بازی

راهنمای خرید پردازنده از فروشگاه جهان بازار

راهنمای خرید پردازنده از فروشگاه جهان بازار

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از قطعات حیاتی در هر کامپیوتری پردازنده آن است. ضروری است در خرید پردازنده کامپیوتر نکات مهمی را در نظر داشت، زیرا حیات سیستم وابسته به این قطعه است.

پردازنده کامپیوتر (CPU) چیست و چه نقشی در کامپیوتر ایفا می کند؟

واحد پردازش مرکزی (CPU) که به مغز رایانه مشهور است. یکی از مهمترین واحدهای مختلف پردازش رایانه است که برای اجرای محاسبات، اقدامات و اجرای  برنامه ها  بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر سبب شده که خرید پردازنده کامپیوتر بسیار مهم و حیاتی باشد. دستگاه هایی مانند لپ تاپ، تبلت و رایانه های شخصی دارای واحد پردازش مرکزی سی پی یو هستند. این تراشه کوچک یکی از واحدهای قدرتمند است که در بالای  قطعه مادربرد قرار دارد. و بسیاری  از دستورالعمل ها و ایجاد فایل ها و بازی کردن یا اجرای نرم افزارها  را تفسیر و محاسبه می کند.، و از آن به عنوان یک جزء حیاتی یاد می شود که بدون حضور این قطعه عملا کامپیوتر نمی تواند هیچ گونه فعالیتی داشته باشد. بدون وجود این قطعه کامپیوتر بدون کاربرد می باشد.

خرید پردازنده کامپیوتر

معرفی بهترین برند و  نکات مهم در خرید پردازنده کامپیوتر

یکی از پرتکرارترین و مهمترین سوالات مطرح شده  در زمینه  خرید پردازنده کامپیوتر برای بسیاری از  افرادی که قصد خرید لپ تاپ و  کامپیوتر را دارند. و یا زمانی که میخواهند سیستم خود را ارتقا دهند  این است که کدام پردازنده برای کامپیوتر بهتر است؟.که انتخاب این پردازنده ها  برای کامپیوتر بستگی به میزان  بودجه خریدار و نوع کاربری دستگاه   دارد. نوع کاربری دستگاه است که مشخص می کند قدرت پردازنده شما چقدر است .

سی پی یو اینتل برای انجام کارهای گرافیکی پرحجم و سنگین که دستگاه را تحت فشار قرار می دهد. می تواند در مقایسه با  پردازنده ای ام دی انتخاب بسیار مناسب تری باشد هر چند که قیمت سی پی یو اینتل در مقایسه با سی پی یو ای ام دی بالاتر می باشد.، اما کارایی بهتری دارد. با توجه به اینکه هر یک از این پردازنده‌ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند ضروری است. که قبل از انتخاب و خرید لپ تاپ یا کامپیوتر و براساس نوع کاربری  تحقیقات کاملی را انجام دهیم.

همه ما در هنگام خرید لپ تاپ با واژه هایی مانند  intel core i5 10400  یا core i7 6700k و … مواجه شده ایم. که در لحظه اول ممکن است برای ما فهم این کلمات سخت باشد اما با شناخت اولیه از این پردازنده ها می توان این واژه ها را رمز گشایی کرد و براساس اطلاعات به دست آمده دستگاهی انتخاب کرد. که بهترین و مناسب ترین پردازنده را داشته باشد. دو شرکت مهم و معتبر AMD و INTEL در زمینه تولید پردازنده کامپیوتر فعالیت دارند و با توجه به بالا بودن تنوع سی پی یوهای تولیدی. و وجود یک سری نکات مهم فنی در ارتباط با نسل های مختلف این پردازنده ها سبب شده که خرید و انتخاب این سی پی یوها به فرآیند کاملا تخصصی تبدیل شود.

نکات مهم در خرید پردازنده کامپیوتر

با توجه به پر اهمیت بودن و نقش حیاتی که واحدهای پردازش در کامپیوتر و لپ تاپ ها دارند ضروری است. که قبل از انتخاب دستگاه و ارتقا آن اطلاعات لازم را کسب کرد که  خرید مطمئن و موفقیت آمیزی داشت. فروشگاه آنلاینجهان بازار یکی از معتبرترین و در عین حال شناخته ترین فروشگاه ها در زمینه فروش انواع لپ تاپ و کامپیوتر و قطعات آنها است. و توانسته تنها با یک دهه فعالیت رهبری بازار در زمینه فروش این کالاها را عهده دار شود. مهمترین رسالت این فروشگاه رضایت مشتری است و بر سه اصل تضمین اصل بودن کالا، ضمانت مرجوعیت کالا و پرداخت در محل تکیه دارد.

از مهمترین نکات در خرید پردازنده کامپیوتر می توان به نوع کاربری آن توجه کرد یعنی تعادل قدرت و  همخوانی پردازنده. با فعالیت های مورد نیاز کاربر. به عنوان مثال در سیستم های گیمینگ قدرت CPU در مرحله دوم قرار دارد و بیشترین حجم پردازش بر عهده کارت گرافیک است. در حالی که در پردازش های رندرینگ واحد پردازنده و هسته های پردازش بیشترین تاثیر را در عملکرد و کارایی سیستم دارند.

اطلاعات کافی در ارتباط با خرید سی پی یو کامپیوتر

در خرید سی پی یو کامپیوتر باید هدف مشخص شود که هدف بالا بردن سرعت کامپیوتر است یا خرید پردازنده هایی با ارزش خرید بالا.؟  قصد خرید پردازنده اینتل را دارید یا ای ام دی؟ سرعت لاک یا تعداد هسته های پردازنده مهم است یا نه؟که قبل از خرید پردازنده کامپیوتر ضروری است که آن نکات در نظر گرفته شود. اگر هدف ارتقا سیستم باشد در خرید این پردازنده ها یک سری محدودیت ها به دلیل سازگاری. مادربرد، نوع سوکت و معماری  وجود دارد.

از دیگر نکات مهم در خرید پردازنده کامپیوتر می توان به  مواردی مانند: سرعت کلاک، تعداد هسته و رشته، حداکثر گرمای تولید شده، حافظه کش، TDP و … توجه شود. از مهمترین نسخه های پردازنده اینتل می توان به مواردی مانند Pentium، Xeon، Celeron و Core اشاره کرد. که تمامی این پردازنده‌ها به غیر از پردازنده  Xeon در همه سیستم‌های  گیمینگ و معمولی کاربرد دارند.

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سی پی یو اینتل

نوسانات بازار ارزی، وارداتی بودن این قطعات و … از مهمترین فاکتورهایی هستند که بر قیمت سی پی یو اینتل تاثیرگذار هستند. و همین امر سبب شده که قیمت این قطعات پیوسته در حال نوسان باشد و نتوان قیمت ثابتی برای آن ذکر کرد.

شرکت اینتل هر ساله پردازنده های جدیدی را روانه بازار می کند که در مقایسه با پردازنده های قبلی عملکرد بالایی دارند. و مسلما این امر درقیمت سی پی یو اینتل بدون تاثیر نیست. با توجه به بالا بودن قیمت این قطعه ضروری است که در هنگام خرید حتما مورد توجه قرار گیرد.  ذکر این نکته ضروری است که هر افزایش قیمتی در ارتباط با پردازنده ها نشان دهنده بالا بودن عملکرد آن نیست. و در بین پردازنده های تولیدی شرکت اینتل پردازنده Core i9-11980XE یکی از  گزینه های  گران‌قیمت و رده ‌بالا است. قیمت این پردازنده ها در ایران بسته به نوع نسل پردازنده و توان آن متفاوت می باشد. و در صورتی که نسل پردازنده جدید و از سرعت بالاتری هم برخوردار باشد مسلما قیمت بالاتری هم برای آن لحاظ شده است. شرکت اینتل توانسته باز هم با تولید پردازنده های با بالاترین عملکرد جایگاه خود را به عنوان بهترین سازنده پردازنده در جهان حفظ کند.

سخن پایانی

در دنیای امروز، لپ تاپ و کامپیوترها جزو  پراهمیت ترین وسایلی هستند که در اطراف ما قرار دارند. و همچنان هم با پیشرفت علم و تکنولوژی دستخوش تغییرات زیادی می شوند،. که در این بین پردازنده ها هم در بین قطعات کامپیوتر بالاترین جایگاه و اهمیت را دارند. از آن به عنوان قلب تپنده سیستم یاد می شود. بدون حضور این قطعه عملا سیستم کاربردی ندارد و همین امر سبب شده که بیشترین توجه را در خرید پردازنده کامپیوتر داشته باشیم. انتخاب پلتفرم سازنده  به عنوان اولین قدم در انتخاب و خرید سی پی یو کامپیوتر است که در این زمینه فقط. دو انتخاب وجود دارد اینتل یا ای ام دی.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا