عمومی

پلتفرم‌ها و ناشران الکترونیکی برای هفته کتاب چه برنامه‌هایی دارند؟

به گزارش lastech، سی و سومین نمایشگاه کتاب پس از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع گسترده کرونا، هم‌اکنون در حال برگزاری است؛ اما تنها چند روز مانده به آغاز نمایشگاه، پلتفرم‌ها و ناشران کتاب الکترونیکی و صوتی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نمایشگاه کتاب تهران حاضر نمی‌شوند.

آن‌طور که در این بیانیه آمده بود این ناشران و پلتفرم‌ها پیگیری و درخواست‌های مکرر برای حضور در نمایشگاه کتاب داشتند؛ اما در نهایت مسئولان امر پیشنهاد کردند آن‌ها با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور تجاری، غرفه‌ای کوچک در حیاط، کنار غرفه‌های اغذیه‌فروشی اجاره کنند یا به محل استقرار فروشندگان محتوای نامکتوب (مانند سی‌دی‌های آموزشی) بروند.

به همین خاطر آن‌ها در اعتراض به این بی‌توجهی در نمایشگاه حضور پیدا نکردند. درمقابل هرکدام از این پلتفرم‌ها به مناسبت نمایشگاه کتاب کمپین و برنامه‌هایی برای کاربران خود در نظر گرفتند.

مسئولان ناشران الکترونیکی را به رسمیت بشناسند

اپلکیشن فیدیبو چند روز پیش از آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در شبکه‌های اجتماعی خود، نمایشگاه کتاب صوتی و الکترونیکی سایت و اپلیکیشن فیدیبو را معرفی کرد. در این نمایشگاه کتاب، هر سه روز روی کل کتاب‌های ۱۲ ناشر تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته می‌‌شود.

سحاب محب‌علی، مدیر روابط عمومی فیدیبو در توضیح بیشتر این برنامه‌‌ها به lastech گفت:

ما برنامه‌های زیادی برای حضور در نمایشگاه کتاب داشتیم؛ اما متأسفانه تشخیص سیاستگذاران نمایشگاه به این شکل بود که ما را نادیده بگیرند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم به صورتی در این روزها با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم و نمایشگاه کتاب الکترونیکی و صوتی برگزار کردیم.

او ادامه داد: «در این نمایشگاه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف می‌دهیم. بیش از ۶۲ ناشر مطرح کشور در غرفه‌های این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و هرکدام از آن‌ها کتاب‌های خود را ارائه می‌دهند.»

محب‌علی همچنین بیان کرد: «ما هر سال هم‌زمان با نمایشگاه کتاب، نمایشگاهی برگزار می‌کردیم. بخشی از نمایشگاه ما، مربوط به کتاب‌های صوتی است و با توجه به اینکه کتاب‌های صوتی در نمایشگاه کتاب قابل عرضه نیستند، تنها جایی که کابر می‌تواند این نوع کتاب‌ها را تهیه کند، فیدیبو است.»

محب‌علی در ادامه صحبت‌های خود به یکی از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه فیدیبو اشاره و بیان کرد: «ما در این نمایشگاه کتاب‌های خود ناشران را می‌فروشیم که این فروش هم‌پوشانی با فروش کتاب‌هایشان در نمایشگاه کتاب ندارد. به همین خاطر ناشران از این نمایشگاه استقبال و با ما همکاری کردند.»

او در پاسخ به این سؤال که دلیل مسئولان برای بی‌توجهی به ناشران و پلتفرم‌های الکترونیکی چیست، گفت: «من فکر می‌کنم این موضوع به نگاهی که مسئولان به جامعه نشر دارند، برمی‌گردد. آن‌ها هنوز اکوسیستم جامعه نشر را تنها کتابفروشی‌های کتاب‌های فیزیکی می‌دانند و ناشران الکترونیکی را به رسمیت نمی‌شناسند. این اشتباهی است که باعث می‌شود تعداد مخاطبان نمایشگاه کتاب هم ریزش پیدا کند.»

آیین‌نامه نمایشگاه کتاب به‌روز شود

کتابراه، فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی است که در این روزها به مناسبت نمایشگاه کتاب، نمایشگاه آنلاین راه‌اندازی کرده است.

مجید شریفی،مدیرعامل کتابراه در گفت‌وگو با lastech درمورد نمایشگاه آنلاین کتابراه گفت:

ما یک‌سری برنامه برای حضور در نمایشگاه کتاب داشتیم که لغو شد. سعی کردیم برنامه جایگزین برای کاربران در نظر بگیریم و برای افرادی که نمی‌توانند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند، تخفیف ویژه تعیین کردیم و با ناشران همکاری داریم.

او ادامه داد: «کلابی در کتابراه داریم که کدهای تخفیف را در آن قرار می‌دهیم و همه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. با نمایشگاه آنلاین فرصتی ایجاد شد تا افرادی که نمی‌توانند به نمایشگاه کتاب بروند یا ترجیح می‌دهند کتاب الکترونیکی تهیه کنند به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.»

شریفی در صحبت‌های خود به کلاب کتابراه اشاره و بیان کرد: «کلاب، باشگاه مشتریانی در حوزه کتاب است و کاربران براساس تعداد کتاب‌هایی که خریدند و خواندند و کامنت‌هایی که برای کتاب‌ها گذاشتند، مدال دریافت می‌کنند. مشتریان با این مدال‌ها و امتیازهایی که کسب کردند، یا در مسابقات شرکت داده می‌شوند یا تخفیف دریافت می‌کنند.»

او همچنین بیان کرد: «چون در حال اجرای کمپین نمایشگاه آنلاین هستیم هنوز آماری از میزان استقبال نداریم؛ اما تا الان این دوره از نمایشگاه آنلاین، پرمخاطب‌ترین و پراستقبال‌ترین کمپین کتابراه به شمار می‌آید و کاربران فراتر از انتظار ما از این نمایشگاه استقبال کردند.»

شریفی هم در پاسخ به این سؤال که چرا مسئولان به این بخش از جامعه نشر بی‌توجهی کردند، گفت: «مسئله ما این است که در هیچ‌ آیین‌نامه‌ و قانونی کتاب صوتی و کتاب الکترونیکی کتاب محسوب نمی‌شود. درصورتی‌که آیین‌نامه‌های نمایشگاه باید به اقتضای زمانه به‌روزرسانی شود.»

او ادامه داد: «الان فرم‌های جدید مطالعه هم باید در آیین‌نامه نمایشگاه کتاب جای بگیرد. چون هنوز آیین‌نامه تغییر نکرده هرسال همین چالش‌ها را داریم. البته امسال در سایت نمایشگاه جانمای خوبی برای ناشران الکترونیکی در نظر گرفته بودند و نمی‌دانم چرا در آخرین لحظه نظرات تغییر کرد.»

انتظار توجه ویژه از سوی مسئولان

اپلیکیشن طاقچه هم هم‌زمان به مناسبت نمایشگاه کتاب، نمایشگاه طاقچه را راه‌اندازی کرده است. هر روز در این نمایشگاه کتاب‌های بیش از ۱۰ ناشر با تخفیف عرضه می‌شود.

سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه در مورد این نمایشگاه به lastech گفت:

هر سال چه به صورت فیزیکی در نمایشگاه حضور داشتیم و چه حضور نداشتیم، نمایشگاه آنلاین را برگزار می‌کردیم. امسال هم نمایشگاه طاقچه را داریم و ناشران غرفه دارند. کد تخفیفی هم در نظر گرفته‌ایم که در شبکه‌های اجتماعی طاقچه اعلام کرده‌ایم.

او ادامه داد: «کاربران با آن کد می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف کتاب‌های خود را خریداری کنند. هر روز اطلاع می‌دهیم کتاب‌های کدام‌یک از ناشران مشمول تخفیف می‌شود. استقبال هم خوب است چون مخاطبان کتاب‌های الکترونیکی فرصت خوبی برای تهیه کتاب با تخفیف دارند و در این رابطه حتی افرادی که کتاب فیزیکی می‌خرند، می‌توانند با یک تخفیف قابل توجه کتاب خود را به صورت الکترونیکی خریداری کنند.»

گودرزی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مسئولان فرصتی را برای حضور ناشران الکترونیکی در نمایشگاه فراهم نکردند، گفت: «این مشکل تازگی ندارد و ۷ سال است که ما با این مشکل رو‌به‌رو هستیم. راه‌های زیادی هم رفتیم تا مسئله حل شود. پیش از کرونا می‌توانستیم در غرفه‌ای در شبستان اصلی حضور پیدا کنیم؛ اما امسال این موضوع اجرایی نشد. تمام این ۷ سال صحبت ما این بود که مخاطب ناشران الکترونیکی با مخاطبان ناشران عمومی یکی است و باید کنار آن‌ها باشیم.»

او با اشاره به اینکه پلتفرم‌ها به صورت الکترونیکی کتاب را توزیع می‌کنند و موقع ثبت‌نام نمایشگاه باید جایی به موزعان الکترونیکی اختصاص یابد، گفت: «اگر این مسئله را پیش‌بینی می‌کردند، ما ازطریق قاعده و قانون نسبت به ثبت‌نام در نمایشگاه اقدام می‌کردیم؛ اما هرسال باید پیگیری کنیم و به مسئولان نامه بزنیم. حتی به پیشنهاد خودشان نشری ثبت کردیم تا ذیل اتحادیه قرار بگیریم و از آن طریق قانونی اقدام کنیم و غرفه بگیریم. ما تمام فرایندهای مختلف را امتحان کردیم؛ اما به نتیجه نرسیدیم.»

گودرزی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: «امسال با توجه به اینکه سال اقتصاد دانش‌بنیان است، انتظار توجه ویژه‌ای داشتیم؛ اما متأسفانه اتفاقی نیفتاد و می‌خواستند جایی دور از ناشران عمومی به ما غرفه دهند که مناسب نبود.»

۱۰۰ کتاب برای ۱۰۰ نوجوان

اپلکیشن آی‌قصه از جمله اپلکیشن‌های حوزه کودک و نوجوان است که نام آن در نامه عدم حضور ناشران الکترونیکی در نمایشگاه کتاب دیده می‌شد.

آی‌قصه با شعار «نمایشگاه کتاب در گوش شما است» هم‌زمان با نمایشگاه کتاب، ۱۰ روز برنامه‌هایی برای کاربران خود مشخص کرده است. فریناز مختاری، دبیر تحریریه آی‌قصه در مورد این نمایشگاه کتاب به lastech گفت: «آی‌قصه برای اولین بار امسال از کتاب‌های صوتی‌‌اش رونمایی کرد. ما تاکنون در آی‌قصه از ناشرهای مختلف مثل آوانامه، رادیوگوشه، آدمک و غیره بیش از ۳۰ رمان، کتاب صوتی و آلبوم موسیقی منتشر کرده‌ایم.»

او ادامه داد: «این کتاب‌ها به صورت اختصاصی در اپلیکیشن اندروید آی‌قصه منتشر شده و به صورت هفتگی هم به تعداد کتاب‌های منتشرشده اضافه می‌شود. تصمیم گرفتیم تا هم‌زمان با نمایشگاه کتاب به صورتی با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم و بدین ترتیب کتاب‌های صوتی آی‌قصه را با تخفیف‌های متنوعی برای مخاطبان در نظر گرفتیم.»

او در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌های دیگر آی‌قصه اشاره کرد و گفت: «برنامه دیگر ما ۱۰۰ کتاب صوتی برای ۱۰۰ نفر است. در این طرح کاربران شماره تماس خود را ازطریق اینستاگرام برای ما ارسال می‌کنند. ما قرعه‌کشی کرده و افراد برتر را انتخاب می‌کنیم و‌ برای این افراد کتاب‌های صوتی به صورت رایگان فعال می‌شود.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا