بازی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد

بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای نتایج تازه‌ترین پیمایش کشوری خود درباره مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران را منتشر کرد که اطلاعات جالبی در آن وجود دارد.

محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جریان نشست خبری پیمایش سال ۱۴۰۰ توضیح داد که میزان بازیکنان بازی‌های دیجیتال ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون نفر رسیده که نسبت به آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۸، ۲ میلیون نفر افزایش داشته است. به عبارتی از هر ۱۰۰ ایرانی ۴۱ نفر بازی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:نگاهی به سریال مستوران – هیاهو برای هیچاقتباسی آزاد از افسانه‌های کهن ایرانی
نگاهی به سریال مستوران – هیاهو برای هیچ

نتایج این پیمایش همچنین نشان می‌دهد که ۵۸ درصد بازیکنان به‌صورت آنلاین بازی می‌کنند. علاوه بر این، از نظر تفکیک جنسیتی، ۵۹ درصد از بازیکنان را مردان و ۴۱ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. در پیمایش سال ۱۳۹۸ گفته شده بود که از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۲۹ نفر بازیکن بوده‌اند که این میزان در گزارش اخیر به ۳۵ بازیکن افزایش یافته است.

از دیگر نکات گزارش می‌توان به میانگین سنی بازیکنان اشاره کرد که از ۲۲ سال در سال ۱۳۹۸ به ۲۳ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده و بازیکنان به‌طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند.

در ادامه این گزارش توضیح داده شد که همچنان موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است، چرا که ۹۶ درصد از بازیکنان با پلتفرم موبایل بازی می‌کننند و از این جمع، ۹۶ درصد کاربران با گوشی هوشمند و ۱۴ درصد از تبلت استفاده می‌کنند. از طرف دیگر ۲۵ درصد بازیکنان با کنسول بازی می‌کنند که از این جمع، ۸۸ درصد از کنسول خانگی و ۱۳ درصد از کنسول دستی استفاده می‌کنند. در نهایت نیز ۱۹ درصد بازیکنان از رایانه برای بازی کردن استفاده می‌کنند که از این جمع، ۵۹ درصد از رایانه‌های شخصی و ۴۸ درصد از لپتاپ استفاده می‌کنند.

نکته مهم دیگر اینکه طبق گفته مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، گردش مالی صنعت بازی کشور در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۸۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن برای خرید کنسول و رایانه هزینه می‌شود.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد - lastech

در بخش دیگری از گزارش گفته شده که هزینه بازیکنان ایرانی در سال ۱۴۰۰ برای بخش نرم‌افزار ۲۶۱۲ میلیارد تومان بوده که سهم بازی‌های موبایلی ۵۱۲ میلیارد تومان، بازی‌های کنسولی بومی ۸.۳ میلیارد و بازی‌های رایانه‌ای بومی نیز ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

هزینه بازیکنان در بخش سخت‌افزار نیز به ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده که نسبت به آمار ۲۷۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۸ رشد چشمگیری داشته است. از جمله دلایل این رشد به عرضه کنسول پلی استیشن ۵، عرضه نسل جدید بازی‌ها و رشد شدید نرخ ارز اشاره شده است.

مطلب پیشنهادی:نقد فیلم لامینور – جایی برای پیرمردها نیستببخشید استاد؛ دیگر فیلم نسازید
نقد فیلم لامینور – جایی برای پیرمردها نیست


ویجی‌لاگ پلاس: خداحافظی با آنچارتد و تاریخ انتشار ماینکرفت لجندز

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد - lastech

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا