عمومی

مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صمت:‌ واردات آیفون هیچ محدودیتی ندارد

در اطلاعیه‌‌ی جدید وزارت صمت‌، سعید عباس‌پور اعلام کرده است که پیرو به‌روزرسانی برخی گروه‌های کالایی و اولویت‌بندی‌ها برای تأمین کالاهای اساسی، بعضی اولویت‌بندی‌های کالایی مقطعی با برخی اختلالات مواجه می‌شود که به‌باور او امری طبیعی است. براساس اظهارت او، با رفع این اختلالات و تعیین اولویت‌بندی‌های جدید، از روز آینده ثبت سفارش این کالا از سر گرفته می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا‌، عباس‌پور تأکید کرده است که سازمان توسعه‌ی تجارت هیچ ابلاغیه و مقرراتی دال بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص به بانک مرکزی و گمرک ابلاغ نکرده است. طبق اظهارات او، در دو ماه ابتدایی امسال، بیش از ۶ میلیارد دلار ثبت سفارش واردات گوشی تلفن‌همراه صورت گرفته است که از‌نظر ارزش دلاری، سهم زیادی در ثبت سفارش‌های سال جاری دارد.

به‌گفته‌ی عباس‌پور، امسال هم با‌‌توجه‌‌‌به افزایش میزان ثبت سفارش گوشی تلفن‌‌همراه، همچنان اولویت‌بندی گروه‌های کالایی برای واردات کالا برقرار است و رویه‌های تخصیص و تأمین ارز براساس مقررات و اولویت‌بندی‌های کالایی صورت می‌پذیرد.

معاون امور گمرکی ایران هم دیروز ۱ خرداد اعلام کرده بود تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی‌بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است. به‌گفته‌ی او، بر‌این‌اساس فعلاً واردات این کالا به‌صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد.

خبر ممنوعیت آیفون زمانی مطرح شد که برخی وارد‌کنندگان گوشی تلفن‌همراه هنگام ثبت سفارش خود برای واردات در سامانه‌ی جامع تجارت، با این پیام روبه‌رو شدند که گروه کالایی آیفون از ۲۳ به گروه کالایی ۲۷ (غیرضروری و لوکس) تغییر کرده است و فعلاً واردکنندگان امکان ثبت سفارش ندارند. با انتشار این خبر، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خبر شروع جدی ممنوعیت واردات آیفون را مطرح کردند.

خبر ممنوعیت واردات آیفون از ابتدای اردیبهشت‌ماه جدی شد؛ زمانی که برخی نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کردند که واردات کالای لوکس آمریکایی اپل به‌دلیل ارزبری زیاد باید متوقف شود. این نمایندگان وعده داده بودند که اگر وزارت صمت و اقتصاد جلو واردات آیفون را تا نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۱ نگیرد، خودشان وارد عمل می‌شوند.

علاوه‌براین اظهار‌نظرهای مجلس، نامه‌ وزیر صمت به رئیس‌جمهوری نیز اخیراً منتشر شده است که در بخشی از این نامه، وزیر صمت به ارجحیت واردات خودرو به واردات گوشی آیفون اشاره کرده و گفته است که ارز متعلق به واردات آیفون برای ورادات بیشتر خودرو به کشور اختصاص داده شود.

انتشار این خبرهای ضدونقیض تاکنون تأثیرات منفی خود را بر بازار فروش مدل‌های مختلف آیفون در بازار گذاشته است. بررسی‌های lastech نشان می‌دهد که از روز گذشته قیمت مدل‌های مختلف آیفون چند برابر افزایش یافته و حتی عرضه‌ی این گوشی در برخی وب‌سایت‌های فروش آنلاین نیز متوقف شده یا با قیمت برخی از مدل‌ها به ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان رسیده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا