تکنولوژی

سازمان بهداشت جهانی: کرونا و آبله میمون جهان را با چالش‌های ترسناکی مواجه کرده‌اند

بیش از دو سال است که کرونا در سراسر جهان قربانی می‌گیرد و در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم این بیماری را شکست دهیم، سروکله ویروسی تازه پیدا شده: آبله میمون. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کرونا، جنگ در اوکراین و آبله میمون جهان را با چالش‌های هولناکی روبه‌رو کرده‌اند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی، «تدروس آدهانوم» در ژنو، جایی که متخصصان این سازمان درباره شیوع آبله میمون در 15 کشور بحث می‌کردند، چنین موضوعی را مطرح کرد. در حال حاضر بیش از 80 مورد ابتلا به این بیماری در اروپا، ایالات متحده، کانادا و استرالیا تایید شده است. با این وجود گفته می‌شود که ریسک شیوع گسترده این بیماری پایین است.

بیماری آبله میمون که بیشتر در مناطق دورافتاده آفریقای مرکزی و غربی رایج است، به راحتی میان افراد منتقل نمی‌شود و همچنین معمولا بیماری خفیفی ایجاد می‌کند. به گفته سرویس سلامت ملی بریتانیا، اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در مدت چند هفته بهبود می‌یابند.

به گفته تدروس آدهانوم، همه‌گیری کرونا تنها بحران در دنیای ما نیست:

«در حالی که ما صحبت می‌کنیم، همکاران ما در سراسر جهان در حال واکنش به ابولا در جمهوری کنگو، آبله میمون و هپاتیت با علت نامشخص و بحران‌های پیچیده بشری در افغانستان، اتیوپی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، اوکراین و یمن هستند. ما با همگرایی هولناکی از بیماری، خشکسالی، قحطی و جنگ روبه‌رو هستیم که ناشی از تغییرات اقلیمی، نابرابری و رقابت ژئوپلیتیکی هستند.»

غافلگیری دانشمندان از شیوع آبله میمون

شیوع آبله میمون باعث غافلگیری دانشمندان شده و مقامات بریتانیا، یکی از کشورهایی که این بیماری در آن شناسایی شده، توصیه کرده‌اند که افراد در معرض خطر ابتلا به آبله میمون سه هفته یا 21 روز قرنطینه شوند. بلژیک اولین کشوری بود که روز جمعه از قرنطینه سه هفته‌ای خبر داد.

انتظار می‌رود شمار مبتلایان به این بیماری در روزها و هفته‌های آینده افزایش پیدا کند، چون همانطور که سازمان بهداشت جهانی چند روز پیش در نشست اضطراری اعلام کرده بود، احتمالا انتقال این بیماری برای مدتی ادامه می‌یابد. با این حال انتظار نمی‌رود با کرونای دیگری روبه‌رو شویم.

برای آشنایی کامل با این بیماری پیشنهاد می‌کنیم این مقاله lastech را بخوانید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا