عمومی

انتقاد هند از سیاست‌های انحصارگرایانه در پلی استور و اپ استور

بنیاد ADIF هند به‌تازگی در گزارشی به سیاست‌های انحصارگرایانه‌ی اپل و گوگل در قبال دو فروشگاه آنلاین اپ استور و پلی استور اشاره کرده است. گزارش جدید که با عنوان «به‌سوی قانونمند کردن فروشگاه‌های اپلیکیشن» منتشر شده نتیجه‌ی همکاری بین ADIF و مؤسسه‌ی تحقیقاتی The Quantum Hub است و به یک‌سری اقدامات در سطح دنیا اشاره می‌کند که سلطه‌ی اپل و گوگل بر اکوسیستم موبایل را هدف قرار می‌دهند.

کارمزدی که اپل و گوگل از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کنند طی چند سال اخیر بارها مورد انتقاد قرار گرفته و دو شرکت موردبحث نیز اقداماتی انجام داده‌اند تا فشارها را از روی خود بردارند. بااین‌حال همچنان کارشناسان معتقدند اپل و گوگل کارمزد زیادی از فروش نرم‌‌افزار در اپ استور و پلی استور دریافت می‌کنند.

گوگل حدوداً از یک هفته‌ی دیگر هر اپلیکیشنی را که از سیستم پرداخت مستقل بدون سیستم پرداخت پلی استور استفاده کند از دسترس خارج خواهد کرد. ارائه‌ی سیستم پرداخت مستقل باعث می‌شود اپل و گوگل توانایی دریافت کارمزد نداشته باشند.

توسعه‌دهندگان هندی به سیاست‌های اپل و گوگل انتقاد کرده‌ و آن‌ها را غیرمنطقی دانسته‌اند. در بخشی از گزارش آمده است: «سیاست‌های انحصارگرایانه‌ی این فروشگاه‌های اپلیکیشن و سوءاستفاده‌ی آن‌ها از قدرتشان در بازار، شرایطی نامطلوب به توسعه‌دهندگان تحمیل می‌کند و توسعه‌دهندگان چاره‌ای جز پیروی از این سیاست‌ها ندارند.»

مقاله‌های مرتبط:

  • اپل به نقض قوانین ضدانحصار اروپا متهم شد؛ جریمه ۲۷ میلیارد دلاری در انتظار کوپرتینویی‌ها؟
  • نگرانی ژاپن از تسلط اپل و گوگل بر بازار سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند

براساس آنچه 9to5Mac می‌نویسد، نهادهای تنظیم مقررات در سراسر دنیا بارها نگرانی خود را دررابطه‌با سلطه‌ی اپل و گوگل بر بازار اپلیکیشن‌های موبایلی ابراز کرده‌اند. درحال‌حاضر نهادهای تنظیم مقررات اروپا، ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند مشغول تحقیق روی فعالیت‌های اپل هستند. اروپا، هند و ایالات متحده روی گوگل نیز تحقیق انجام می‌دهند. ظاهراً کمیسیون رقابت در هند نیز در حال بررسی سیاست‌های اپل و گوگل و احتمال سوءاستفاده‌ی آن‌ها از جایگاه‌شان در بازار است.

مطالعه‌ی جدید بنیاد ADIF هند سیاست‌های اپ و استور و پلی استور و آثار آن‌ها روی بازار اپلیکیشن‌های موبایلی را بررسی می‌کند و به‌دنبال نمونه‌ی رفتار ضدرقابتی می‌گردد.

هند می‌گوید به‌دلیل قدرت بیش از حد اپل و گوگل در بازار، نیازی مبرم به رقابت منصفانه بین فروشگاه‌های اپلیکیشن احساس می‌شود. ایده‌ی رقابت منصفانه به نفع توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان است. هند می‌گوید انحصار اپل و گوگل بر اکوسیستم اپلیکیشن‌های موبایلی با قوانین رقابتی در این کشور هم‌خوانی ندارد و آثار مضری روی اکوسیستم استارتاپی می‌گذارد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا