عمومی

آمریکا با موفقیت سومین موشک هایپرسونیک خود را آزمایش کرد

یک موشک ساخت شرکت لاکهید مارتین به تازگی در آزمایشی توانست به سرعتی پنج برابر سرعت صوت دست پیدا کند. نمونه اولیه جنگ‌افزار پاسخ سریع هوایی AGM-183A موسوم به ARRW (با تلفظ «اَرو») اخیرا به سومین موشک هایپرسونیک آمریکا تبدیل شد که با موفقیت آزمایش شده است.

دفتر معاونت نیروی هوایی دیروز در اطلاعیه‌ای از موفقیت در پرواز آزمایشی AGM-183A خبر داد، البته خود این آزمایش در روز شنبه 24 اردیبهشت انجام شده بود. این موشک هایپرسونیک طبق برنامه با هواپیمای استراتوفورترس B-52H از فراز اقیانوس آرام در ساحل جنوب کالیفرنیا پرتاب شد.

در آزمایش روز شنبه، موشک فراصوت آمریکا از هواپیمای B-52H جدا و بوستر آن روشن شد تا به سرعتی تقریبا پنج برابر سرعت صوت برسد. «مایکل جانگ‌کوئیست»، فرمانده گردان آزمایش‌های پروازی 419ام ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «داریم تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه زودتر این سلاح مهم را به زرادخانه خود بیاوریم.»

موشک AGM-183A

موشک هایپرسونیک AGM-183A با بوستر فراصوت می‌شود

موشک AGM-183A طوری طراحی شده که در نهایت پس از رسیدن به سرعت فراصوت از بوستر هم جدا می‌شود. این جنگ‌افزار سپس با سرعت 5 ماخ یا بیشتر در هوا سُر می‌خورد و به سمت مقصد می‌رود. توانایی‌های مانورپذیری AGM-183A به این موشک اجازه می‌دهد به شکلی موثر از درون توده‌های هوایی پرفشار عبور کند و در کمترین زمان به سوژه‌های حساس و مهم برسد.

سرتیپ «هیت کالینز»، مدیر برنامه تسلیحات نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «این اتفاق یک دستاورد بزرگ برای تیم ARRW، برای پروژه تسلیحات و برای نیروی هوایی بود. سرسختی، تخصص و تعهد اعضای تیم در غلبه بر چالش‌های سال گذشته و دستیابی به یان موفقیت کلیدی بود.»

چالش‌هایی که کالینز به آن‌ها اشاره کرده در واقع سه آزمایشی ناموفقی هستند که سال گذشته انجام شدند. موشک هایپرسونیک AGM-183A در آزمایش اول و سوم حتی موفق نشد از هواپیمای B-52H جدا شود. در آزمایش دوم با وجود جدا شدن موشک از هواپیما، بوستر آن روشن نشد و محموله در اقیانوس سقوط کرد. برای آشنایی با موشک‌های هایپرسونیک و انواع آن پیشنهاد می‌کنیم این مقاله lastech را از دست ندهید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا