تکنولوژی

پیشنهاد دانشمندان برای بازیافت زباله های الکتریکی به جای استخراج فلزات از معادن

محققان معتقدند در حال حاضر به جای معدن ها باید به فکر بازیافت زباله های الکتریکی بود. زیرا فلزات گرانبها در معادن به صورت ناپایدارند و باید استخراج آن برای ساخت لوازم جدید کاهش پیدا کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی lastech، بازیافت زباله های الکتریکی باید بیش از پیش اهمیت پیدا کند. به گفته محققان زباله های دور ریختنی الکتریکی در جهان تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۷ میلیون تن رسیده است. به همین دلیل باید به جای استخراج معادن زمین استخراج زباله های الکتریکی افزایش پیدا کند. از طرفی جنگ و درگیری های جهانی زنجیره تامین فلزات گرانبها را نیز با تهدید مواجه کرده است.

 انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا قصد دارد تا از طریق یک پروژه جدید میزان استفاده از عناصر بازیافتی در فنآوری های مصرفی را افزایش دهد. به گفته این انجمن برخی بحران های سیاسی و اقتصادی از جمله جنگ اوکراین قیمت مواد خام همانند نیکل را به شدت افزایش داده است. نیکل یکی از مهمترین عناصر مورد استفاده در باتری خودرو های برقی است. علاوه بر آن نوسان های موجود در بازار عناصر معدنی زنجیره تامین لوازم الکتریکی را نیز با مشکل مواجه کرده است. از طرفی تقاضا برای لیتیوم دیگر عنصر ضروری در ساخت باتری نیز با افزایش قیمت ۵۰۰ درصدی آن شده است.

 البته در کنار تمام این موارد تمام شدن ذخایر برخی از عناصر نیز مورد مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. رئیس انجمن سلطنتی شیمی معتقد است با توجه به ناپایداری عادت های مصرف فناوری در مردم اکنون وارد مرحله ای به نام تخلیه کامل مواد خام شده ایم. به طوری که با تشدید این عادت ها آسیب های زیست محیطی نیز به شدت افزایش خواهد داشت.

 از عناصر مورد استفاده در تلفن های همراه می توان به گالیوم، آرسنیک، نقره و ایندیوم اشاره کرد که احتمالاً تا قرن آینده به اتمام می رسد. از طرفی سالانه حدود ۲ میلیون تن زباله های الکتریکی تولید می شود. این در حالی است که تنها کمتر از ۲۰ درصد از این زباله ها بازیافت می شوند. به گفته تام فلتون با کمک دولت ها می توان علاوه بر افزایش زیرساخت های بازیافت، در تولیدات پایدارتر نیز سرمایه گذاری کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا