عمومی

AMD: تمامی پردازنده‌های Ryzen 7000 نیازمند مادربردهای جدید AM5 هستند

AMD همان‌طورکه پیش‌تر وعده داده بود صبح امروز کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد تا جدیدترین نسل از پردازنده‌ها و مادربردهای خود را معرفی کند. تیم قرمز در این مراسم پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 را برپایه‌ی معماری Zen 4 معرفی کرد که سرعت کلاک بهبودیافته دارند و از کش L2 پرظرفیت‌تر استفاده می‌کنند.

براساس گزارش ورج، برای نخستین بار در پنج سال اخیر مشتریان AMD مجبورند برای استفاده از پردازنده‌های جدید سراغ تهیه‌ی مادربردهای نسل جدید بروند. امکان ارتقای شماری از مادربردهای قدیمی سری AM4 برای سازگاری با پردازنده‌های سری Ryzen 5000 وجود دارد، اما پردازنده‌های مورد انتظار Ryzen 7000 به مادردبردهایی نیاز دارند که مبتنی‌بر سوکت AM5 هستند.

AMD پیش‌تر در اوایل سال ۲۰۲۲ گفته بود پردازنده‌های سری Ryzen 7000 قرار است اولین پردازنده‌های کامپیوتر با لیتوگرافی پنج نانومتری باشند. همچنین در آن زمان اعلام شد مادربردهای مبتنی‌بر سوکت AM5 برای پشتیبانی از استاندارد DDR5 و PCIe 5.0 تولید می‌شوند. مادبردهای جدید AM5 توان ۱۷۰ واتی برای پردازنده‌های سری Ryzen 7000 به‌همراه می‌آورند.

مادبردهای نسل جدید AMD با استفاده از تراشه‌های X670 Extreme و X670 و B650 ساخته می‌شوند. حداقل یک اسلات حافظه‌ی PCIe 5.0 NVMe در تمامی مادربردهای نسل جدید حضور خواهد داشت که خبر خوبی است. بسته به مادربردی که تهیه می‌کنید ممکن است به استاندارد PCIe 5.0 برای کارت گرافیک دسترسی پیدا کنید.

اگر به‌دنبال استاندارد PCIe 5.0 برای پردازنده‌ی گرافیکی هستید، باید حتماً سراغ تهیه‌ی مادربردی بروید که از تراشه‌ی X670 Extreme استفاده می‌کند. تولیدکنندگان مادربردهای مبتنی‌بر X670 به انتخاب خود می‌توانند از اسلات PCIe 5.0 برای پردازنده‌ی گرافیکی استفاده نکنند، بااین‌حال شماری از مادربردهای مبتنی‌بر این تراشه چنین درگاهی خواهند داشت.

در نهایت تراشه‌ی B650 را داریم که نمونه‌ی پایین‌رده محسوب می‌شود؛ هیچ‌یک از مادربردهای مبتنی‌بر این تراشه اسلات PCIe 5.0 برای پردازنده‌ی گرافیکی نخواهند داشت.

مقاله‌های مرتبط:

  • AMD تراشه‌های Ryzen 7000 دسکتاپ را معرفی کرد؛ ۱۶ هسته Zen 4 و ۱۵ درصد عملکرد تک‌‌رشته‌ای بهتر
  • AMD پردازنده ۱۶ هسته‌ای Ryzen 7000 را با فرکانس بالای ۵٫۵ گیگاهرتز به نمایش گذاشت

AMD می‌گوید مادربردهای نسل جدید ۲۴ لاین PCIe 5.0 دارند و از حداکثر ۱۴ درگاه USB 3.x استفاده می‌کنند. شماری از این درگاه‌ها از استاندارد USB-C نیز پشتیبانی خواهند کرد. این مادربردها حداکثر چهار خروجی تصویر نیز خواهند داشت و تولیدکنندگان می‌توانند آن‌ها را به HDMI 2.1 و DisplayPort 2 مجهز کنند.

AMD در پنج سال اخیر پنج معماری مختلف CPU را به‌گونه‌ای ساخت که با سوکت AM4 سازگار باشند، بااین‌حال در نسل جدید کاربران مجبور به تهیه‌ی مادربرد AM5 خواهند بود. حتی با وجود این موضوع،‌ AMD قصد ندارد به پشتیبانی از AM4 پایان دهد. اگر به‌دنبال ارتقای سیستم دسکتاپ خود به پلتفرم AM5 هستید، لازم نیست همه‌ی قطعات فعلی خود را بفروشید. AMD می‌گوید پردازنده‌ها و سوکت جدیدش با خنک‌کننده‌ی AM4 سازگارند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا