عمومی

سناتورهای آمریکا به‌دنبال درهم‌شکستن کسب‌و‌کار تبلیغاتی گوگل و فیسبوک هستند

براساس گزارش ورج به‌نقل از وال‌استریت ژورنال، پنجشنبه‌ی گذشته گروهی متشکل از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات لایحه‌ی جدیدی معرفی کردند که می‌تواند متا (شرکت مادر فیسبوک) و گوگل را به واگذاری کسب‌و‌کار تبلیغات آنلاینشان مجبور کند. لایحه‌ی جدید مجلس سنا که رقابت و شفافیت در تبلیغات دیجیتال نام دارد، با حمایت هر دو حزب مجلس سنا مواجه شده است.

مایک لی (سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا)، تد کروز (سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس)، ایمی کلوبشار (سناتور دموکرات ایالت مینه‌سوتا) و ریچارد بلومنتال (سناتور دموکرات ایالت کنتیکت) می‌گویند درصورت تصویب لایحه‌ی جدید و تبدیل‌شدن آن به قانون، شرکت‌هایی که سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد ازطریق تبلیغات دیجیتال کسب می‌کنند، اجازه نخواهند داشت بیش از یک بخش از اکوسیستم تبلیغات دیجیتال را مدیریت کنند.

محدودیت‌های ناشی از این لایحه احتمالاً مستقیماً گوگل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. نهادهای تنظیم مقررات در ایالات متحده مدت‌ها است گوگل را به‌عنوان شرکتی انحصارطلب در حوزه‌ی تبلیغات می‌بینند. دیوید دینیلی، مشاور شرکت سرمایه‌گذاری Omidyar Network،‌ در سال ۲۰۲۰ در کمیته‌ی قضایی مجلس حاضر شد و پرونده‌ی مربوط به اقدامات انحصارگرایانه‌ی اپل را مستقیماً به کنگره‌ی ایالات متحده تحویل داد. در آن پرونده، گفته شده بود گوگل ازطریق ابزارهای مختلف تبلیغاتی نه‌تنها تبلیغ‌‌کنندگان، بلکه خریداران را نمایندگی می‌کند و تلاش‌هایی برای تعیین قیمت تبلیغات انجام می‌دهد.

فردی به‌نمایندگی از گوگل در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد لایحه‌ی جدید مجلس سنا درنهایت به‌ضرر کاربران تمام می‌شود. به‌گفته‌ی او، ابزارهای تبلیغاتی گوگل و بسیاری از رقبای این شرکت به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آمریکایی کمک می‌کند بودجه‌ی موردنیاز برای تولید محتوا را تهیه کنند. نماینده‌ی گوگل می‌گوید این ابزارها به رشد کسب‌و‌کارها کمک می‌کنند و باعث محافظت از کاربران دربرابر خطرها حریم خصوصی و تبلیغات گمراه‌کننده می‌شود.

ازبین‌بردن این ابزارها باعث آسیب به ناشران و تبلیغ‌‌کنندگان می‌شود و از کیفیت تبلیغات می‌کاهد و خطرهای جدیدی برای حریم خصوصی کاربران ایجاد می‌کند. گوگل می‌گوید تصویب‌شدن لایحه‌ی جدید در شرایط فعلی تورم اقتصادی، کسب‌و‌کارهای کوچکی را ناتوان می‌کند که به‌دنبال راه‌های ساده و مؤثر برای رشد هستند.

وال‌استریت ژورنال در گزارش خود می‌گوید احتمالاً در هفته‌ی جاری لایحه‌ی مشابه دیگری را کن باک (سناتور جمهوری‌خواه ایالت کلرادو) و پرامیلا جایاپال (سناتور دموکرات ایالت واشینگتن) معرفی خواهند کرد.

لایحه‌ی جدید مجلس سنای آمریکا ممکن است گوگل را به واگذاری بخش اعظم کسب‌و‌کار تبلیغات آنلاینش ملزم کند. مارکت‌پلیس تبلیغاتی گوگل در هر فصل میلیاردها دلار درآمد برای این شرکت به‌ارمغان می‌آورد. گوگل صرفاً در فصل اول سال جاری میلادی ازطریق موتور جست‌و‌جو و یوتیوب و دیگر بخش‌های شبکه‌ی تبلیغاتی خود درآمد ۵۴ میلیارد دلاری به جیب زد.

مقاله‌های مرتبط:

  • نتیجه‌ی جلسه‌ی سرنوشت‌ساز کنگره با گوگل، آمازون و دیگر بزرگان فناوری
  • طرح جدید سنا؛ تلاشی برای کنترل تسلط غول‌های فناوری بر بازار آزاد

سلطه‌ی شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری بر حوزه‌ی تبلیغات آنلاین در چند سال اخیر انتقادات فراوان قانون‌گذاران و نهادهای مجری قانون در ایالات متحده را به همراه داشته است. در سال ۲۰۲۰، کن پکستون، دادستان کل ایالت تگزاس و عضو حزب جمهوری‌خواه، به‌همراه بیش از ۱۲ دادستان کلِ دیگر پرونده‌ای جدید علیه گوگل باز کرد و مدعی شد این شرکت ناشران و تبلیغ‌کندگان را درباره‌ی روند پردازش و قیمت‌گذاری تبلیغات فریب می‌دهد.

متا (شرکت مادر فیسبوک و واتساپ و اینستاگرام) نیز احتمالاً به روشی مشابه به واگذاری بخش اعظم کسب‌و‌کار تبلیغاتی خود مجبور خواهد شد. لایحه‌ی جدید مجلس سنا احتمالاً قوانین جدیدی را متوجه شرکت‌های کوچک‌تری می‌کند که درآمد تبلیغاتی‌‌شان در سال کمتر از ۵ میلیارد دلار است. این شرکت‌ها به شفاف‌سازی دررابطه‌با قیمت‌گذاری و انجام اقداماتی به‌منظور حمایت از منافع مصرف‌کنندگان ملزم خواهند شد. گوگل در اطلاعیه‌ای که پنجشنبه‌ی گذشته منتشر کرد، گفت لایحه‌ی رقابت و شفافیت در تبلیغات دیجیتال لایحه‌‌ای اشتباه در زمانی اشتباه است که هدفی اشتباه را نشانه گرفته.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا