تکنولوژی

روسیه مدعی شد: نابودی پهپادها از فاصله 5 کیلومتری در 5 ثانیه با جنگ‎‌افزار لیزری جدید

روسیه اعلام کرده که در جنگ اوکراین برای سوزاندن پهپادها از نسل جدید لیزرهای قدرتمند استفاده می‌کند. در واقع این کشور برای مقابله با سیل تسلیحات غربی ارسال شده برای اوکراین، از برخی شیوه‌های مخفی خود مانند «سلاح لیزری» استفاده می‌کند.

«یوری بوریسوف»، معاون نخست وزیر روسیه به یک شبکه تلویزیونی روسی اعلام کرد که این سلاح لیزری زادیرا (Zadira) نامیده می‌شود. با این وجود، مشخصات دقیق آن اعلام نشده است.

در سال 2018 «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه از سیستمی به نام Persvet نام برده بود که هدف آن کور کردن ماهواره‌ها در فاصله 1500 کیلومتری است. بوریسوف توضیح می‌دهد که Zadira نسخه قدرتمندتری از آن محسوب می‌شود که می‌تواند پهپادها و تجهیزات را نیز هدف قرار دهد. زادیرا همچنین در آزمایش‌ها خود موفق به سوزاندن یک پهپاد در فاصله بیش از 5 کیلومتری در عرض پنج ثانیه شده است.

سلاح لیزری

خبرگزاری روسی تاس (Taas) در ادامه گزارش می‌دهد که این سلاح‌ها هم اکنون در پایگاه‌های روسیه در جنگ با اوکراین استفاده می‌شوند.

از سلاح‌های لیزری به عنوان نسل بعدی سلاح‌هایی یاد می‌شود که توسط ارتش کشورها برای مقابله با پهپادها تولید می‌شوند. گفته می‌شود که استفاده از این نوع سلاح‌ها بسیار راحت است و هزینه شلیک آن‌ها تقریبا کم است.

واکنش رئیس جمهور اوکراین به سلاح لیزری روسیه

سلاح لیزری

در مقابل، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین ادعا کرده که سلاح جدید روسی، او را به یاد ادعای «سلاح شگفت انگیز» نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم انداخته است. به گفته زلنسکی، در نهایت مشخص شد که ادعا نازی‌ها چیزی جز تبلیغات برای ایجاد ترس نبوده است.

او همچنین به گزارش رویترز در سخنرانی ویدیویی خود توضیح داده که تلاس روسیه برای استفاده از یک سلاح شگفت‌انگیز در ماه سوم جنگ، نشان می‌دهد که ماموریت آن‌ها با شکست کامل مواجه شده است.

در گذشته اعلام شده بود که اوکراین با استفاده از پهپادهای کوچک و قابل استفاده مجدد، اهدافی را تا حدود 48 کیلومتری خطوط روسیه هدف قرار داده است. در همین زمینه، ایالات متحده موافقت کرده بود که 100 پهپاد Switchblade را به نیروهای اوکراینی اهدا کند. این پهپادها را می‌توان مانند گلوله‌های خمپاره شلیک کرد و سپس توسط یک کنترل‌کننده هدایت کرد تا در اهداف مشخص شده‌ای سقوط کرده و منفجر شوند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا