تکنولوژی

استفاده کلاهبرداران کریپتو از دیپ فیک ایلان ماسک برای فریب کاربران [تماشا کنید]

کلاهبرداران حوزه رمزارز برای فریب دادن کاربران به تولید ویدیوهای دیپ فیک روی آورده‌اند. آن‌ها اخیرا با ساخت ویدیوهای جعلی از ایلان ماسک و چند چهره سرشناس دیگر، به تبلیغ پلتفرم معاملاتی BitVex پرداخته‌اند که سرمایه‌های کاربران را به سرقت می‌برد.

در یکی از این ویدیوها ادعا می‌شود که پلتفرم BitVex متعلق به ایلان ماسک بوده و او می‌خواهد از طریق این پروژه حداکثر 30 درصد روی سپرده‌های رمزارزی به کاربران سود بدهد. این کمپین کلاهبرداری که چند هفته پیش شروع شده، سعی دارد در کنار ویدیوی دیپ فیک ثروتمندترین فرد دنیا از چهره‌های برجسته دیگری مثل «کیتی وود»، «برد گارلینگ‌هاوس»، «مایکل سیلور» و «چارلز هاسکینسون» برای اهداف خود استفاده کند.

دیپ فیک های BitVex

کلاهبرداران در این ویدیوها با استفاده از هوش مصنوعی از ویدیوهای قبلی این افراد استفاده کرده و با تغییر حرکت لب‌های آن‌ها، حرف‌های خود را بیان می‌کنند. در ویدیویی که در ادامه می‌بینید، کلاهبرداران از ماسک برای تبلیغ BitVex بهره می‌جویند و مدعی می‌شوند که او 50 میلیون دلار روی این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده است.

از کجا می‌دانیم این ویدیو دیپ فیک است؟

اگر دقیق‌تر به این ویدیو نگاه کنید، می‌توانید متوجه مصنوعی بودن آن در ناحیه لب‌ها بشوید. به‌علاوه، چند سرنخ دیگر به ما نشان می‌دهد که این کمپین تبلیغاتی کلاهبرداری است. برای مثال، بسیاری از کانال‌های یوتیوبی که به تبلیغ این پلتفرم پرداخته‌اند، در چند وقت اخیر هک شده‌اند تا این کمپین را برگزار کنند. برای مثال، یک کانال یوتیوب گیمینگ عربی ناگهان شروع به آپلود ویدیوهای تبلیغاتی برای BitVex کرده است.

داشبورد BitVex

کاربران برای استفاده از این سرویس باید در وب‌سایت bitvex.org یا bitvex.net ثبت نام کنند. پس از ورود به اکانت، با گزینه‌هایی برای واریز یا برداشت پول مواجه می‌شوند و مثل همه کلاهبرداری‌های رمزارزی می‌توانند جدیدترین برداشت‌ها را ببینند تا اعتماد بیشتری به این سایت پیدا کنند. منتها این برداشت‌ها به‌صورت جعلی از طریق یک برنامه جاوا اسکریپت ساخته شده و به‌طور تصادفی با هر به‌روزرسانی صفحه این اطلاعات را تغییر می‌دهد.

خوشبختانه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کمپین چندان موفق نبوده و تاکنون فقط 1700 دلار کلاهبرداری کرده است. با این حال، از آن‌جایی که آدرس کیف پول‌ها عوض می‌شوند، این احتمال وجود دارد که رقم نهایی بیشتر از این مقدار باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا