تکنولوژی

ساخت نوعی سلول سوختی بسیار کوچک با قابلیت تبدیل گلوکز به الکتریسیته

محققان نوعی پیل یا سلول سوختی بسیار کوچک توسعه دادند که می تواند گلوکز را به الکتریسیته تبدیل کند. به همین دلیل استفاده از ایمپلنت پزشکی درون بدن انسان کارآمدتر خواهد شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی lastech، ایمپلنت های پزشکی طی سال های اخیر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است .از طرفی این ایمپلنت ها برای استفاده کارآمد نیاز به تامین انرژی در بدن انسان دارند. بهمین دلیل دانشمندان موسسه ام‌آی‌تی نوعی پیل سوختی جدید طراحی کردند که از نظر ساختار مشابه نمونه های کنونی است. اما یه جای پلیمر برای الکترولیت های موجود در سلول های سوختی از گلوکز استفاده می‌شود. البته این محققان آن را با ماده جدید به نام سریا Ceria جایگزین کردند. سریا سرامیک قوی و پایداری است که می تواند پروتئین ها را به خوبی هدایت کند. این ماده پیش از این در سلول های سوختی هیدروژنی مورد استفاده قرار گرفته بود.

سلولهای این دانشمندان بسیار کوچک بوده و تنها ۴۰۰ نانومتر ضخامت دارد. برای آزمایش های انجام گرفته نیز نوعی ویفر های سیلیکونی با 150 عدد از آنها ساخته شد. سپس با استفاده از محلول گلوکز آزمایش هایی روی این ویفر ها انجام گرفت. آنها متوجه شدند خروجی الکتریکی پیل های سوختی حداکثر ولتاژی در حدود ۸۰ میلی ولت خواهد بود. این رقم بالاترین میزان در بین دیگر پیل های سوختی گلوکزی محسوب می شود و می تواند انرژی لازم برای دستگاه های ایمپلنت را فراهم کند. برای استفاده نیز احتمالاً لایه نازکی از این سلول های سوختی دور ایمپلنت را می پوشاند تا انرژی آنها را تامین کند. انرژی امپلنت ها به عنوان ضربان ساز در داخل بدن انسان به چالش بزرگی برای دانشمندان تبدیل شده بود. البته در حال حاضر انرژی ایمپلنت ها از طریق باتری تامین می شود که برای تغییر آن به جراحی نیاز خواهد بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا