تکنولوژی

استفاده از خواص مغناطیس در توسعه رایانه های ارزان تر و قدرتمندتر

محققان معتقدند با استفاده از خواص جدید آهنرباها می‌توان از مغناطیس به جای الکترون استفاده کرد و به این ترتیب رایانه های قدرتمندتر و ارزان قیمت تری نیز ساخت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی lastech، پردازش اطلاعات در کامپیوترهای مدرن کنونی با کمک الکترون ها انجام می شود. اما در حال حاضر این روش با محدودیت هایی همراه است. محققان موسسه دانشگاه کپنهاگ تلاش دارند تا در مطالعه جدید خود از مغناطیس به جای الکترون در توسعه رایانه ها استفاده کنند.

پروفسور کیم لفمن از محققان این پژوهش می گوید: یک رایانه از طریق ارسال جریان الکتریکی به کمک یک ریز تراشه کار می کند. با وجود ناچیز بودن مقدار جریان الکتریکی فعالیت رایانه و انتقال اطلاعات به گرم شدن تراشه می‌انجامد. بدین ترتیب با افزایش اجزا رایانه این گرما نیز افزایش خواهد یافت که در نهایت به یک محدودیت تبدیل می شود. این موضوع نشان می دهد کوچک کردن ریز تراشه ها نیز با محدودیت مواجه خواهد بود. اما در صورت استفاده از مغناطیس میتوان این محدودیت را برطرف کرد.

به گفته لفمن برای آزمایش فرآیند نیاز است تا به منابع نوترونی دسترسی داشت. در حالیکه نوترون ها می‌توانند به دلیل عدم بار الکتریکی به میدان های مغناطیسی واکنش نشان دهند. از طرفی منابع نوترونی نیز ابزارهای علمی در مقیاس بزرگ محسوب می شوند که تنها ۲۰ عدد از این منابع در سراسر جهان وجود دارد. این تیم تحقیقاتی قصد دارند تا تحقیقات خود را در ایالات متحده و همچنین در لوند سوئد در زمینه مغناطیس به سرانجام برساند. تا علاوه بر بهبود زمان پرتو شاهد افزایش کیفیت نتایج با استفاده از یک منبع بسیار قدرتمند باشند. به گفته لفمن با وجود رایانه های مبتنی بر کوانتوم در آینده باز هم به رایانه های معمولی نیاز خواهیم داشت که جایگزینی آن با رایانه های مغناطیسی می تواند گزینه بهتری باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا