تکنولوژی

تصویر روز ناسا: زندگی پس از مرگ کهکشان NGC 1316

بررسی کهکشان‌هایی مثل سوژه امروز ناسا گاهی اوقات تبدیل به کار پیچیده و طولانی مدتی می‌شود و حتی بعضی اوقات منجمان به عنوان کارآگاهان کیهان شناخته می‌شوند. تا امروز بررسی‌هایی که درباره تصویر امروز، یعنی NGC 1316 انجام شده، نشان می‌دهند این جرم یک کهکشان بیضوی بسیار بزرگ است و از تقریبا صد میلیون سال پیش در حال تصاحب کهکشان همسایه خود، NGC 1317 است.

در مرکز این کهکشان هنوز رگه‌هایی از غبار تاریک در مرکز NGC 1316 را می‌بینید که باقی مانده‌ای از زمانی است که هنوز این جرم یک کهکشان مارپیچی بود. تمام ستاره‌های این کهکشان نیز بعد از برخورد به شکل هاله‌ای از پیچ و تاب در اطراف آن درآمده است.

شگفتی‌های NGC 1316

با اینکه منجمان تا امروز تقریبا تمام مشخصات فیزیکی این کهکشان را شناخته‌اند، هنوز مسئله‌ای بدون پاسخ مانده است. در کهکشان NGC 1316 خوشه‌های ستاره‌ای کروی کم‌نوری است که به طور معمول وجود دارند و در تصویر به شکل نقطه‌های نورانی کوچکی دیده می‌شوند.

معمولا کهکشان‌های بیضوی خوشه‌های ستاره‌ای کروی پرنورتری دارند که با برخورد دو کهکشان به هم ساخته می‌شوند. اما نور کم این خوشه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها عمر بیشتری از دوران برخورد NGC 1316 و NGC 1317 دارند و قبل از برخورد ساخته شده‌اند.

حقیقت جالب توجه دیگری که درباره NGC 1316 وجود دارد، لب‌های بزرگ گازی آن است که در طول موج رادیویی می‌درخشند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا