMD در کامپیوتکس ۲۰۲۲ از جدیدترین فناوری حافظه با نام Smart Access Storage یا به اختصار SAS رونمایی کرد. هدف اصلی SAS کاهش زمان بارگذاری بازی‌ها در سخت‌افزارهای ساخت این شرکت خواهد بود که با شتاب‌دادن به استریم بافت‌ها و غیرفشرده‌سازی داده‌ها به این مهم دست پیدا می‌کند.

  • AMD حق امتیاز ابزار اورکلاک خودکار رم را به نام خود ثبت کرد
  • AMD مدعی شد: Ryzen 7000 تا ۳۱ درصد سریع‌تر از بهترین پردازنده دسکتاپ اینتل است

علاوه‌براین تیم قرمز برای توسعه SAS از رابط برنامه‌نویسی (API) اختصاصی مایکروسافت با نام DirectStorage و همچنین تکنولوژی بومی خود یعنی Smart Access Memory کمک گرفته است. درحال‌حاضر اطلاعات منتشرشده توسط AMD زیاد نیست اما این شرکت نوید انتشار جزئیات بیشتر در آینده‌ای نزدیک را داده است.

چند هفته پیش اخباری از فناوری Smart Access Memory منتشر شد؛ اما به دلیل نبود اطلاعات کافی از نحوه عملکرد آن اطلاعی نداشتیم و در حقیقت دامنه دانسته‌های ما از SAM به یک نام محدود می‌شد؛ اما کامپیوتکس ۲۰۲۲ سبب شد AMD برای اولین بار به‌طور رسمی از این فناوری نام ببرد. البته همچنان جزئیات فناوری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در خلال رویداد، تیم قرمز تنها چند ثانیه (بله فقط چند ثانیه!) را به معرفی تکنولوژی شتاب‌دهنده حافظه خود اختصاص داد و از انتشار جزئیات بیشتر امتناع کرد. از این رو احتمالاً به دلیل در دست توسعه بودن فناوری، امکان تغییر در جزئیات داخلی آن وجود دارد که همین امر سبب شده AMD از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کند. با این وجود پرواضح است که با یک فناوری بازی‌محور رو‌به‌رو هستیم که برای کاهش زمان بارگذاری بازی‌ها از آن استفاده خواهد شد و برای دستیابی به این مهم از APIهای DirectStorage مایکروسافت نیز کمک گرفته شده است.

فناوری Smart Access Storage شرکت AMD

اما همچنان سؤالات زیادی در ذهنمان وجود دارد؛ مثلاً اینکه آیا فناوری جدید AMD نسخه‌ای بومی از DirectStorage مایکروسافت خواهد بود (باتوجه به استفاده از API ردموندی‌ها) یا اینکه تیم قرمز ویژگی‌هایی را به SAS اضافه می‌کند که درحال‌حاضر در DirectStorage وجود ندارد؟

  • AMD پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 7000 را با فرکانس بالای ۵٫۵ گیگاهرتز به نمایش گذاشت
  • AMD از سوکت AM5 و سه چیپست X670E، X670 و B650 رونمایی کرد

فناوری DirectStorage مایکروسافت راهکاری بازی‌محور برای افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها است که اولین بار در ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پس از مدتی برای ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ نیز منتشر شد. این فناوری برای کاهش سرعت بارگذاری در زمان اجرای بازی‌ها، پردازنده را کنار می‌زند تا با دراختیار گرفتن حداکثری پهنای باند SSD، از کاهش سرعت آن توسط CPU جلوگیری کند.

بنابراین با استفاده از این فناوری دیتاهای بازی به‌طور مستقیم از SSD به بافرهای گرافیک منتقل می‌شود تا با دراختیار گرفتن وظیفه غیرفشرده‌سازی داده‌ها، سرعت انجام این کار را افزایش دهد.

درحال‌حاضر اطلاعاتی از چگونگی افزایش عملکرد حافظه ازطریق Smart Access Storage دردسترس نیست اما طبق گفته AMD در ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری از SAS منتشر خواهد شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا