رمز ارز

جزییات بایدها و نبایدهای فعالیت صرافی‌های رمزارزی از زبان پلیس فتا!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا به تازگی سندی را با عنوان «الزامات انتظامی-سایبری تخصصی کارگزاران مبادله رمزارز» در اختیار فعالان حوزه رمزارز گذاشته است. این الزامات از اولین خروجی‌های کارگروه ساماندهی تبادل رمزارزها است که براساس دستور مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده است. طبق گزارش‌ها، پلیس فتا الزامات این سند را به پنج بخش الزامات مدیریتی، حساب ریالی-رمزارزی، احراز هویت، بستر تبادل رمزارز و انتظامی، تقسیم کرده است.

لازم به ذکر است در مقدمه این سند تأکید شده که رعایت مفاد آن از سوی کارگزاران مبادله رمزارز، به هیچ عنوان به منزله اعطای مجوز فعالیت رسمی و قانونی نیست. همچنین به این نکته اشاره شده که مخاطبان این سند ملزم به رعایت کلیه پیوست‌های امنیتی،‌ ابلاغیه‌ها و احکام صادرشده توسط نهادهای حاکمیتی و دولتی (انتظامی،‌ نظارتی، بانکی) کشور هستند.

به گزارش سایت راه پرداخت،  این سند تاکنون مورد انتقاد و تعجب برخی فعالان این حوز قرار گرفته است. برای نمونه، بر اساس یکی از الزامات این سند، گفته شده شرکتی که صرافی دارد، باید تضامنی باشد. از سوی دیگر بر اساس همین الزامات، ارائه خدمات در حوزه رمزارز به اتباع خارجی ممنوع شده است.

الزامات مدیریتی

همچنین در این الزامات آمده که اگر پس از ارزیابی‌ها، بازبینی‌ها و تذکرات پلیس فتا، این نهاد به این نتیجه رسید که فعالیت صرافی‌ها با روح این الزامات سازگاری ندارند، از شاپرک خواهند خواست تا درگاه آنها را مسدود کنند.

در بخش فراهم کردن امنیت برای پلتفرم‌های فعال در حوزه رمزارز هم نشانه‌هایی از انحصار دیده می‌شود؛ چراکه اعلام شده شرکت‌های فعال در این بخش باید به صورت دوره‌ای و هر شش ماه یک بار نسبت به انجام تست امنیتی توسط یک شرکت ارزیاب «مورد تأیید پلیس فتا/مرکز افتا» اقدام کنند.

یکی دیگر از الزامات عجیب این سند، این است که شرکت‌ها ملزم هستند کلیه اطلاعات مرتبط با سوابق معاملات و تراکنش‌های کاربران را حداقل به مدت ۱۰ سال و به صورت امن نگهداری کنند. نگهداری اطلاعات کاربران به مدت ۱۰ سال برای شرکتی هم که منحل شده، صادق است.

طبق اعلام پلیس فتا، مخاطب این الزامات که در ۱۳ صفحه تهیه شده، شرکت‌هایی هستند که تحت عنوان کارگزار مبادله رمزارزی، اقدام به ارائه خدمات خرید، فروش و مبادله رمزارز می‌کنند.

اعتبارسنجی مالی، یکی دیگر از الزاماتی است که در بخش مدیریتی این سند به آن اشاره شده است. طبق این الزام، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت باید در گواهی اخذشده از شرکت‌های اعتبارسنجی مورد تأیید بانک مرکزی در طبقه‌بندی «کم‌ریسک» باشند.

الزامات انتظامی

در بخش الزامات انتظامی نیز تأکید شده که شرکت‌ها باید آمادگی و شرایط لازم برای بازدید‌های سرزده را داشته باشند و همچنین، ممیزی‌های دوره‌ای کارشناسان پلیس فتا را فراهم کنند. اعلام کیف پول‌های مورد استفاده با حفظ محرمانگی به پلیس فتا، شناسایی معاملات مشکوک، اعلام حساب‌های بانکی به پلیس فتا و غیره، از دیگر بخش‌های الزامات انتظامی در این سند هستند.

الزامات احراز هویت

احراز هویت یکی دیگر از الزاماتی است که در سند پلیس فتا برای ساماندهی بازار رمزارزها دیده می‌شود. طبق این الزامات، کلیه خدمات قابل ارائه از سوی کارگزار مبادله رمزارز منوط به احراز هویت کامل کاربران براساس مولفه‌های اطلاعاتی مندرج در همین سند است. لیست مولفه‌های دریافتی از کاربر برای اجرای احراز هویت هم موارد زیر را شامل می‌شود: نام و نام خانوادگی، کد ملی، نشان محلی سکونت+کدپستی+شماره تلفن ثابت، شماره تلفن‌همراه، شماره کارت، اسکن کارت ملی، تصویر کاربر+ فیلم ویدیویی از کاربر به همراه اظهار قبول و تایید شرایط و غیره با رعایت کامل کلیه شئونات اسلامی، اطلاعات حقوقی، شناسه ملی شرکت، معرفی‌نامه رسمی نماینده قانونی شرکت (کلیه مراحل شخصیت حقوقی طی شود)، معرفی اطلاعات حساب حقوقی بانک، آگهی دفترنامه رسمی. در این زمینه تأکید شده که باید در قسمت قوانین سایت حتما این نکته به کاربر یادآوری شود که «موظف است هر گونه تغییر در مولفه‌های احراز هویت را به اطلاع کارگزار مبادله رمزارز برساند.»

ناقص ثبت شدن اطلاعات کاربر نیز پیامدهایی برای او دارد. از جمله اینکه اگر در هر مرحله از ارائه خدمات به کاربر، مشخص شود صحت اطلاعات او دارای نقیصه است، شرکت موظف است تا زمان رفع نقص اطلاعات، کلیه فعالیت‌های کاربر را تعلیق کرده و مراتب را هم برای رفع نقص اطلاعات به کاربر اعلام کند. در کنار این کار، شرکت همچنین موظف است موارد مشکوک را به صورت مکتوب به پلیس فتا گزارش دهد.

الزامات بستر تبادل رمزارز

در بخش الزامات بستر تبادل رمزارز، ممنوعیت‌هایی هم برای فعالیت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است. برای نمونه انجام هر نوع عملیات ارزی (فیات)، (حواله، خرید و فروش نقدی اسکناس ارزی و غیره) و خرید و فروش فلزات و سنگ‌های قیمتی توسط شرکت ممنوع است. از سوی دیگر، شرکت‌های فعال در این بخش مجاز به انجام معاملات به صورت پیش خرید یا پیش فروش (معاملات سلف و آتی)، معاملات اهرمی و ارائه خدمات مرتبط با معاملات یاد شده نیستند.

از دیگر الزامات جالب این بخش، «فریز معاملات کاربران جدید» است. طبق این الزام، شرکت موظف است، تراکنش‌های رمزارزی کاربرانی که به تازگی عضو شده‌اند را تا ۷۲ ساعت کاری فریز کند. از سوی دیگر، حجم معاملات برای کاربران جدید باید به صورت پله‌ای افزایش یابد.

اطلاع از شرایط و ضوابط کاری به کاربران، ایجاد بستر معاملاتی سالم با استفاده از الزامات امنیتی و زیرساختی تکمیلی از سوی پلیس فتا و مرکز افتا، شفافیت در اعلام کارمزد، آموزش و کاربران و اعلام هشدار، اعلام زمان انجام تراکنش، پشتیبانی از کاربران، صدور فاکتور رسمی و غیره، از دیگر الزامات در نظر گرفته شده در سند پلیس فتا برای فعالان حوزه مبادله رمزارز است.

کلیت خبر این محدودیت‌ها قبلاً از طرف فراجا در سایت رمزارز نیوز منتشر شده بود ولی الآن جزییات آن توسط پلیس فتا منتشر شده است. (لینک خبر)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا