بازی

برای برنامه نویس شدن از کدام زبان برنامه نویسی شروع کنیم؟

برای برنامه نویس شدن از کدام زبان برنامه نویسی شروع کنیم؟

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در سال‌های گذشته، مصرف جهانی اینترنت بیش از دو برابر شده و در حال حاضر بیش از ۴.۹۵ میلیارد کاربر از اینترنت استفاده می‌کنند. تعداد وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌هایی که کاربران به‌صورت آنلاین به آن‌ها دسترسی دارند نیز، افزایش پیدا کرده است. تمام این برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به واسطه‌ای علمی به نام برنامه نویسی به‌وجود آمده‌اند و برنامه نویسان نقش مهمی در ساخت و طراحی تمام این برنامه‌ها داشتند و دارند. صنعت مهندسی و توسعه نرم افزار به سرعت در حال رشد است و حتی این صنعت در دهه آینده شاهد رشد 22 درصدی خواهد بود.

چگونه تصمیم بگیریم که کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

اگر به برنامه نویسی و یا حتی شغلی مرتبط با برنامه نویسی علاقه دارید اما دقیقا نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، باید با توجه به میزان مهارت‌های فعلی خود، اهداف شغلی خود را تعیین کنید و همچنین به این پی ببرید که از کدام زبان برنامه نویسی کار را آغاز کنید. در این مقاله، به بهترین زبان ها برای شروع برنامه نویسی می‌پردازیم که می‌توانید به آنها به عنوان زبان‌های منتخب برای مبتدیان نگاه کنید.

زبان‌های برنامه نویسی برای مبتدیان

اگر در مسیر شروع یادگیری برنامه نویسی هستید، می‌توانید سراغ دوره‌های مقدماتی بروید. بسیاری از این دوره‌ها از دوره‌های برتر در این صنعت هستند و موضوعات مختلفی برای مهندسین نرم افزار مبتدی تا سطح ارشد را پوشش می‌دهند. هنگامی که این دوره‌ها را بگذرانید و در این حوزه تجربه‌ای کسب کنید، راحت‌تر می‌توانید قدم به مسیر یادگیری برنامه نویسی در تیم های بزرگ بگذارید.

برای یادگیری برنامه نویسی، هزاران زبان برنامه نویسی وجود دارد. خوشبختانه این امکان وجود دارد که به چند زبان برنامه نویسی برای مبتدیان اشاره کرد. برای یادگیری برنامه نویسی می‌توانید این سه زبان را در نظر بگیرید.

جاوا

جاوا یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا و یکی از زبان‌های موردِ علاقه بسیاری از برنامه نویسان برای کار کردن است. از آنجایی که میزان محبوبیت این زبان برنامه نویسی بسیار زیاد است، به همین خاطر نیز آموزش‌ها و اطلاعات جامعی درباره نحوه کار با جاوا در دسترس است و همین موضوع، این زبان را به یکی از اولین گزینه‌ها برای اولین پروژه‌های برنامه نویسی تبدیل کرده است.

کاربرد جاوا در موارد زیر است:

  • توسعه وب
  • برنامه‌های موبایل
  • برنامه‌های دسکتاپ
  • بانکداری

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان مانند متا، گوگل و یوتیوب همگی از جاوا اسکریپت در برنامه‌های توسعه نرم افزار خود استفاده می‌کنند. دلیل محبوبیت این زبان برنامه نویسی، این است که از آن برای اسکریپت‌نویسی سمت سرور، بازی، برنامه‌های کاربردی وب، برنامه‌های موبایل و غیره می‌توان استفاده کرد. با کمک جاوا اسکریپت می‌توان برخی ویژگی‌های پیچیده مانند منوهای تعاملی، انیمیشن‌ها، رنگ پس‌زمینه را به‌راحتی تغییر داد.

کاربرد جاوا اسکریپت در موارد زیر است:

  • برنامه نویسی سمت سرور
  • توسعه وب
  • ساخت بازی‌های مرورگر
  • برنامه‌های وب و موبایل

پایتون

پایتون یکی دیگر از زبان‌های محبوب برای برنامه نویسان مبتدی است که در دنیای تجارت و کسب‌وکارها رشد بالایی داشته است. این زبان برنامه نویسی، شامل طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها، ابزارها و چارچوب‌ها برای مبتدیان است. یکی از مزایای پایتون، یادگیری آسان آن است و به همین دلیل آن را به عنوان یکی از گزینه‌های محبوب برای یادگیری برنامه نویسی می‌شناسند.

کاربرد پایتون در موارد زیر است:

  • توسعه سمت سرور
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • یادگیری ماشین
  • اتوماسیون یا اسکریپت‌نویسی
  • برنامه‌های موبایل و وب

زبان‌های برنامه نویسی بر اساس نوع شغل

بررسی مهارت‌های فردی، بررسی علایق و همچنین اهداف شغلی،‌ به شما کمک می‌کند تا در زمان انتخاب زبان برنامه نویسی روی زبان‌هایی تمرکز کنید که برای شغل انتخابی شما مناسب هستند. در زیر به مشاغل برنامه نویسی و زبان‌های مورد نیاز آنها اشاره خواهیم کرد، تا بتوانید تصمیم‌گیری درستی داشته باشید.

توسعه دهنده وب

پایتون و جاوا برای توسعه دهندگان وب، زبان‌های کاربردی هستند. پایتون و جاوا هر دو سینتکس ساده‌ای دارند و از چندین پلتفرم پشتیبانی می‌کنند. پایتون منبع باز است و یک انجمن بزرگ از برنامه نویسان دارد که می‌توانید در زمان مواجه شدن با مشکل، به این انجمن مراجعه کنید. علاوه بر این، این هر دو زبان دارای کتابخانه‌های فوق‌العاده‌ای هستند که برای توسعه وب مناسب‌اند.

توسعه دهنده فرانت‌اند

HTML، CSS و جاوا اسکریپت زبان‌های مورد نیاز برای توسعه فرانت‌اند هستند که با کمک آنها می‌توان صفحات وب را طراحی کرد و ساخت. علاوه بر این، توسعه دهندگان فرانت‌اند می‌توانند از جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی بک‌اند نیز استفاده کنند.

توسعه دهنده بک‌اند

پایتون، پی‌اچ‌پی و جاوا اسکریپت سه زبان قدرتمند برای توسعه بک‌اند هستند. جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان‌ها برای برنامه نویسی سمت سرور است. پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه نویسی ساده برای توسعه وب در نظر گرفته می‌شود. پی‌اچ‌پی قابلیت‌های بسیاری برای برنامه نویسی سمت سرور دارد، علاوه بر این، انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارد و با HTML، XML و جاوا اسکریپت نیز مرتبط است. پایتون یک زبان شی‌گرا است که از قابلیت‌های اتوماسیون وب و اسکرپینگ پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، از این زبان برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده نیز می‌توان استفاده کرد.

توسعه دهنده فول استک

HTML و CSS هر دو زبان‌هایی هستند که برای توسعه فول استک مناسب هستند. HTML معمولا برای برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود و HTML5 برای برنامه‌های کاربردی وب و همچنین یکپارچه‌سازی گرافیکی وب‌سایت‌ها کاربرد دارد. HTML و CSS زبان‌های عالی برای توسعه وب و همچنین کار در سمت فرانت سایت هستند.

توسعه دهنده اپلیکیشن

Swift یک زبان برنامه نویسی محبوب است که توسط اپل معرفی شده و یک انتخاب محبوب برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های iOS است. سوئیفت بسیار تعاملی است و در محیط‌های توسعه آن، می‌توانید خروجی کدنویسی خود را ببینید که در واقع ارزیابی سمت فرانت را آسان‌تر می‌کند.

C++ یکی دیگر از انتخاب‌های محبوب برای توسعه اپلیکیشن موبایل است. C++ یک زبان شی‌گرا و چند منظوره است که برای توسعه اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید استفاده می‌شود. C++ معمولا در توسعه بازی، برنامه‌های بانکی و محاسبات ابری کاربرد دارد.

سخن پایانی

اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام زبان برای شروع یادگیری برنامه نویسی مناسب است، می‌توانید با توجه به علایق، مهارت‌ها و همچنین شغل انتخابی خود در برنامه نویسی، یکی از زبان‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم را انتخاب کنید. فراموش نکنید که برنامه نویسی از جمله مشاغلی است که لازم است خود را در آن به‌روز نگه دارید. بنابراین، به یک زبان اکتفا نکنید و بعد از مهارت در یک زبان، سراغ یادگیری دیگر زبان‌های کاربردی بروید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا