تکنولوژی

توسعه نوعی پروژکتور آناتومی برای بررسی بیماران در حین جراحی

پروژکتور آناتومی بدن که توسط محققان هلندی توسعه یافته است می تواند به انجام جراحی های دقیق تر روی بدن بیماران کمک کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی lastech، محققان دانشگاه رادبود نایمخن از هلند پروژکتور آناتومی ساخته اند که دقت جراحان را در حین عمل جراحی با کمک واقعیت افزوده به طور چشمگیری افزایش می دهد. این دستگاه که مبتنی بر واقعیت افزوده است باعث افزایش دقت وضعیت رگ های خونی در حین جراحی خواهد بود که دقت عمل بسیار بیشتری را به وجود می آورد.

 به عنوان مثال استفاده از این پروژکتور آناتومی برای جراحی پلاستیک که باید در مقیاس میکروسکوپی و دقیق کار کند می تواند بسیار موثر باشد. دکتر استفان هاملینک که تحصیلات خود را در دانشگاه رادبود و در بخش جراحی پلاستیک انجام داده است تلاش کرد تا واقعیت افزوده را به پروژکتور آناتومی خود اضافه کند. وی از سال ۲۰۱۲ تاکنون تحقیقات خود را در این مورد ادامه داده است هاملینک در این باره می گوید: ایده استفاده از واقعیت افزوده پیش‌بینی شده بسیار نوآورانه بوده است و اکنون موفق به ثبت این دستگاه شده ایم. اکنون از این دستگاه به صورت هفتگی و در حین جراحی پستان استفاده می شود که می تواند دقت جراحی را افزایش دهد. در این جراحی عمل ترمیم پستان با برداشتن یک بخش انجام میشود. همچنین باید پوست و چربی که توسط یک رگ خونی تغذیه می شوند مجدداً به پستان متصل شوند.

با کمک این پروژکتور می توان به طور دقیق محل قرارگیری رگ های خونی روی پوست را نشان داد. اطلاعات آن نیز از طریق یک سی تی اسکن بازیابی شده و به شکل یک طرح سه بعدی ساخته خواهد شد. این اطلاعات به صورت برچسب هایی روی پوست بیمار قرار می گیرد و در اختیار جراح پلاستیک و تیم اطراف آن نیز قرار داده خواهد شد. بدین ترتیب جراحی پلاستیک می تواند به روشی کارآمدتر و بدون نیاز به عینک واقعیت افزوده با کمک تیم خود در اتاق عمل روی جراحی نظارت داشته باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا